afwijkingen X , Y en Z-As

Vragen over het gebruik van de printer, toepassingen etc.
Plaats reactie
Rudjah
Contacteer:

afwijkingen X , Y en Z-As

Bericht door Rudjah » 13 feb 2020, 17:06

Hallo iedereen ,

1ste vraag *

had onlangs voor mij zoon iets moeten downloaden en printen via Thinigiverse!
Het betreft dit

https://www.thingiverse.com/thing:13478

Ok ik begint te printen , na de print wil ik de Bic inktbuisje plaatsen maar ik stel vast dat dit te klein is :( :?:
ik doe wat testjes en ik print alleen het gedeelte waar de bic inktbuisje in moet komen want dat was te klein !
uiteindelijk schaal ik het op 113% :o en inktbuisje ging er redelijk vlotjes is.
ok geen probleem zou je zeggen , ik print het volledige stuk , nu blijkt dat boven het gat ook te klein is dus inktbuisje gaat er niet volledig in !
ik stelde de vraag aan de ontwerper op thingiverse , hij zei dat kan niet max 101 % je hebt een probleem met je printer misschien?

De zwarte pen was aan 100% en de witte aan 113% en zoals je ziet de inktbuisje kan niet verder omdat het gat daar te smal is ??
Afbeelding

ik heb de maten gecontroleerd met 100% in cura en deze kloppen bij het geprint stuk
ook de maten gecontroleerd met 113% en die kloppen ook .
Dus aan wat zou het probleem liggen ?

2de vraag*

Ik heb test cube geprint en inderdaad er zit 0.2 a 0.3 mm verschil op ! Maar geen centimeters zoals je hierboven kan zien aan die 2 stukken.
ik heb standaard ender 3 pro , heb me nog geen arduino aangeschaft om de firmware up te graden !
ben ben van plan eventueel een ander stiller moederbord te plaatsen zodat hij stiller is ( is da werkelijk zo'n verschil ?)
en zodat ik geen arduino hoef aan te schaffen om firmware te kunnen bijwerken !

die test cube , er zit wat verschil op kan ik dit bijstellen voorlopig zonder die upgrade van de firmware ( in afwachting van )
en heb ook wat last van elephant feets
heb de temp pla wat laten zakken tot 205 ( print normaal rond de 210-215) en bedtemp 45° normaal zit ik rond de 55°
maar geen verbeterde resultaat , alsook de hoeken zijn niet scherp , elke keer een verdikking aan de hoeken , teveel druk in de extruder ?
kan ik instellen dat wanneer deze bijna het einde bereikt het filament wat vroeger laten in trekken of prime ?
de normale ventilator snelheid ( 100%) is vanaf de 4de laag , moet ik hem vlugger zetten , of moet ik bij de eerste laag al mss 10% koeling voorzien , het inzakken de eerste lagen kan volgens mij niet want voor hij tweede laag print is al afgekoeld!
ook bedleveling is goed !

met vriendelijke groeten
Laatst gewijzigd door Rudjah op 13 feb 2020, 17:59, 1 keer totaal gewijzigd.
3D inventor ,
Ender 3 pro ,
Cura

Rob52
Contacteer:

Re: afwijkingen X , Y en Z-As

Bericht door Rob52 » 13 feb 2020, 17:47

Ik heb het bestand eens in Cura bekeken met 100% vulling (minder is hier vrij zinloos) en dan valt mij op dat als je in het midden helemaal geen doorlopend gat hebt waar de vulling ingeschoven kan worden. Of je zou hem moeten opboren. Heel vreemd ontwerp.

Afbeelding

Ik neem aan dat je 205 graden enz. bedoelt en geen 405.

Wat betreft het moederbord, een ander moederbord alleen zal de printer niet stiller maken. Daar zul je de juiste stepper drivers voor moeten installeren, bijvoorbeeld TMC 2208. En dan het liefst in UART mode. Maar in een YT video zag/hoorde ik dat die ook in legacy mode (is er inprikken als een A4988 of Drv8825 en de jumpers gebruiken) de printer een stuk stiller maken. Ik heb ze liggen maar wacht nog op m'n SKR bordje. Dat trouwens al in Nederland is aangekomen.
Groeten, Rob.

* Gemodificeerde Anet A8
* Gemodificeerde Anycubic Kossel Lineair Plus

Citeer a.u.b. alleen als het echt nodig is en antwoord normaal met de knop PLAATS REACTIE.
Meer weten over citeren, quoten en antwoorden? Klik HIER.

hardy
Contacteer:

Bericht door hardy » 13 feb 2020, 17:58

Misschien staat je flow te hoog voor het door jou gebruikte filament, waardoor de wanden naar binnen iets te dik zijn, gewoon even een holle test cube met een wand dikte van twee lagen printen, dan zou je in principe 2x0.4=0.8mm moeten meten, maar dit kan per filament anders liggen, en zou dus gecorrigeerd moeten worden, daarom teken ik zelf openingen bij voorkeur altijd iets (+/- 0.5 mm) groter.
Kijk gewoon hier eens, misschien heb je daar wat aan.
https://filament2print.com/gb/blog/33_W ... nting.html
Groeten, Hardy

Zelfbouw eigen ontwerp ULTI(F)AKER, Ramps1.4, TMC-2130, RepRapDiscount Full Graphic Smart Controller display
Zelfbouw eigen ontwerp CUBE-3D (geen Core-XY), MKS SgenL(32bit), TMC-2208/2209,MKS TFT35 display

hardy
Contacteer:

Bericht door hardy » 13 feb 2020, 18:17

Rob52 schreef:
13 feb 2020, 17:47
Ik heb het bestand eens in Cura bekeken met 100% vulling (minder is hier vrij zinloos) en dan valt mij op dat als je in het midden helemaal geen doorlopend gat hebt waar de vulling ingeschoven kan worden. Of je zou hem moeten opboren. Heel vreemd ontwerp.
/quote]
Ik heb hem even omet 100% infil in ideamaker gesliced, en daar zie ik wel degelijk een opening.
Afbeelding
Afbeelding
Groeten, Hardy

Zelfbouw eigen ontwerp ULTI(F)AKER, Ramps1.4, TMC-2130, RepRapDiscount Full Graphic Smart Controller display
Zelfbouw eigen ontwerp CUBE-3D (geen Core-XY), MKS SgenL(32bit), TMC-2208/2209,MKS TFT35 display

Rob52
Contacteer:

Bericht door Rob52 » 13 feb 2020, 18:57

Foutje, ik had support overal aanstaan en dan krijg je dus zoiets geks. Zonder support is er een doorlopend gat.
Groeten, Rob.

* Gemodificeerde Anet A8
* Gemodificeerde Anycubic Kossel Lineair Plus

Citeer a.u.b. alleen als het echt nodig is en antwoord normaal met de knop PLAATS REACTIE.
Meer weten over citeren, quoten en antwoorden? Klik HIER.

Plaats reactie