Project: SKR V1.4 Turbo op ANET A6 met MARLIN 2.0

Gratis en betaalde aanstuurprogramma's voor je printer
Rob52
Contacteer:

Re: Project: SKR V1.4 Turbo op ANET A6 met MARLIN 2.0

Bericht door Rob52 » 25 mar 2020, 14:02

Ik bedoel of je als hechting raft hebt gekozen i.p.v. skirt of brim. Als je raft hebt gekozen krijg je eerst een onderlaag die er uit kan zien zoals die op jouw foto. Staat dus in het menu onder Hechting aan platform.
Groeten, Rob.

* Gemodificeerde Anet A8
* Gemodificeerde Anycubic Kossel Lineair Plus

Citeer a.u.b. alleen als het echt nodig is en antwoord normaal met de knop PLAATS REACTIE.
Meer weten over citeren, quoten en antwoorden? Klik HIER.

Anagel
Contacteer:

Bericht door Anagel » 25 mar 2020, 14:05

ahh, die staat op skirt

Rob52
Contacteer:

Bericht door Rob52 » 25 mar 2020, 14:20

Dat is goed, je hoeft deze niet op raft te hebben staan. Als je geen goede hechting hebt zou brim ook kunnen.
Groeten, Rob.

* Gemodificeerde Anet A8
* Gemodificeerde Anycubic Kossel Lineair Plus

Citeer a.u.b. alleen als het echt nodig is en antwoord normaal met de knop PLAATS REACTIE.
Meer weten over citeren, quoten en antwoorden? Klik HIER.

Robbel2005
Contacteer:

Bericht door Robbel2005 » 25 mar 2020, 14:22

Je schrijft pla en gaat tot 230 graden... Dat lijkt me wel wat overdreven.
Welk thermistor type heb je in Marlin voor je hotend ingesteld?
Indien dit niet het juiste is dan zal de temperatuur aanduiding foutief zijn en denk je alleen maar dat je op 230 graden print...

Verstuurd vanaf mijn MIX 2 met Tapatalk

3D-Printer ***Anet A6*** - firmware Marlin 2.0.1/Tatara frame/3DV6/SKR V1.3/tmc2208/Bltouch
We try to make 3D-
░░░░░█
░░░░▄█▄░░╔╗╔╗╔╗═╦═╔╗
░░░▄█▀█▄░╠╝╠╣╠╩╗║ .╚╗
░░▄█▄▄▄█▄╚═╩╩╩─╩╩═╚╝
▄██▀░░░▀██▄

Anagel
Contacteer:

Bericht door Anagel » 25 mar 2020, 14:41

ik ben nu een nieuwe print aan het maken, met de nozzle .2 lager. De nozzle temperatuur staat op 200 graden en de eerste lagen zien er nu goed uit. Zodra dit klaar is kan ik meer zeggen.

Anagel
Contacteer:

Bericht door Anagel » 25 mar 2020, 16:52

Nou, de print is klaar en ziet er goed uit. Op een paar plaatsen lijkt het of de hechting tussen de lagen wat minder is, maar de boel is stevig.

Is het voor opvolgende ombouwers handig om de Configuration.h enzo hier te plaatsen?

Voor alle forumleden die hebben meegelezen en nuttige adviezen hebben gegeven: DANK :D

Zappa
Contacteer:

Bericht door Zappa » 25 mar 2020, 20:45

Over de temperatuur, ik print pla soms zelfs op 235 graden. Je moet er rekening mee houden dat de temperatuur die door de printer wordt aangegeven niet altijd even accuraat is en per printer kan variëren. Op mijn oude D9 zit er bij een ingestelde temperatuur van 250 graden een verschil van 15 graden met de daadwerkelijke temperatuur, die dan 235 is.
Datzelfde pla print ik op mijn i3 op 220 graden, waarbij de werkelijke temperatuur dan 210 is, gemeten met een thermokoppel. Daar zit dus ook nog een verschil van 10 graden in.

Wat ik wil zeggen is dat print temperaturen lastig te vergelijken zijn tussen verschillende printers. De ideale temperatuur stel je voor iedere kunststof per printer apart in.
Printer 1: Wanhao Duplicator i3+
Printer 2: Die is er niet meer...
Overig: Palette 2
Print met: 123-3d, AprintaPro, FilamentWorld, Fillamentum, FormFutura, Innofil, Polymaker, PrimaCreator, ProtoPasta.
SW: Fusion360, S3D

Robbel2005
Contacteer:

Bericht door Robbel2005 » 26 mar 2020, 09:22

Zappa schreef:
25 mar 2020, 20:45
Over de temperatuur, ik print pla soms zelfs op 235 graden. Je moet er rekening mee houden dat de temperatuur die door de printer wordt aangegeven niet altijd even accuraat is en per printer kan variëren
De reden hiervoor kan een foutief ingestelde thermistor type in Marlin zijn.
Anagel heeft juist een Marlin versie op zijn nieuwe moederbord geflashed, maar het is niet duidelijk welke thermistor hij heeft aangegeven in Marlin.
Indien hij gewoon de voorbeeld configuratie uit de Marlin distributie voor Anet A6 gebruikt, dan zit hij al fout!
Het probleem en de uitleg zijn uitvoerig beschreven op de Facebook groep Anet A6 3D printer (RepRap Prusa i3). (zoek naar thermistor type)
Hier de uiteindelijke oplossing, gebruik voor de originele bed en hotend thermistor type 1.

As you may know, I have been having concerns about the supposedly correct thermistor values chosen in Marlin when used with the Anet A6 printer. Some say thermistor 5 and some say 11 are the correct ones to use. However, both are wrong... keep reading...
I tried 11 (which is supposed to be the correct one according to GitHub) but it was running too cold. This annoyed me as the Anet firmware prints are fine but the Marlin prints are not good (poorly fused due to low temp). Noone appears to have done any scientific proof on what it should be so I have now measured the expected compared to actual temperatures.
For a 200 degree setting, the Anet original firmware has a very close measured temp of 202 degrees. However, Marlin with thermistor no. 5 is a whopping 14 degrees too hot and Marin with a no. 11 thermistor is again way off, being 11 degrees too cold!
I searched the Anet firmware dump and no more tables were found - just the thermistor no.1 entries. I have updated Marlin to use thermistor no.1 for both the extruder and the head and measured the temperatures then swapped back to the original Anet firmware and both produce the same results so I am happy that thermistor no.1 is the correct choice for Marlin and Anet
3D-Printer ***Anet A6*** - firmware Marlin 2.0.1/Tatara frame/3DV6/SKR V1.3/tmc2208/Bltouch
We try to make 3D-
░░░░░█
░░░░▄█▄░░╔╗╔╗╔╗═╦═╔╗
░░░▄█▀█▄░╠╝╠╣╠╩╗║ .╚╗
░░▄█▄▄▄█▄╚═╩╩╩─╩╩═╚╝
▄██▀░░░▀██▄

Zappa
Contacteer:

Bericht door Zappa » 27 mar 2020, 02:05

Ik snap wat je bedoeld met de thermistor instelling in Marlin. Mijn Wanhao i3 en Wanhao D9 hebben origineel geen Marlin firmware erop staan. Beide printers hebben het beschreven verschil in temperatuur met de originele Wanhao firmware. Nu ik op de D9 Marlin heb geinstalleerd en de juiste thermistor heb gekozen, geeft deze nog steeds dezelfde afwijking in temperatuurwaarde.
Het kan liggen aan de thermistorinstelling in de firmware, maar dat is zeker niet de enige reden voor een afwijking van de temperatuur die de printer aangeeft en wat deze werkelijk is.
Printer 1: Wanhao Duplicator i3+
Printer 2: Die is er niet meer...
Overig: Palette 2
Print met: 123-3d, AprintaPro, FilamentWorld, Fillamentum, FormFutura, Innofil, Polymaker, PrimaCreator, ProtoPasta.
SW: Fusion360, S3D

Plaats reactie