Aansturing 240V heatbed

Aanbieders, zelfbouw projecten, ervaringen etc mbt 3D printer bouwpakketten en onderdelen.
Plaats reactie
keesk
Contacteer:

Aansturing 240V heatbed

Bericht door keesk » 08 jan 2020, 12:10

Is het mogelijk om een solid state relais rechtstreeks door het moederbord te laten schakelen?
Ik heb een moederbord met een 12/24 volt uitgang voor het heated bed, nu wil ik op die aansluiting
een solid state relais aansluiten zodat ik een 240v heated bed kan installeren.
Iemand hier ervaring mee?

Kees

Rob52
Contacteer:

Re: Aansturing 240V heatbed

Bericht door Rob52 » 08 jan 2020, 12:37

Geen directe ervaring met deze toepassing. Maar natuurlijk kan dat. Kies een SSR met een ingang =12 of =24 volt afhankelijk van wat de voeding van je moederbord is. Of zoals ik heb gebruikt 3~32 volt. Uitgang van de SSR moet dan uiteraard ~230 volt zijn. Of zoals ik gebruikt heb 24 tot 380 volt wisselspanning. Maar de vraag is of het verstandig is om een verwarmd bed met 230 volt te voeden. Voordeel is natuurlijk de lage stroom, maar nadeel is de 230 volt die je erop zet binnen een laagspannings systeem. Maar dat is een kwestie van veiligheid. Ik denk dat je met 24 volt een betere en veiligere keuze maakt.

Ik heb een paar maanden geleden m'n food dryer omgebouwd naar filamentdroger en omdat die niet goed werkte daar een andere regeling met SSR ingebouwd. Zie voor details dit topic of hieronder alleen de ingebouwde SSR die een ingangsspanning heeft van 3~32 volt (gelijkspanning) en een output van 230 volt wisselspanning. In dit geval wordt de SSR aangestuurd met 5 volt uit de regelaar.

SSR gekocht bij Ali, maar is ook gewoon in Nederland verkrijgbaar. Dan kost hij alleen wat meer.

Afbeelding
Groeten, Rob.

* Gemodificeerde Anet A8
* Gemodificeerde Anycubic Kossel Lineair Plus

Citeer a.u.b. alleen als het echt nodig is en antwoord normaal met de knop PLAATS REACTIE.
Meer weten over citeren, quoten en antwoorden? Klik HIER.

Rob52
Contacteer:

Bericht door Rob52 » 15 jan 2020, 09:52

Een terugkoppeling zou wel zo aardig zijn.
Groeten, Rob.

* Gemodificeerde Anet A8

Citeer a.u.b. alleen als het echt nodig is en antwoord normaal met de knop PLAATS REACTIE.

keesk
Contacteer:

Bericht door keesk » 15 jan 2020, 16:50

:( Sorry hoor, ik ben met van alles en nog wat bezig.
Mijn vraag ging over het aansturen van een 240V heated bed, niet of het wel of niet verstandig is
om er een toe te passen. Ik heb inmiddels begrepen dat je een solid state relais vanaf je moederbord
kunt aansluiten, dus dat gaan we dan maar doen. Bedankt voor het meedenken! :D

Rob52
Contacteer:

Bericht door Rob52 » 15 jan 2020, 18:48

Op een forum vinden mensen het gewoon fijn als er een terugkoppeling komt. Ook al loopt het nergens op uit, vind je het niks of doe je heel wat anders. Geeft allemaal niks. Maar juist die interactie maakt dat mensen reageren op vragen, als het alleen maar eenrichtingsverkeer zou zijn dan is de animo er snel vanaf.

Dus bij deze bedankt voor je reactie.

En dat ik erbij schrijf dat het de vraag is of het verstandig is, hoef je je natuurlijk niks van aan te trekken. Zoals je ook aangeeft. Maar dan weten we wel wat meer 8-)
Groeten, Rob.

* Gemodificeerde Anet A8

Plaats reactie