Afwerken van je geprinte objecten

Show hier resultaten, projecten en vooruitgang van je 3D prints
PrintEngineer
Berichten: 210
Lid geworden op: 03 jan 2020, 13:32
Contacteer:

Afwerken van je geprinte objecten

Bericht door PrintEngineer » 05 jan 2020, 17:57

In de afgelopen dagen heb ik mij in een ander topic al even voorgesteld.
Zoals daar ook aangegeven ben ik nieuw in de wereld van het 3D printen.
Nu heb ik mijn Prusa Anet A6 al best behoorlijk goed voor elkaar en zien de prints er al heel netjes uit, maar dat laatste stukje tot een zuiver glad oppervlak van verticaal geprinte delen zit er waarschijnlijk nooit in.
Nu zag ik dat je prints met Aceton prachtig glad kunt afwerken maar ik ben niet zo 'n voorstander van het gebruik van dit oplosmiddel.
Het is slecht voor je gezondheid en het milieu is er ook niet echt bij gebaat.
Nu is mijn vraag, hoe werken jullie je 3D prints af en zijn er nog andere net zo effectieve methoden als met Aceton?

hardy
Berichten: 793
Lid geworden op: 27 jun 2017, 11:49
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Afwerken van je geprinte objecten

Bericht door hardy » 05 jan 2020, 18:26

Aceton voor PLA of PETG kun je sowieso vergeten, werkt niet !! daarbij wordt het toch gewoon schuren en plamuren vrees ik, aceton werkt alleen bij ABS.
zelfbouw eigen ontwerp ULTI(F)AKER, Ramps1.4, TMC-2130, RepRapDiscount Full Graphic Smart Controller display
zelfbouw eigen ontwerp CUBE-3D (geen Core-XY), MKS SgenL(32bit), TMC-2208,MKS TFT35 display

PrintEngineer
Berichten: 210
Lid geworden op: 03 jan 2020, 13:32
Contacteer:

Re: Afwerken van je geprinte objecten

Bericht door PrintEngineer » 05 jan 2020, 19:01

Het resultaat vind ik eigenlijk al te glad om objecten nog te willen schuren en plamuren.
Want dat betekend dat je objecten na die tijd ook zou moeten spuiten met verf of lak.
Dat is niet helemaal wat ik in gedachten had met een gladde afwerking.
Nu hebben we op het werk ook wel een kunststoffen expert die hier misschien een oplossing voor heeft, maar dacht laat ik het eerst eens hier vragen.
Ja ben niet extreem maar toch wel een beetje perfectionistisch ingesteld dus ga eigenlijk altijd voor het best haalbare resultaat

Rob52
Berichten: 1962
Lid geworden op: 21 nov 2018, 12:35
Locatie: Gendringen
Contacteer:

Re: Afwerken van je geprinte objecten

Bericht door Rob52 » 05 jan 2020, 20:16

PLA kan alleen met erg ongezonde vloeibare middelen worden bewerkt die lijken op een bewerking van ABS met aceton. En daar wil je niet mee werken. De enige manier die dan overblijft zonder schuren is het opvullen van de oneffenheden met spuitbaar vulmiddel en afwerken met een lak o.i.d. Anders zal het waarschijnlijk niet worden of er moet een chemicus zijn die daarvoor een wondermiddel ontwikkelt. Maar dan zal het wel weer onbetaalbaar worden vrees ik.

Er is nog 1 andere manier, maar die is vrij tricky aangezien dat met warmte gaat. Je kunt namelijk wel met een verfafbrander(tje) of in kleinere vorm een SMD soldeerföhn het PLA oppervlak bewerken. Maar dat dient heel precies te gebeuren en het risico zit erin dat details ineens wegvagen. Voor het verwijderen van veel stringing werkt het in ieder geval wel.
Laatst gewijzigd door Rob52 op 05 jan 2020, 22:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten, Rob.

* Gemodificeerde Anet A8
* Gemodificeerde Anycubic Kossel Lineair Plus

Citeer a.u.b. alleen als het echt nodig is en antwoord normaal met de knop PLAATS REACTIE.
Meer weten over citeren, quoten en antwoorden? Klik HIER.

PrintEngineer
Berichten: 210
Lid geworden op: 03 jan 2020, 13:32
Contacteer:

Re: Afwerken van je geprinte objecten

Bericht door PrintEngineer » 05 jan 2020, 22:33

Dan neem ik dat laatste kleine en zeer oppervlakkige lijntje wat je nog kan zien wel voor lief.
Heb al veel foto's en videootjes gezien waarin de resultaten van prints er veel minder uitzagen dan wat mijn A6 nu laat zien.
Ben ook eigenlijk zeer verrast over het resultaat van mijn zelfbouwprinter dus kan maar beter het streven naar perfectie loslaten.
Goed is goed en het hoeft niet altijd beter.
Een ieder bedankt voor de gegeven reacties en ik weet nu tot waar de grens van het haalbare ligt

danny5692
Berichten: 62
Lid geworden op: 13 jan 2020, 09:59
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: Afwerken van je geprinte objecten

Bericht door danny5692 » 02 feb 2020, 20:22

Ik heb vandaag eens een print geschuurd en gespoten om het een fraaiere uitstraling te geven.
En ik moet zeggen dat het best meevalt. bij elkaar een half uurtje schuren tussen de lagen door.
Geprimered met een sneldrogende verf en afgespoten met matzwart.
Bij elkaar 2 primerlagen en 2 aflaklagen.
PLA is prima te schuren met de hand. je moet het rustig doen met geperforeerd schuurpapier zodat het het schuursel afvoert.

Het object in de foto is 1,4mm dikwandig en de spijltjes in het rooster zijn 1,6mm dik. Ik had verwacht dat het snel zou breken, maar dat was niet het geval.
Eigenlijk vul je de prorieen van het model erg snel. en schuren met een te grove korrel is af te raden.
Ik heb geschuurd met K320 tot 500.

plamuren was geheel niet nodig.

Ik had deze machine 10 jaar geleden in bezit moeten hebben toen ik nog scheepsmodelbouw als hobby beoefende......dat had erg veel werktijd gescheeld.


Afbeelding

Afbeelding
CR-10
CR-10 max
Rhino/NX/solid edge/autocad/cura

Yuri
Berichten: 10
Lid geworden op: 01 feb 2020, 22:26
Locatie: Friesland
Contacteer:

Re: Afwerken van je geprinte objecten

Bericht door Yuri » 02 feb 2020, 20:35

Ja het afwerken zak ik ook even mee. mijn dochter wilde een Helm / Masker. het plakken met 1 sec lijm werkt wel maar...... niet altijd even fijn. ik dacht hey mijn dochters hebben ooit eens een 3d pen gehad laat ik die eens gebruiken. de pen opgegraven en zelfde filament geregeld. en aan op hoogste stand voor pla. tot mijn vreugde werkte dit eigenlijk helemaal naar wens Gewoon Happy.
na wat proberen en oefenen.... de printkop in je project drukken niet tehard, dan net als bij het lassen kleine laagjes leggen van links naar rechts. uiteraard is de laag iets te dik net als bij het lassen. maar dat was na een Dremel kuurtje netjes opgelost. straks nog verder proberen door een eerder printje te voorzien van een gemiste laag. en een stukje invullen.
Anet A6 Marlin 1.1.9 inductieve sensor.

3drob
Berichten: 1535
Lid geworden op: 22 mei 2013, 13:08
Contacteer:

Re: Afwerken van je geprinte objecten

Bericht door 3drob » 03 feb 2020, 10:52

Ziet er strak uit zeg!
:thumbsup:
VrGr Rob
ik print met: DIY Prusa i3 - Cura - PLA - temp rond de: 215 / 54

danny5692
Berichten: 62
Lid geworden op: 13 jan 2020, 09:59
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: Afwerken van je geprinte objecten

Bericht door danny5692 » 03 feb 2020, 12:03

3drob schreef:
03 feb 2020, 10:52
Ziet er strak uit zeg!
:thumbsup:
VrGr Rob
Thanks 8-)
CR-10
CR-10 max
Rhino/NX/solid edge/autocad/cura

hardy
Berichten: 793
Lid geworden op: 27 jun 2017, 11:49
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Afwerken van je geprinte objecten

Bericht door hardy » 03 feb 2020, 12:15

Wel een klus werk, maar dan heb je ook wel wat !!
Zie er in ieder geval erg mooi uit ;)
zelfbouw eigen ontwerp ULTI(F)AKER, Ramps1.4, TMC-2130, RepRapDiscount Full Graphic Smart Controller display
zelfbouw eigen ontwerp CUBE-3D (geen Core-XY), MKS SgenL(32bit), TMC-2208,MKS TFT35 display

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten