Vraag: HeatBed voor "da Vinci mini w"

Aanbieders, zelfbouw projecten, ervaringen etc mbt 3D printer bouwpakketten en onderdelen.
GerardDirks
Contacteer:

Vraag: HeatBed voor "da Vinci mini w"

Bericht door GerardDirks » 19 mei 2020, 15:04

Hallo

Ik hebt een "da Vinci mini w", deze gebruikt ik voor het printen van figuren voor de RC modelbouw. Ideal klein, de Software is niet perfect, echter bruikbaar. Het echte nadeel is dat hij geen verwarmt printbed heeft.

Nu heb ik besloten hem om te bouwen. Ik wil een 3mm verwarmt aluminium bed kopen (160*160*3mm) en met 12 volt aansturen. Dit heeft een NTC ingebouwd.
Afbeelding

Nu moet deze van stroom voorzien worden en geregelt kunnen worden. Ik wil het niet warmer hebben als 70 graden, omdat ik bang ben das anders het het plastic in de 3D Printer verkleurd
Met de ingebouwde NTC moet het dus eigenlijk mogelijk zijn de temperatuur constant te houden. Het is niet nodig om een LED-Display te heben, het kan ook een draaipotentiemeter zijn waar ik markeringen op maak voor 40, 50, 60 en 70 graden Celsius.

Heeft iemand een schema, schakeling van zo een stuureenheid. Ik kan de stroom niet van de "da Vinci mini w" nemen omdat deze 24 volt is en vermoedelijk nu reeds overbelast is.

Misschien iemand reeds zelf zo een modificatie van de "da Vinci mini w" gemaakt?

Wie kan mij helpen?
Gerard

a.u.b. geen antwoorden in de trend van andere 3D Printer kopen ;-)

René
Contacteer:

Re: Vraag: HeatBed voor "da Vinci mini w"

Bericht door René » 19 mei 2020, 16:45

Waar ik erg nieuwsgierig naar ben,
waarom je het bed wil vervangen voor een verwarmt bed?

René
Ender 3 P en Anet A6 in aanbouw.

Rob52
Contacteer:

Bericht door Rob52 » 19 mei 2020, 16:59

Je zult dus om te beginnen een extra voeding moeten aanschaffen. Dat is dus ook een extra uitgave en je zult die ook ergens kwijt moeten. Het alleen met een potmeter regelen is geen optie of het moet een hoog vermogen potmeter zijn en die zijn weer prijzig. En dat opgegeven vermogen werkt meestal alleen over de volle weerstand van de potmeter.

Alternatief kun je een goedkope chinese temperatuurregelaar nemen met een ingang voor een ntc. Helaas zijn die meestal 10K en die van het heat bed meestal 100K. Je zou dan de NTC van het bed kunnen vervangen voor eentje van 10K. Is wel gepriegel en de originele sneuvelt meestal. (En niet bij elk bed is het netjes te doen, dan komt de draad buiten te liggen en moet je met kapton tape vastzetten, ook niet de mooiste oplossing.) Ik zou dan ook het relais van de regelaar vervangen door een solid state relais. (Zoals ik bijvoorbeeld heb gedaan bij mijn droogkast elders op het forum)

Wat misschien eenvoudiger is, is het aansluiten van de thermistor (ntc) op een Arduino (de kleine versies voldoen al) en de Arduino dan een solid state relais met PWM aan laten sturen. Voor de instelling van de temperatuur kun je dan een aantal vaste instellingen maken met een keuzeschakelaar.

En anders kun je natuurlijk nog een andere printer kopen waar al een heat bed opzit........ :evil:
Laatst gewijzigd door Rob52 op 19 mei 2020, 18:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten, Rob.

* Gemodificeerde Anet A8
* Gemodificeerde Anycubic Kossel Lineair Plus

Citeer a.u.b. alleen als het echt nodig is en antwoord normaal met de knop PLAATS REACTIE.
Meer weten over citeren, quoten en antwoorden? Klik HIER.

hardy
Contacteer:

Bericht door hardy » 19 mei 2020, 17:36

Inderdaad gewoon een arduino nano gebruiken lijkt mij ook het beste, maar gewoon een andere/betere printer zou ik preferen.
zelfbouw eigen ontwerp ULTI(F)AKER
zelfbouw eigen ontwerp CUBE-3D (geen Core-XY)

Rob52
Contacteer:

Bericht door Rob52 » 19 mei 2020, 19:10

Als voorbeeldje zou je dit schema en script kunnen gebruiken. Je moet even controleren of de mosfet de stroom aankan, ik dacht het wel. En je zult de code moeten aanpassen voor een 100K ntc, dit script is voor een 10K ntc. En ik denk dat dit voor 1 temperatuur is, dat moet je dan ook nog aanpassen. En let erop dat de Arduino max 12 volt is (Eigenlijk 20 volt, maar hoger dan 12 volt gaat je 12 volt regulator opwarmen). Als je 24 volt wilt gebruiken moet je voor de Arduino een step down toepassen.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Rob52 op 19 mei 2020, 19:23, 3 keer totaal gewijzigd.
Groeten, Rob.

* Gemodificeerde Anet A8

Citeer a.u.b. alleen als het echt nodig is en antwoord normaal met de knop PLAATS REACTIE.

GerardDirks
Contacteer:

Bericht door GerardDirks » 19 mei 2020, 19:11

René schreef:
19 mei 2020, 16:45
Waar ik erg nieuwsgierig naar ben,
waarom je het bed wil vervangen voor een verwarmt bed?

René
Warping, bijna elke 2de print trekt krom. Heb geen interesse met haarlak, prit en Tesa-band te klooien

3Dwim
Contacteer:

Bericht door 3Dwim » 19 mei 2020, 19:16

Ik heb vorige maand de Weistek voorzien van een heatbed, 150x150mm, 12V en een thermostaat los gekocht.
Daar heb je verder geen arduino voor nodig.
Gewoon langs de lokale elektrozaak gaan. Let wel op de thermistor type. Het heatbed van ome ali had een 100k ding en de thermostaat wilde een 10k.
Dus die moest omgewisseld worden.

Afbeelding

Maar goed het is geen DaVinci.

oh reden is simpel: PLA heeft geen verwarmd bed nodig, klopt waarschijnlijk, maar wat langere prints trekken nu niet meer krom...
Groet,
Wim

To quote or not to quote

Pro Deo 3D fanaat
Anet A6 - student
SketchUp Pro - expert
Weistek WT150
Kossel mini

GerardDirks
Contacteer:

Bericht door GerardDirks » 19 mei 2020, 20:05

Bedankt voor de reacties

Ik denk dit is een overkill voor mijn doel.

@Bob52: Met jou voorstel moet ik een Computer (in mijn geval een iMac) gebruikten voor de sturing. Ik wil iets heel simpel en studentproof! De PC moet niet blijven lopen als de Printjob gestuurd is en het misschien 12 uur duurt voor alles klaar is.

@3DWim. Schijnbaar zijn de NTC heel moeilijk te vervangen. Wat wordt op die 2 LED getoond? Temperatuur en Voltage?
Jou Thermostat is de W1209 van www.diymore.cc. Ik moet eens kijken of die ook niet een thermostaat hebben die met een 100K NTC werken.

Als ik sowieso een voeding nodig heb ga ik op zoek naar een grote, die dan zowel 24Volt 2.5A levert voor de "da Vinci mini w" en 12 Volt voor het Heatbed. Ik weet niet hoeveel ampere dat bed trekt. (ze schrijven dat bij 12 volt een weerstand van 1.2 Ohm nodig is ?!?
Afbeelding
Laatst gewijzigd door GerardDirks op 20 mei 2020, 01:13, 1 keer totaal gewijzigd.

Rob52
Contacteer:

Bericht door Rob52 » 19 mei 2020, 20:23

Je hoeft helemaal geen pc te laten lopen. Als het script in de Arduino zit dan heb je alleen die componenten nodig. Alles bij elkaar bij een Arduino nano of mini misschien 5 x 5 cm. Wel nadat je de aanpassingen hebt gedaan natuurlijk.
Groeten, Rob.

* Gemodificeerde Anet A8

GerardDirks
Contacteer:

Bericht door GerardDirks » 19 mei 2020, 20:36

Hoe stel ik dan de Arduino in voor een andere Temperatuur? Of kan hij alleen een constante temperatuur houden?

Plaats reactie