PLA Glad krijgen

Vragen over het gebruik van de printer, toepassingen etc.
Zappa
Contacteer:

Re: PLA Glad krijgen

Bericht door Zappa » 16 jan 2020, 10:14

justinnp schreef:
16 jan 2020, 09:55
justinnp schreef:
16 jan 2020, 07:26
Goedemorge,

Heb een stuk redelijk glad gekregen met schuren. Is alleen redelijk onhandig voor kleine prints die lastigere vormen hebben. Dus als er nog iemand is die een iets makkelijkere manier heeft en iets minder giftig laat maar weten :). Iemand ervaring met petg toevallig? is dat op dezelfde manier glad te krijgen of reageert die wel op aceton?

Die ironing optie ga ik zeker eens bekijken :)

Ik zag toevallig iets voorbij komen om PLA zoals acetone met abs te verwerken doormiddel van: Dichloromethane.
Iemand ervaring?

Groetjes,
Justinn
Over: Dichloromethane hier ben ik nu al klaar mee na de MSDS gelezen te hebben :P
Zag deze voorbij komen en is al vele stukken minder schadelijk: ethyl acetate
Ethyl acetaat, dat is die andere waar ik niet meteen op kwam. Ook niet gebruiken dus.
Het gaat niet hetzelfde resultaat geven als aceton bij ABS en is ook gevaarlijk spul, zie mijn eerdere post.
Printer 1: Wanhao Duplicator i3+
Printer 2: Die is er niet meer...
Overig: Palette 2
Print met: 123-3d, AprintaPro, FilamentWorld, Fillamentum, FormFutura, Innofil, Polymaker, PrimaCreator, ProtoPasta.
SW: Fusion360, S3D

justinnp
Contacteer:

Bericht door justinnp » 16 jan 2020, 10:27

[/quote]

Ethyl acetaat, dat is die andere waar ik niet meteen op kwam. Ook niet gebruiken dus.
Het gaat niet hetzelfde resultaat geven als aceton bij ABS en is ook gevaarlijk spul, zie mijn eerdere post.
[/quote]

Dankjewel stond er niet bij drm dat ik het vroeg. wellicht iemand ervaring met epoxy ofso?

3Dwim
Contacteer:

Bericht door 3Dwim » 16 jan 2020, 10:55

justinnp schreef:
16 jan 2020, 10:27
Dankjewel stond er niet bij drm dat ik het vroeg. wellicht iemand ervaring met epoxy ofso?
Maar stel nou dat het gewoon dit is !
Beter gaat niet of je moet fors investeren.
Groet,
Wim

To quote or not to quote

Pro Deo 3D fanaat
Anet A6 - student
Big Red - student
SketchUp Pro - expert
Weistek WT150
Kossel mini

Rob52
Contacteer:

Bericht door Rob52 » 16 jan 2020, 11:14

Je zult je moeten neerleggen bij de mogelijkheden van het type 3D-printer dat je gebruikt. Als je echt snel en kwaliteit wilt dan zou je naar een Carbon3D-printer moeten gaan. Die kan buiten de perfecte kwaliteit ook nog eens 100 keer zo snel printen als onze FDM printers.
Groeten, Rob.

* Gemodificeerde Anet A8
* Gemodificeerde Anycubic Kossel Lineair Plus

Citeer a.u.b. alleen als het echt nodig is en antwoord normaal met de knop PLAATS REACTIE.
Meer weten over citeren, quoten en antwoorden? Klik HIER.

justinnp
Contacteer:

Bericht door justinnp » 16 jan 2020, 11:31

Rob52 schreef:
16 jan 2020, 11:14
Je zult je moeten neerleggen bij de mogelijkheden van het type 3D-printer dat je gebruikt. Als je echt snel en kwaliteit wilt dan zou je naar een Carbon3D-printer moeten gaan. Die kan buiten de perfecte kwaliteit ook nog eens 100 keer zo snel printen als onze FDM printers.
De snelheid vindt ik geen probleem ben opzoek nr manieren en miss andere manieren die nog niet geprobeerd zijn om pla glad te krijgen en zo meer te leren erover

Rob52
Contacteer:

Bericht door Rob52 » 16 jan 2020, 11:49

Als er een makkelijke en aanvaardbare manier zou zijn, anders dan de al eerder aangehaalde methoden, dan zou dat allang genoemd zijn. Er zijn duizenden, zo niet honderdduizenden mensen die PLA printen en die het wat gladder zouden willen hebben. Als daar iets op gevonden wordt dan verspreidt zich dat als een lopend vuurtje.
Groeten, Rob.

* Gemodificeerde Anet A8
* Gemodificeerde Anycubic Kossel Lineair Plus

Citeer a.u.b. alleen als het echt nodig is en antwoord normaal met de knop PLAATS REACTIE.
Meer weten over citeren, quoten en antwoorden? Klik HIER.

justinnp
Contacteer:

Bericht door justinnp » 16 jan 2020, 13:26

Ik heb zojuist een transparante epoxy bestelt om een 3d print glad te krijgen. Ik zal als deze binnen is een terugkoppeling geven of deze epoxy alleen glanzend maakt of ook de lijnen grotendeels weghaalt.

Zappa
Contacteer:

Bericht door Zappa » 16 jan 2020, 18:44

Ik gebruik af en toe wel eens XTC-3D om prints van een gladde en glimmende afwerking te voorzien. Dat werkt op zich goed. Het is alleen wat bewerkelijk, in dat je het werkblad moet inrichten, dingen moet mengen in de juiste verhouding, kwasten gebruiken (meestal eenmalig, óf direct schoonmaken met aceton), en tot 24 uur moet wachten totdat de epoxy helemaal is uitgehard. Printlijnen haalt deze bewerking niet persé weg. Dat hangt af van de gebruikte laaghoogte bij het printen en de kleur van het gebruikte filament. Het object voelt dan wel glad aan, maar afhankelijk van de gebruikte laaghoogte en filamentkleur zijn de printlijnen in meer of mindere mate nog steeds zichtbaar.

Ik gebruik dit daarom niet vaak, alleen als het écht belangrijk is dat het printje er mooi uit ziet. Denk er ook aan dat het gebruik van epoxy de fijne details van een geprint object maskeert. Als dat voor jouw print niets uitmaakt, prima dan.
Wat wel een groot voordeel is van dit spul is dat het ook waterdicht maakt. Voor geprinte vazen is dit daarom een standaard-bewerking die ik uitvoer.

Ik denk dat veel mensen hun printjes gewoon voorzien van grondverf die oneffenheden kan wegwerken en erna een leuk kleurtje erop spuiten. Maar ook dan zul je veelal toch eerst het schuurpapier ter hand moeten nemen.

Persoonlijk vind ik dat je aan een geprint object best mag zien dat het geprint is. Dat is deels de charme van het object.
Print met: 123-3d, AprintaPro, FilamentWorld, Fillamentum, FormFutura, Innofil, Polymaker, PrimaCreator, ProtoPasta.

justinnp
Contacteer:

Bericht door justinnp » 16 jan 2020, 20:37

Zappa schreef:
16 jan 2020, 18:44
Ik gebruik af en toe wel eens XTC-3D om prints van een gladde en glimmende afwerking te voorzien. Dat werkt op zich goed. Het is alleen wat bewerkelijk, in dat je het werkblad moet inrichten, dingen moet mengen in de juiste verhouding, kwasten gebruiken (meestal eenmalig, óf direct schoonmaken met aceton), en tot 24 uur moet wachten totdat de epoxy helemaal is uitgehard. Printlijnen haalt deze bewerking niet persé weg. Dat hangt af van de gebruikte laaghoogte bij het printen en de kleur van het gebruikte filament. Het object voelt dan wel glad aan, maar afhankelijk van de gebruikte laaghoogte en filamentkleur zijn de printlijnen in meer of mindere mate nog steeds zichtbaar.

Ik gebruik dit daarom niet vaak, alleen als het écht belangrijk is dat het printje er mooi uit ziet. Denk er ook aan dat het gebruik van epoxy de fijne details van een geprint object maskeert. Als dat voor jouw print niets uitmaakt, prima dan.
Wat wel een groot voordeel is van dit spul is dat het ook waterdicht maakt. Voor geprinte vazen is dit daarom een standaard-bewerking die ik uitvoer.

Ik denk dat veel mensen hun printjes gewoon voorzien van grondverf die oneffenheden kan wegwerken en erna een leuk kleurtje erop spuiten. Maar ook dan zul je veelal toch eerst het schuurpapier ter hand moeten nemen.

Persoonlijk vind ik dat je aan een geprint object best mag zien dat het geprint is. Dat is deels de charme van het object.
Heb je toevallig een foto hoe dit eruitziet met de XTC-3D?

Zappa
Contacteer:

Bericht door Zappa » 16 jan 2020, 21:38

justinnp schreef:
16 jan 2020, 20:37
[Heb je toevallig een foto hoe dit eruitziet met de XTC-3D?

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb geen foto's van hoe het eruit zag zonder de XTC-3d, maar volgens mij kun je goed zien hoe glanzend het is. En als je inzoomt dan zie je nog net de printlijntjes.

Plaats reactie