Steeds mislukt het!

Deel hier nuttige informatie en links over 3D printen
justmeigor
Contacteer:

Re: Steeds mislukt het!

Bericht door justmeigor » 26 mar 2020, 18:40

Een spray misschien?
Voor abs moet je een behuizing hebben, met temp control.
Te heet :ventileren
Of wachten tot de zomer met kamertemperatuur 27 graden minimum.
pla kan voor buiten ook prima
Met vriendelijke groet

Locomotieven en rollend materieel printen voor een tuinbaan in gauge 1 op een ender 5plus aan het printen, ik zie het zwaar in.

Rob52
Contacteer:

Bericht door Rob52 » 26 mar 2020, 21:06

justmeigor schreef:
26 mar 2020, 18:40
Voor abs moet je een behuizing hebben, met temp control.
Dat het voordelen heeft ben ik met je eens maar een must is het zeker niet. Ik heb de laatste dagen heel wat ABS er doorheen gejaagd, maar zonder behuizing. Geen problemen mee gehad.
justmeigor schreef:
26 mar 2020, 18:37
Er is inderdaad een hele hoop verschil tussen de printers zelf, hierin is het spreekwoord: goedkoop is duurkoop, zeker waar.
Ben ik het niet mee eens. Mijn Anet A8 draait ondertussen alweer zo'n 15 maanden en ik kan niet zeggen dat ik heel veel onoverkomelijke problemen ben tegengekomen. Er is wel wat aan verbouwd maar de basis is nog steeds die budget printer van ca. 100 euro. Ik maak er uitstekende prints mee, ook die ABS prints. Ik lees verhalen van mensen met veel duurdere printers die veel meer problemen zijn tegengekomen.
Groeten, Rob.

* Gemodificeerde Anet A8
* Gemodificeerde Anycubic Kossel Lineair Plus

Citeer a.u.b. alleen als het echt nodig is en antwoord normaal met de knop PLAATS REACTIE.
Meer weten over citeren, quoten en antwoorden? Klik HIER.

PrintEngineer
Contacteer:

Bericht door PrintEngineer » 26 mar 2020, 22:13

Goedkoop is zeker niet altijd duurkoop (en dus eens met Rob). Zelf heb ik voor minder dan € 100 een Anet A6 aangeschaft en die op een aantal punten technisch verbeterd. Iets wat bijna iedereen wel doet die meer uit zijn printer wil halen. Dat ik met mijn A6 echte rommel produceer is niet te wijten aan de kwaliteit van de printer, maar is zuiver het resultaat van mijn dommigheid en onkunde. Zou je mij een peperdure Prusa geven zijn de resultaten echt niet beter van kwaliteit. Met de juiste kennis en vakmanschap maak je ook met een spotgoedkope Anet de mooiste dingen

justmeigor
Contacteer:

Bericht door justmeigor » 27 mar 2020, 09:46

Zonder behuizing abs printen??? wow.
Mij wil het nog niet lukken, oke een tentje van zeil is ook niet echt je van het.
Op youtube wel een paar filmpjes gezien van mensen waarbij het ook gelukt is, maar voorlopig is dit nog even magie voor voor me.
Ook hdpe trouwens.
Ik heb nog een 800gr abs over ik zal er volgende maand nog eens een slinger aangeven.

Excuses dat ik niet helemaal duidelijk ben geweest over in (mijn) dit geval: goedkoop is duurkoop.
Iemand die alleen resultaten ziet van een 3d printer en nog nooit met zo iets te maken heeft gehad, dus ook geen kennissen in zijn of haar omgeving.
Kan een goedkope printer een strop zijn: er zijn kennelijk een hoop aanpassingen nodig om een goedkope printer goed te kunnen laten printen( istieweer: youtube)
Vandaar mijn gedachtengang, ik zoek een printer waar ik meteen mee aan de slag kan.
2 maanden terug wist ik nog niet eens wat een stl was.

Met de ervaring/kennis die ik nu heb :? :? :? zou ik het wel doen.
Met vriendelijke groet

Locomotieven en rollend materieel printen voor een tuinbaan in gauge 1 op een ender 5plus aan het printen, ik zie het zwaar in.

vincent1971
Contacteer:

Bericht door vincent1971 » 27 mar 2020, 10:14

Ik print geregeld ABS op mijn Ender-3.
Hoe?

Eenvoudig trek er een plastig zak overheen. Binnen cura heb je de optie 'Enable Draft Shield' in Experimental. Daarmee wordt een 'schil' om het object geprint. Goed tegen warpen. Printbed op 110, print tussen de 250 en 260 graden. Gebruik haarlak extra strong op een glasplaat.

Echter print dan maximaal zo'n 2 tot 4 cm hoog. Als ik hoger ga gaat het niet altijd goed. Ben nog bezig met een goede behuizing aan het maken.

PrintEngineer
Contacteer:

Bericht door PrintEngineer » 27 mar 2020, 13:15

justmeigor schreef:
27 mar 2020, 09:46
Zonder behuizing abs printen??? wow.
Mij wil het nog niet lukken, oke een tentje van zeil is ook niet echt je van het.
Misschien is het een idee om zelf een geklimatiseerde kast te bouwen waar je de temperatuur en luchtvochtigheid beheerst met peltier elementen. Iets dergelijks heb ik met een aantal klasgenoten in mijn opleidingstijd gebouwd. Het doel was om een stabiele temperatuur en luchtvochtigheid te creëeren. Met 4 peltier elementen, 2 ventilatoren, een plexiglas behuizing en 2 Eurotherm-achtige regelaars werktte dat vrij aardig. Tis maar een ideetje en ja ik weet dat het niet voor iedereen is weggelegd om zoiets te construeren

Rob52
Contacteer:

Bericht door Rob52 » 27 mar 2020, 15:29

Het is gewoon goed mogelijk om zonder die ombouw ABS te printen. Je moet alleen je bed op ca. 100 graden kunnen brengen en houden. Zorgen dat er geen tocht is en dat de omgevingstemperatuur niet onder de 20 graden ligt. Verder een goed hechtende ondergrond zoals bijvoorbeeld (in mijn geval) PEI en als de print wat groter is en wat langer duurt een flinke brim toepassen. Ook heb ik de objectkoeling uitstaan.

Luchtvochtigheid regelen in een omhuizing is absoluut niet nodig. Daarbij komt dat de verwarmingselementen al zoveel warmte produceren dat je in feite alleen een temperatuurregeling hoeft te doen die bij te hoge temperatuur de warme lucht wat afvoert. En Peltier elementen is leuk maar daar heb je ook de nodige radiatoren voor nodig voor koelen en/of verwarmen anders hebben ze maar een korte levensduur. En als je wilt koelen en verwarmen aan dezelfde zijde heb je aan 2 zijden een radiator nodig aangezien het juist de warme zijde is die moet worden gekoeld. Wil je er tenminste het vermogen uithalen dat erin zit. Ik zou die Peltierelementen voorlopig lekker laten voor wat het is.
Groeten, Rob.

* Gemodificeerde Anet A8
* Gemodificeerde Anycubic Kossel Lineair Plus

Citeer a.u.b. alleen als het echt nodig is en antwoord normaal met de knop PLAATS REACTIE.
Meer weten over citeren, quoten en antwoorden? Klik HIER.

justmeigor
Contacteer:

Bericht door justmeigor » 30 mar 2020, 09:24

Peltier elementen zijn leuk speelgoed, maar ze vreten een bak stroom
Voor de geïnteresseerden: ik wil er tegen een aannemelijke prijs vanaf.
8x 15a en 8 alu koelblokken van 7,5x10cm.

De ombouw die ik in mijn koppie heb is misschien overkill.
Een paar pir platen van 10 cm dik.
Maar eerst eens een goede plek voor de printer creëren.
Hij staat nog net niet buiten, herrieschopper. :D

over mislukkingen gesproken, foto volgt, ik heb de nozzle temperatuur van 200 graden naar 195 graden gedaan, toen ik dit zag:
Met vriendelijke groet

justmeigor
Contacteer:

Bericht door justmeigor » 30 mar 2020, 09:24

Afbeelding
Met vriendelijke groet

justmeigor
Contacteer:

Bericht door justmeigor » 30 mar 2020, 09:30

Ik heb alle stukken rails geprint met support.
Pla, 200 graden en bed op 40 graden.
Zou dit te maken kunnen hebben met de printsnelheid of toch de temperatuur?
Zoals eerder vermeld heb ik de nozzle temp naar 195 graden gebracht.
Omgevingstemperatuur ca 10 graden, bij de middelste.
Omgevingstemperatuur bij de bovenste ca 15 graden
Bij de middelste rails zie je duidelijk de verzakkingen en het support zit behoorlijk vast.
De rails zaten ook behoorlijk vast op het glas, gewoon echt vast.
Te veel spray? Zoals eerder geopperd zou haarlak beter zijn?

Alvast bedankt
Met vriendelijke groet

Plaats reactie