Het begon als een Anet A8

Aanbieders, zelfbouw projecten, ervaringen etc mbt 3D printer bouwpakketten en onderdelen.
Plaats reactie
Rob52
Contacteer:

Het begon als een Anet A8

Bericht door Rob52 » 05 mei 2020, 19:32

Ooit gekocht als een Anet A8. Later de nodige upgrades voor gemaakt en nu aan het ombouwen naar 3-kleurenprinter. Er is dus behalve het frame, de motoren en de voeding niet veel origineel meer. Het is nog werk in uitvoering. Vanmiddag wel een eerste printje met 1 kleur gemaakt. Ik kan er direct de tweede bij prikken, maar voor de derde moeten toch de nodige hard- en softwareaanpassingen gedaan worden. Ik heb het al eens voor de Kossel gedaan met de Diamond 3 in 1, maar dat was hardwarematig een flop. De aanpassing voor de derde extruder en de software werken daar overigens wel, dus daar zie ik hier ook niet direct een probleem. En deze printkop is in tegenstelling tot de Diamond geen mengkop, dus echt 3 separate kleuren. Of misschien eentje met PVA en 2 separate kleuren.

Grootste probleem waar ik tijdens de ombouw tegenaan liep was dat 1 van de X-assen een plustolerantie heeft van 0,03 mm. De andere daarentegen heeft een min tolerantie van 0,02 mm. Nu bleken de Chinese kogellagers ook niet van erg hoge kwaliteit en waren aardig versleten en met de nodige speling. Geen nood, ik had er nog een dozijn van op voorraad. Maar helaas, over degene met de min tolerantie gingen de lagers zonder probleem, maar met de plus tolerantie duwde ik de kogeltjes uit het lager. En niet bij eentje, er paste er geen enkele. Nu kan ik natuurlijk nieuwe assen bestellen bij Motedis, maar daar heb ik nu niks aan. En dan kan ik er beter voor het bed ook bestellen gezien de verzendkosten. De andere assen ook nagemeten, maar ze hebben dus allemaal een andere tolerantie, gelukkig verder allemaal wel negatief. Ik zag dat ze bij Motedis een H6 tolerantie hebben, dus dat zit wel goed.

Maar ik had nog de kunststof Drylin lagers liggen. Daar heb ik weliswaar problemen mee gehad, maar waarschijnlijk komt dat doordat er olie op de assen is gekomen. En kunststof lagers als deze mogen absoluut niet gesmeerd worden. Dus alles met remmenreiniger ontvet en in elkaar gepast. Dan blijkt ook niet alles even recht te zijn. Maar na lang passen meten en draaien zit het u wel werkend in elkaar.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Groeten, Rob.

* Gemodificeerde Anet A8
* Gemodificeerde Anycubic Kossel Lineair Plus

Citeer a.u.b. alleen als het echt nodig is en antwoord normaal met de knop PLAATS REACTIE.
Meer weten over citeren, quoten en antwoorden? Klik HIER.

diks
Contacteer:

Re: Het begon als een Anet A8

Bericht door diks » 23 mei 2020, 15:24

hoi mag ik wat vragen
ik ben van plan om het een en ander aan te passen aan mijn printer
onder ander een andere print kop
als ik met de print kop die er bij zat home doe dan gaat hij er na van zelf naar het midden van het print bed
maar als ik een kleine printkop maak dan zal hij naar het home niet in het midden van het print bed zitten kun je dat ook in stellen in de firmware?

Rob52
Contacteer:

Bericht door Rob52 » 23 mei 2020, 15:33

Als je Marlin gebruikt kun je alles zelf instellen.

Inmiddels heb ik hem alweer omgebouwd naar een enkele extruder met bowden en een V6 J-head Hotend.

Afbeelding

Afbeelding
Groeten, Rob.

* Gemodificeerde Anet A8

Citeer a.u.b. alleen als het echt nodig is en antwoord normaal met de knop PLAATS REACTIE.

René
Contacteer:

Bericht door René » 23 mei 2020, 18:19

Wat is de reden geweest dat je na het ombouwen naar 3 kleuren,
besloten hebt om de printer weer terug te bouwen?
B.v. wat waren de problemen waar je tegen aanloopt?
Is altijd interessant om iets van op te steken.

René
Ender 3 P en Anet A6 in aanbouw.

Rob52
Contacteer:

Bericht door Rob52 » 23 mei 2020, 19:53

Ik was eerst maar met 2 kleuren begonnen om te testen. De derde extruder toevoegen zou ik dan later nog d.m.v. een expansie bordje doen. Ik heb voor deze constructie al wat experimenten uitgevoerd met een Diamond 3-kleuren mengkop (zie elders op het forum) en een andere 2-kleuren mengkop met ombouw op de Anycubic Kossel. Die bleven echter continu problemen geven doordat tenminste 1 van de niet in gebruik zijnde kleuren verstopte. Dan moest alles uit elkaar en dat werkt gewoon niet. Van alles geprobeerd maar niets hielp.

Hetgeen ik op de Anet had gemaakt zoals in de eerste foto's te zien is werkt met een kop waarbij je de niet gebruikte kleuren 45 mm of meer terugtrekt. Hiermee kun je niet mengen maar alleen dus 3 verschillende kleuren ombeurten printen. Dus altijd maar eentje die doorgevoerd zit door de heat break en de nozzle. Je zou denken dat het dan niet fout kan gaan.

Eerst moet je de slicer hebben die er goed bij werkt. Cura lijkt dan goed en zeer uitgebreid, maar die werkt niet zomaar met een paar instellingen. Uiteraard moet je de printer hebben uitgerust met meer extruders en moet je voor elke kleur in het object een apart onderdeel hebben dat vervolgens weer wordt samengevoegd. (Heb ik al eens ergens beschreven.) Op zich niet zo moeilijk als je het weet. Maar met deze kop moet je ook instellen dat de juiste hoeveelheid wordt teruggetrokken en de juiste hoeveelheid wordt gepurged na de wissel op de wipe tower. En daar gaat het in Cura niet helemaal goed. Je moet dan ook temperaturen gaan aanpassen omdat hij anders tussendoor gaat staan wachten omdat eerst de temperatuur daalt (eindtemperatuur) en daarna weer moet opwarmen (begintemperatuur) als de standaard waarden erin staan. Het zal best goed te krijgen zijn maar er zijn veel parameters die ervoor moeten worden aangepast.

Dus toen, zoals ik al eerder had gebruikt, Repetier Host als slicer ingezet. Dat gaat een stuk simpeler en geeft minder problemen. De mogelijkheden zijn echter ook beperkter. Het is even uitvogelen hoeveel de minimale hoeveelheid is die moet worden gepurged bij de kleurwissel om de kleur volledig te vernieuwen. En dan blijkt dat bij de wissel van zwart naar wit je wel 2 keer zoveel moet uitspugen dan voor wit naar zwart. Maar je moet dan toch de hoogste waarde kiezen. Dan is het weliswaar logisch, maar wel erg vertragend, wanneer je dan bijvoorbeeld een dobbelsteen print waar dus heel wat vlakken na elkaar komen die gewoon dezelfde kleur hebben maar waar wel toch een kleurwissel met de bijbehorende purge hoort. En dan vervolgens weer dezelfde kleur bovenop de vorige laag print. Die actie is wel nodig want anders zou de wipe tower niet dezelfde hoogte houden als het object. Maar het is zeker bij kleinere objecten erg vertragend en het kan zelfs zijn dat de verspilling van materiaal op de wipe tower groter is dan het materiaalgebruik van het object. Zeker als je een lage infill gebruikt.

Enfin, alles redelijk ingesteld in Repetier en gaan met die print. En dan blijkt dat je wel heel goed moet plannen dat je eerste kleur ook daadwerkelijk in de nozzle zit want de eerste keer vindt er geen lading plaats. Maar goed daar kun je rekening mee houden, of een aanpassing maken in de startcode. En toen ging het laag na laag verder. Tot er op een moment dus weer geen filament meer uitkwam en ook hierbij weer één van de kleuren de doorgang verstopte. Na tig keer uit elkaar te hebben gehaald en van alles te hebben geprobeerd mezelf eens afgevraagd wat ik dan zoal in multicolor zou willen gaan printen. En dat blijkt bij nader inzien niet echt de moeite waard. Dus toen was het voor mij genoeg en heb ik het maar omgebouwd naar een enkele extruder met bowden.

Het zal best wel kunnen werken, maar misschien ligt het wel aan de chinese kloons. Als ik echt een doel zou ebben met meer kleuren dan zou ik het wel weer gaan proberen. Maar die behoeft lijkt er uiteindelijk dus toch niet te zijn, dus dan maar een goede enkel kleuren print die ook nog eens een stuk sneller is.
Groeten, Rob.

* Gemodificeerde Anet A8

René
Contacteer:

Bericht door René » 25 mei 2020, 20:13

Bedankt voor de uitvoerige uitleg.

René
Ender 3 P en Anet A6 in aanbouw.

3Dwim
Contacteer:

Bericht door 3Dwim » 26 mei 2020, 11:09

diks schreef:
23 mei 2020, 15:24
hoi mag ik wat vragen
ik ben van plan om het een en ander aan te passen aan mijn printer
onder ander een andere print kop
...
Misschien goed om een eigen topic te starten ?
Ik zie nu al drie topics waarin je meld dat je een andere printkop overweegt.
Groet,
Wim

To quote or not to quote

Pro Deo 3D fanaat
Anet A6 - student
SketchUp Pro - expert
Weistek WT150
Kossel mini

Plaats reactie