zelf een 3d printer bouwen

Aanbieders, zelfbouw projecten, ervaringen etc mbt 3D printer bouwpakketten en onderdelen.
Plaats reactie
diks
Contacteer:

zelf een 3d printer bouwen

Bericht door diks » 17 mei 2020, 19:02

hoi ik heb sinds een paar weken een anet a6 printer
het lijkt wel of het een maandag morgen printer is
eerst hield de voeding er mee op dat ding werd zo warm dat hij uit ging het was een 20 amp voeding
die nieuw gekregen nu 30 amp voeding met fan
toen had het anet v1.5 moederbordje er ook geen zin meer in slechte soldering bleek het probleem te zijn die ook nieuw 1.7 nu
en sinds een week of 3 begint er een stappen motor flink heet te worden 65 graden soms nog warmer
dus toen dacht ik ik bouw hem op tot een anet am6 /pk6 met alu frame nieuwe stappen motor
print bed krijgt lineaire geleiding en als dat goed gaat dan alles lineaire geleiding
een leuk verhaal dacht ik maar nu komt het pas
als je dan naar zo een 3d printer kijkt dan dan is het best wel een simpel ding om te maken heb het dan niet over elektronica
ik was eigenlijk van plan om af gelopen winter een cnc plasma snij machine te bouwen om mijn eigen metaal platen te snijden voor de hobby aan gezien ik lasser ben
maar door dat corona verhaal is dat op een laag pitje te komen staan
de besturing heb ik al klaar materiaal voor het onder frame heb ik ook liggen
maar stel je nou voor ik maak er een 3d printer van
print bereik van 50 cm breed 100 cm lang en 80 tot 100 cm hoog
print bed vast en dat de print kop de verplaatsingen doet
zo iets moet toch te maken zijn met een verwarmt bed en dat wordt een dingetje denk ik

Rob52
Contacteer:

Re: zelf een 3d printer bouwen

Bericht door Rob52 » 17 mei 2020, 19:17

Dat idee is niet nieuw en is al vele malen gebouwd. Kijk maar eens op Youtube, daar staan genoeg voorbeelden. Tot wel 2 meter breed/lang. Ook met veel grotere nozzles en dikker filament om de printtijd nog aanvaardbaar te houden ten opzichte van het grote oppervlak. En daar gaat het dus ook meteen wringen. Wanneer je alleen je bouwvolume vergroot, afgezien van een betere constructie dan, dan wordt bij het gebruik van de standaard nozzle en filament de printtijd zo enorm lang dat het oninteressant wordt om er op die manier iets mee te printen. Ga je voor grotere nozzle en filament dan gaat je kwaliteit achteruit. E.e.a kan natuurlijk in verhouding tot de grootte wel maar ook maar tot op zekere hoogte.

Als je dan toch aan het verbouwen of nieuw bouwen gaat dan kun je misschien beter iets maken dat universeler te gebruiken is. Dus met verwisselbare koppen zodat je naar keuze kunt 3D-printen, lasersnijden of wat je er allemaal verder nog bij kunt bedenken met een XYZ beweging. Daar moet de software natuurlijk ook op aangepast zijn. Maar ook dit is niks nieuws, ook deze zijn al door diverse gebruikers gebouwd.
Groeten, Rob.

* Gemodificeerde Anet A8
* Gemodificeerde Anycubic Kossel Lineair Plus

Citeer a.u.b. alleen als het echt nodig is en antwoord normaal met de knop PLAATS REACTIE.
Meer weten over citeren, quoten en antwoorden? Klik HIER.

hardy
Contacteer:

Bericht door hardy » 17 mei 2020, 19:37

Het kan, maar praktisch allerminst, je kun grote dingen printen maar met een hele lage snelheid, en dat wil je juist niet, want je bent dan weken aan het printen voor een object, met ook nog eens hoge energie kosten, zo'n relatief zwaar portaal snel heen en weer schuiven kun je vergeten, daarbij zal een verwarmt bed op dat formaat ook een probleem worden.
Gewoon vergeten dit idee volgens mij.
zelfbouw eigen ontwerp ULTI(F)AKER
zelfbouw eigen ontwerp CUBE-3D (geen Core-XY)

3Dwim
Contacteer:

Bericht door 3Dwim » 18 mei 2020, 12:14

Vraag: heb je al die defecten onder garantie laten vervangen ?
Die van mij had een krom LCD scherm dus strepen, na wat heen en weer mailen een nieuwe gehad.
Daarna nog een keer de lagers onder garantie vernieuwd gekregen.

Op dit moment ben ik een tatara frame aan het optuigen met de anet onderdelen. Gaat prima.
Ik heb ook overwogen om liniear te gaan maar afgezien van de z-as was dit volgens de tatara mannen niet noodzakelijk > geen dudielijke verbetering.
Omdat de laserbank de gaatjes vergeten was zit eea nu toch met spindels en assen in elkaar.
Groet,
Wim

To quote or not to quote

Pro Deo 3D fanaat
Anet A6 - student
SketchUp Pro - expert
Weistek WT150
Kossel mini

3drob
Contacteer:

Bericht door 3drob » 18 mei 2020, 15:05

Ik ga BIJNA zoals gewoonlijk met Rob52 mee!
Ik denk dat hij en lees DE ANDERE gelijk hebben,
Maak een CNC machine waar je de kop van kunt verwisselen.
Want ik denk ook dat een CNC machine omgebouwd kan worden naar alles wat jij maar wilt!
Alles in een…..
Leg klik of schroef een heated bed op je werkblad klik of schroef een hotend/extruder er in en gaannnnnnnn….
Morgen klik je de Laser er in en hup…… en overmorgen schroef je de CNC motor er weer ff op en steek je de stekker er in en…………
MAAR dan geen 3D printer ombouwen, maar een CNC das denk het mooiste!
:thumbsup:
VrGr Rob
ik print met: DIY Prusa i3 - Cura - PLA - temp rond de: 215 / 54

hardy
Contacteer:

Bericht door hardy » 18 mei 2020, 15:44

Bij een beetje goede cnc freesmaschine gebruik je ook spindels voor de X/Y verplaatsing en dan is de snelheid gewoon te laag om nog fatsoenlijk te kunnen 3D printen, zeker wanneer het ook nog eens groot moet worden. Een frees met riemen is alleen geschikt om hout te frezen.
zelfbouw eigen ontwerp ULTI(F)AKER
zelfbouw eigen ontwerp CUBE-3D (geen Core-XY)

3drob
Contacteer:

Bericht door 3drob » 18 mei 2020, 18:24

Ja daar heb je een punt! :oops:
Dus dan alleen laser en CNC OF 3D

VrGr Rob
ik print met: DIY Prusa i3 - Cura - PLA - temp rond de: 215 / 54

Plaats reactie