eerst laag, first layer

Vragen over het gebruik van de printer, toepassingen etc.
jopie
Contacteer:

eerst laag, first layer

Bericht door jopie » 31 jul 2020, 11:07

Ik it de filmpjes te kijkenen te zoeken over de problemen met de eerste laag, de vraag is zoek ik wel goed.

Na vier dagen strubbelingen met de nieuwe printer heb ik nu mooie resultaten (vind ik zelf) maar
Bij de onderste laag zie ik de draden nog (foto 1), de bovenste laag is gewoon goed (foto 2)
Ik heb deze geprint met raft, men heeft mij hier al aangegeven dat ik brim moet gebruiken, maar deze krijg ik niet van de magnetische plaat af en geeft een minder mooi resultaat (foto 3)
Kan ik er wat aan doen en welke instelling is dat
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Rob52
Contacteer:

Re: eerst laag, first layer

Bericht door Rob52 » 31 jul 2020, 11:21

Er zijn al meerdere keren 3 opties genoemd en degene die voor veel mensen de eerste keuze is laat jij telkens liggen namelijk de SKIRT. Als de hechting voldoende is, en dat is het kennelijk want je schrijft dat je het nauwelijks los krijgt van de magneetplaat, dan gebruik je alleen een skirt om de extruder op gang te krijgen. Gebruik die dan en alleen als je problemen met de hechting krijgt een brim.

Ik weet niet hoe dat bij jou zit, maar de bedoeling van zo'n magnetische plaat is meestal dat je de plaat verwijdert, wacht tot alles is afgekoeld en dan buig je de plaat in diverse richtingen en laat in de meeste gevallen het object gewoon los.
Groeten, Rob.

* Gemodificeerde Anet A8
* Gemodificeerde Anycubic Kossel Lineair Plus

Citeer a.u.b. alleen als het echt nodig is en antwoord normaal met de knop PLAATS REACTIE.
Meer weten over citeren, quoten en antwoorden? Klik HIER.

jopie
Contacteer:

Bericht door jopie » 31 jul 2020, 11:33

Hallo Rob met raft heb ik de eerste twee foto's gedaan, en natuurlijk haal ik de magnetische plat eraf, buig hem en alles sprint gewoon los.
maar je had al eens aangegeven de andere optie te gebruiken, (ik heb de keuze uit twee raft en brim) skirt kan ik niet kiezen met het bijgeleverde programma
de brim die ik rijg is zo dun dat de plamuur mes geen grip heeft.

is het effect buiten het onderwerp met skirt niet hetzelfde als brom, en zou dat mijn print aan de onderkant beter maken

by the way, ik heb ook cura, maar omdat ik met de leverancier aan het mailen was over de problemen, alles tot nog toe met hun progamma gedaan

Rob52
Contacteer:

Bericht door Rob52 » 31 jul 2020, 11:45

Ik kan me bijna niet voorstellen dat er een slicer is die geen mogelijkheid tot skirt heeft. Je kunt zonder probleem Cura gebruiken, dat doen heel veel mensen.

Voor de onderzijde maakt het niet uit of je brim of skirt gebruikt dat blijft gelijk. De kwaliteit van de onderkant ligt in dat geval aan de juistheid van het afstellen van de afstand nozzle tot bed.

Als de brim zo dun is dat je er niet met het plamuurmes onder kunt komen dan moet je eens kijken wat de instellingsdikte van de eerste laag is. In Cura is die standaard 0,3 mm ongeacht de dikte-instelling van de volgende lagen. Ik gebruik hem ook regelmatig met 0,2 mm en heb er eigenlijk nooit een probleem mee om hem dan van het bed af te krijgen. Het verwijderen van een brim is niet veel werk, je moet er alleen even de slag van te pakken hebben. Er zijn diverse hulpmiddeltjes voor waaronder het voorzichtig onder een hoek eraf schrapen met een fijn sleutelvijltje. Je ziet er dan achteraf nauwelijks meer iets van.
Groeten, Rob.

* Gemodificeerde Anet A8

Citeer a.u.b. alleen als het echt nodig is en antwoord normaal met de knop PLAATS REACTIE.

jopie
Contacteer:

Bericht door jopie » 31 jul 2020, 11:51

Hij staat nu te printen, ik zie dat "initial layer thickness" op 0 staat, zou dat het issue kunnen zijn
Ik heb creality slicer 1.2.3 en daar kan ik geen skirt vinden

Rob52
Contacteer:

Bericht door Rob52 » 31 jul 2020, 12:13

Sommige dingen staan er wel geschreven, maar je moet ze op de juiste manier lezen. 8-) Er staat dus duidelijk dat als je de raft of brim activeert, je daarmee de skirt deactiveert. Met andere woorden, de skirt is standaard.

Afbeelding
Groeten, Rob.

* Gemodificeerde Anet A8

Rob52
Contacteer:

Bericht door Rob52 » 31 jul 2020, 13:36

Als je naar de "Expert modus" gat dan zie dat je veel meer in kunt stellen. Zie daar bijvoorbeeld ook de instellingen voor de Skirt.

Afbeelding
Groeten, Rob.

* Gemodificeerde Anet A8

jopie
Contacteer:

Bericht door jopie » 02 aug 2020, 10:25

Ik ben zoekende naar de juiste instelling voor een mooie onderkant.
Rob refereert skirt, ook dat heb ik geprobeert, maar de magnetische plaat waar ik op print is niet vlak, dan wordt het resultaat ook niet vlak.
Daarna dan het vlak polijsten?

Frits
Contacteer:

Bericht door Frits » 02 aug 2020, 10:41

Als die magnetische plaat niet vlak is, is je printbed dat dan wel? :?
Of bedoel je dat het oppervlak niet glad is? In dat geval is er niets beter dan een glasplaat, gladder kun je het niet krijgen.
DesignSparkM 5.0
Cura 4.6.1
Artillery Sidewinder X-1

Rob52
Contacteer:

Bericht door Rob52 » 02 aug 2020, 10:47

jopie schreef:
02 aug 2020, 10:25
Ik ben zoekende naar de juiste instelling voor een mooie onderkant.
Rob refereert skirt, ook dat heb ik geprobeert, maar de magnetische plaat waar ik op print is niet vlak, dan wordt het resultaat ook niet vlak.
De skirt heeft ook niets te maken met de kwaliteit van je onderkant. Dat heeft te maken met het printbedoppervlak en de afstelling(en). Een glasplaat kan dan ideaal zijn, maar het werkt niet voor iedereen ook meteen goed. Zelf heb ik daar juist de hechtingsproblemen mee. Maar goed afgesteld krijg je er letterlijk een spiegelgladde onderkant mee.
Groeten, Rob.

* Gemodificeerde Anet A8

Plaats reactie