ff voorstellen

Stelt jezelf voor aan de leden van dit forum.
Papaatje
Contacteer:

ff voorstellen

Bericht door Papaatje » 23 mei 2020, 08:16

hallo, ik ben net lid van deze groep en zal me even voorstellen.

Ik ben Eric, 57 jaar.
Mijn vakoorsprong ligt in de metaal. Na mijn opleiding werktuigbouwkunde geleerd voor instrumentmaker en ook nog een avondopleiding CNC programmeren gedaan.
Een jaar CNC frezer geweest en daarna jaren instrumentmaker, tekenaar-constructeur geweest. Hier ook getekend met Generic Cad van Autodesk, wel iets van 30 jaar geleden. Nu een paar weken me Fusion 360 een beetje egen gemaakt, maar jullie kunnen je wel voorstellen dat dat een wereld van verschil is! Met Generic Cad kon ik geen 3D tekenen, en ik werkte met een 486DX computer met 4 mb intern geheugen. Traaaaaaaaaaaaaaaaaaaaag.
Ik vind Fusion echt geweldig, wat je daar allemaal mee kunt!

Affijn, ik ben me nog aan het orienteren voor een 3D printer, twijfel nog tussen een Creality Ender 3 pro en een Creality Cr-20 pro.
Ik hou wel van het fine-tunen, wat je bij de ender 3 pro kunt doen met allerlei upgrades, maar voor datzelfde geld heb ik dan een Cr-20.
Ik lees ook dat er een nieuwe Ender 3 V2 komt medio juni. Keuze, keuzes, keuzes.............

Ik ben weer begonnen met het cad tekenen en de zoek naar een 3D printer omdat ik plannen heb om zelf een CNC freesbankje te gaan maken. eerste de 3D printer leren doorgronden.

Nou, nu hebben jullie ongeveer een beeld van me. Vragen zijn altijd welkom. ;)

hardy
Contacteer:

Re: ff voorstellen

Bericht door hardy » 23 mei 2020, 11:25

Welkom Eric !
Direct even een vraag met al jou kennis, waarom bouw de printer niet helemaal zelf, is goed te doen, en nog veel leuker ook, ik heb er zelf hier inmiddels 3 gebouwd, met mijn eerste heb ik de onderdelen voor mijn tweede geprint en hem daarna gesloopt voor het gebruik van de mechanische en electronica onderdelen voor mijn tweede printer, tevens heb ik een kleine CNC frees gebouwd en dat allemaal zonder technische achtergrond, gewoon uit interesse en dan maar info verzamelen (lang leve internet).
Maar voor het geld kun je natuurlijk wel beter een kant en klare kopen, de ender of cr20 zijn beide prima printers, alleen als je gaat upgraden dan is zelfbouw wel weer interessanter.
zelfbouw eigen ontwerp ULTI(F)AKER
zelfbouw eigen ontwerp CUBE-3D (geen Core-XY)

Papaatje
Contacteer:

Bericht door Papaatje » 23 mei 2020, 20:14

hardy schreef:
23 mei 2020, 11:25
Welkom Eric !
Direct even een vraag met al jou kennis, waarom bouw de printer niet helemaal zelf, is goed te doen, en nog veel leuker ook, ik heb er zelf hier inmiddels 3 gebouwd, met mijn eerste heb ik de onderdelen voor mijn tweede geprint en hem daarna gesloopt voor het gebruik van de mechanische en electronica onderdelen voor mijn tweede printer, tevens heb ik een kleine CNC frees gebouwd en dat allemaal zonder technische achtergrond, gewoon uit interesse en dan maar info verzamelen (lang leve internet).
Maar voor het geld kun je natuurlijk wel beter een kant en klare kopen, de ender of cr20 zijn beide prima printers, alleen als je gaat upgraden dan is zelfbouw wel weer interessanter.
Hai Hardy.
Bedankt voor je antwoord.
Het lijkt me super om zoiets gelijk van het begin zelf te gaan maken. Echter, mechanisch kan ik veel, ben ook nog automonteur geweest na mijn instrument maker carrière, echter de electronica moet ik me nog in verdiepen.
Complimenten trouwens, ik heb je berichten een beetje gelezen.
Wat voor cnc bankje heb je gemaakt? Ik wil eigenlijk ook aluminium gaan verspanen.
Waar haal je de componenten vandaan en wat voor spil raad je aan? Een goedkope bij Alie volstaat ook? ;)
Ik denk dat ik voor mijn eerste 3D printer de creality cr20 kies. Gewoon om ff te proberen.

hardy
Contacteer:

Bericht door hardy » 23 mei 2020, 20:42

Hallo Eric, de CNC is gewoon uit de losse pols verzonnen, een beetje ruw alluminium van alluminiumshop, een paar stappen motoren gekregen uit oude grote printers, als spindels M10 schoefdraad im nylon blokjes (dikke snijplanken v/d blokker), geleiders 16mm ondersteunende assen met lagerblokken uit china, spindelmotor BLC-vliegtuigmotortje met regelaar die een ER11 as aandrijft, electronica, zelfbouw linisteper-drivers nagebouwd van internet op gaatjesboord, voeding is uit een PC. Hij is ook maar klein, frees formaat 25x30cm
In dit filmpje van Bart Venneker kun je mijn CNC even zien vanaf minuut 2.48.
https://www.youtube.com/watch?v=1Y6218D ... =47&t=175s.

Voor de 3d printers heb ik het meeste uit china gehaald Ebay/Aliexpress, maar niet van een vaste leveancier, dat is echt steeds weer puzzelen wie het goedkoopste is en voor de kwaliteit moet je dan ook en beetje geluk hebben natuurlijk, al moet ik zeggen dat het over het algemeen wel goed is.
Hoewel het profiel voor mijn Cube heb ik hier vandaan.
https://www.aluxprofiel.nl/?gclid=EAIaI ... gJad_D_BwE

En de assen hier van.
https://www.motedis.nl/shop/index.php?language=nl

Papaatje
Contacteer:

Bericht door Papaatje » 23 mei 2020, 20:59

hardy schreef:
23 mei 2020, 20:42
Hallo Eric, de CNC is gewoon uit de losse pols verzonnen, een beetje ruw alluminium van alluminiumshop, een paar stappen motoren gekregen uit oude grote printers, als spindels M10 schoefdraad im nylon blokjes (dikke snijplanken v/d blokker), geleiders 16mm ondersteunende assen met lagerblokken uit china, spindelmotor BLC-vliegtuigmotortje met regelaar die een ER11 as aandrijft, electronica, zelfbouw linisteper-drivers nagebouwd van internet op gaatjesboord, voeding is uit een PC. Hij is ook maar klein, frees formaat 25x30cm
In dit filmpje van Bart Venneker kun je mijn CNC even zien vanaf minuut 2.48.
https://www.youtube.com/watch?v=1Y6218D ... =47&t=175s.

Voor de 3d printers heb ik het meeste uit china gehaald Ebay/Aliexpress, maar niet van een vaste leveancier, dat is echt steeds weer puzzelen wie het goedkoopste is en voor de kwaliteit moet je dan ook en beetje geluk hebben natuurlijk, al moet ik zeggen dat het over het algemeen wel goed is.
Hoewel het profiel voor mijn Cube heb ik hier vandaan.
https://www.aluxprofiel.nl/?gclid=EAIaI ... gJad_D_BwE

En de assen hier van.
https://www.motedis.nl/shop/index.php?language=nl
Wow!
Ik ben hier super blij mee. Je hebt er een fan bij.
:)

3drob
Contacteer:

Bericht door 3drob » 24 mei 2020, 01:20

Ook van mij Hallo en Welkom hier Eric!

VrGr Rob
ik print met: DIY Prusa i3 - Cura - PLA - temp rond de: 215 / 54

3Dwim
Contacteer:

Bericht door 3Dwim » 24 mei 2020, 08:20

Welkom @papaatje, aka Eric,

Tip: gebruik om te reageren niet de quote optie.
Gebruik die alleen om specifieke zaken te beantwoorden.
Groet,
Wim

To quote or not to quote

Pro Deo 3D fanaat
Anet A6 - student
SketchUp Pro - expert
Weistek WT150
Kossel mini

Papaatje
Contacteer:

Bericht door Papaatje » 24 mei 2020, 14:25

Dankjulliewel 3drob en 3Dwim.

Enne, ik zal er aan denken 3Dwim. ;)

Papaatje
Contacteer:

Bericht door Papaatje » 26 mei 2020, 19:29

ff een vraag voor hardy..............

de besturing van je cnc frees, gebruik je hiervoor GRBL?

hardy
Contacteer:

Bericht door hardy » 26 mei 2020, 19:36

Papaatje schreef:
26 mei 2020, 19:29
ff een vraag voor hardy..............

de besturing van je cnc frees, gebruik je hiervoor GRBL?
Nog niet, heb het wel al helemaal klaar daarvoor, ook al gekalibreerd, maar ben nog een kastje van het geheel aan het maken, ik heb er gewoon een arduino nano voor gebruikt, werkt wel mooi, maar tot nu toe heb ik mach3 gebruikt, werkt ook goed, maar de parallel-poort wil ik vanaf, en met GRBL kan ik gewoon de usb gebruiken, en dus ook een laptop.

Hier alvast zoals het eruit komt te zien, en ook hier is de printer weer succes vol ingezet.
Afbeelding

Plaats reactie