Rol filament pakt niet

Vragen over het gebruik van de printer, toepassingen etc.
Mohr
Contacteer:

Rol filament pakt niet

Bericht door Mohr » 20 mei 2020, 14:01

Hallo Allen,

Een tijd geleden heb ik me voorgesteld en wat vragen gesteld ter voorbereiding voor een aankoop van een 3d-printer. Ik heb inmiddels een Prusa 2.5s gekocht (MM). Ik loop uiteraard tegen de verschillende problemen aan maar de meeste zaken kan ik redelijk oplossen dmv google.

Nu heb ik alleen een probleem dat ik nergens terug kan vinden. Ik heb 1 rol filament (PLA, 1.75) waarmee ik niet kan printen. Alles is identiek.

Dus ik heb een GCode die ik print. Laad ik deze rol (zwart) gewoon via het menu. Hij laad hem normaal naar de extruder toe. Begint met zijn print maar er komt geen filament uit de extruder. Wanneer ik de print opnieuw opstart met een andere rol (zelfde specificaties, zelfde opslag, zelfde aankooptijd) dan gaat de print normaal.

Iemand een idee wat dit zou kunnen zijn?

Rob52
Contacteer:

Re: Rol filament pakt niet

Bericht door Rob52 » 20 mei 2020, 14:10

Zit er misschien ergens een verdikking in het filament? Wanneer de diameter iets meer is dan de 1,75 mm dan kan het al fout gaan in het hotend. Knip er anders eens een meter vanaf en probeer het opnieuw. En kijk eens als je het met de hand probeert door te duwen of het dan wel werkt.
Groeten, Rob.

* Gemodificeerde Anet A8
* Gemodificeerde Anycubic Kossel Lineair Plus

Citeer a.u.b. alleen als het echt nodig is en antwoord normaal met de knop PLAATS REACTIE.
Meer weten over citeren, quoten en antwoorden? Klik HIER.

3Dwim
Contacteer:

Bericht door 3Dwim » 20 mei 2020, 17:03

heeft weinig met je Gcode te maken denk ik of je print.
Wat je niet meld is de printtemperatuur. En heb je gecontroleerd of het ook echt pla is ? Misschien heb je abs gekregen en zit er een verkeerd sticker op de rol.
Dus temperatuur eens omhoogschroeven.
Maar kan ook iets mechanisch zijn zoals de genoemde dikte.
Groet,
Wim

To quote or not to quote

Pro Deo 3D fanaat
Anet A6 - student
SketchUp Pro - expert
Weistek WT150
Kossel mini

vincent1971
Contacteer:

Bericht door vincent1971 » 20 mei 2020, 17:27

Is het pla of pla+? Welk merk, welke specificaties? Pla is niet altijd pla. Heb hier pla dat goed print bij 205 maar ook ander pla dat print bij 230.

justmeigor
Contacteer:

Bericht door justmeigor » 20 mei 2020, 21:02

Met filament is het koffiedik kijken.
Ik heb een zooitje rollen van de jupiter serie....prints van 0.6mm en 300 gram niet eens aan beginnen.
Ze worden wel direct vervangen maar ik heb het helemaal gehad met dit merk.
Te dun, te dik vuil, in de nozzle, stringing met de ene rol wel en de andere rol niet, te broos, te flexibel....ect
Welk merk gebruik je?
Misschien van andere forum gebruikers een aanbeveling voor een goed merk?(ook voor mezelf 8-) )
Welk merk heb je?
Met vriendelijke groet

Locomotieven en rollend materieel printen voor een tuinbaan in gauge 1 op een ender 5plus aan het printen, ik zie het zwaar in.

wim62
Moderator
Contacteer:

Bericht door wim62 » 20 mei 2020, 22:40

Elk merk filament heeft voor en nadelen , en om te zeggen dat merk is een goed filament dat is er niet .
Je moet zelf expertmieren met filament , wat bij de ene gebruiken goed werkt wil niet zeggen dat het bij de andere gebruiker ook goed werkt .
Dus als een A filament op mijn printer goed werkt , wil niet zeggen dat dat A filament ook goed werkt op jou printer .
Er zijn veel factoren die mee tellen om het juiste filament vast te stellen .
Die zijn teveel om op te noemen .
Je moet het zo zien 3d printen is een hobby .
En bij een hobby hoort ook dat je zelf gaat expertmieren .
Daar leer je het meeste van .
Maar om het verhaal kort te houden , welk merk filament het beste is dat is afhankelijk van de situatie die jij gebruikt .
Gr Wim

Anet A6 met Tatara frame en quadcopters.

PrintEngineer
Contacteer:

Bericht door PrintEngineer » 20 mei 2020, 23:20

Zelf heb ik nog maar erg weinig ervaring met verschillende soorten filament, maar heb er al wel veel over gelezen.
De heren voor mij hebben gelijk, een merk waarbij het nooit fout gaat bestaat gewoonweg niet.
Je kunt soms 10 rollen van een bepaald merk succesvol hebben gebruikt en bij rol 11 gaat het mis.
PLA is bijvoorbeeld een biologisch afbreekbaar filament en dat zegt iets over de grondstoffen en dat de kwaliteit niet altijd hetzelfde is.
Bij andere filamenten zoals ABS of Nylon is de kwaliteit een stuk stabieler maar weer veel moeilijker om goede prints mee te maken.
De vochtgevoeligheid is nogal kritisch en daarmee is het geen beginner filament.
Je zult dus wat je ook in voorgaande reacties kon lezen moeten experimenteren met o.a. de temperatuur, flow en nog meer instellingen.
Dat zal je altijd blijven houden en door veel te doen ontwikkel je steeds meer gevoel voor het snel goed instellen van de printer

wim62
Moderator
Contacteer:

Bericht door wim62 » 20 mei 2020, 23:31

+1
Je kunt er geluk mee hebben , maar je kunt er ook pech mee hebben .
Gr Wim

Anet A6 met Tatara frame en quadcopters.

Mohr
Contacteer:

Bericht door Mohr » 22 mei 2020, 09:51

Allen bedankt voor de reacties. Het gaat om https://www.123-3d.nl/123-3D-Filament-z ... 12162.html

Ik heb toentertijd drie rollen van verschillende kleuren gekocht om test te draaien/ instellingen uit te proberen/ prototypes te maken. Twee rollen doen het prima op 215 eerste lagen, daarna op 210 graden. Het filament ziet hetzelfde eruit, ik zie geen rare dingen.

Ik zal eens proberen om er een stuk vanaf te halen zoals Rob52 voorstelde en dan opnieuw proberen. Heb ik het goed begrepen dat wanneer dit niet helpt ik pech heb met de rol en hem kan afschrijven/ kan verkopen (met vermelding van het probleem natuurlijk)?

3Dwim
Contacteer:

Bericht door 3Dwim » 22 mei 2020, 10:30

@Mohr,

Ik kocht één rol bij 123D bepaalde wat dat was en kocht toen meer rollen.

Wat ik mis in je verhaal is of je contact hebt gehad over deze specifieke rol met de verkopende partij.
Iedereen kan hier van alles vinden, denken, bedenken etc. maar als een product niet werkt dan ga je eerst terug naar de verkopende partij.

Wat was de reactie van 123D ?
Die zwarte kleur PLA heb ik hier ook, Weistek print er prima mee op 210/50.
De 50 grd voor het heatbed gebruikt in meer om kromtrekken te voorkomen. Verder stel ik niets in, kan ook niet bij deze printer.
Groet,
Wim

To quote or not to quote

Pro Deo 3D fanaat
Anet A6 - student
SketchUp Pro - expert
Weistek WT150
Kossel mini

Plaats reactie