Eerste succesvolle print!

Show hier resultaten, projecten en vooruitgang van je 3D prints
Thierry88
Berichten: 20
Lid geworden op: 30 dec 2019, 12:02
Contacteer:

Eerste succesvolle print!

Bericht door Thierry88 » 03 jan 2020, 23:30

Woohoo eerste succesvolle print na 1x mislukt door eigen schuld, usb was nog verbonden dat resette de printer toen ik cura opstartte
tweede print liet de print op 80% los van het bed, van 30c naar 45c op het bed gegaan, goed schoongemaakt met aceton, brim van 8mm naar 20mm geupgrade en zie hier het resultaat.
https://cdn.discordapp.com/attachments/ ... 232242.jpg
https://cdn.discordapp.com/attachments/ ... 232606.jpg
Ben aardig tevreden voor een eerste succes print, ziet er zeeer goed uit, geen hangende draadjes of golven ergens, alleen waar hij het cirkeltje begint en eindigd zie je een heel klein randje aan de buitenkant maar dat is zo verholpen met wat 1200 schuurpapier

Rob52
Berichten: 1962
Lid geworden op: 21 nov 2018, 12:35
Locatie: Gendringen
Contacteer:

Re: Eerste succesvolle print!

Bericht door Rob52 » 03 jan 2020, 23:40

Het begin is er, nu door blijven gaan :lol:
Groeten, Rob.

* Gemodificeerde Anet A8
* Gemodificeerde Anycubic Kossel Lineair Plus

Citeer a.u.b. alleen als het echt nodig is en antwoord normaal met de knop PLAATS REACTIE.
Meer weten over citeren, quoten en antwoorden? Klik HIER.

3Dwim
Berichten: 1095
Lid geworden op: 05 feb 2018, 16:00
Locatie: In het midden van NL
Contacteer:

Re: Eerste succesvolle print!

Bericht door 3Dwim » 04 jan 2020, 13:05

Voor PLA is 45 grd printoppervlak laag te noemen.
55-60 is "beter".
Bij ons komt de print juist mooi los bij 40-45 grd. NA de print en afkoelen van het bed.
Groet,
Wim

To quote or not to quote

Pro Deo 3D fanaat
Anet A6 - student
Big Red - student
SketchUp Pro - expert
Weistek WT150
Kossel mini

3drob
Berichten: 1535
Lid geworden op: 22 mei 2013, 13:08
Contacteer:

Re: Eerste succesvolle print!

Bericht door 3drob » 04 jan 2020, 13:09

Rob52 zegt het al, nu blijven doorgaan en stapje voor stapje….
Wat zijn nu jou temperaturen? Bed en extruder?
Wat doe je met dat bed? Glas? Haarlak?
Het was ook niet echt raar hoor want zo’n knop heeft inderdaad iets nodig om te blijven plakken!
Je moet nog meer plastic poepen ( ofwel nog meer printen en experimenteren )
:thumbsup:

:idea: :arrow: LET OP!!! Blijf wel denken aan veiligheid!
( Vertrouw de printer nooit! Laat hem nooit lang alleen! :x )

Groetjes uit Rotterdam!
Rob
ik print met: DIY Prusa i3 - Cura - PLA - temp rond de: 215 / 54

Thierry88
Berichten: 20
Lid geworden op: 30 dec 2019, 12:02
Contacteer:

Re: Eerste succesvolle print!

Bericht door Thierry88 » 04 jan 2020, 19:02

nouja veel verder dan die eerste print kom ik niet.
nu al zeker 10 mislukte prints omdat de print loskomt van het bed
ik heb een borosilicate glasplaat met een 20x20 kapton sticker van 123-3d, deze maak ik schoon met schoonmaak ammonia, maar weet niet of dat het best is.
ik gebruik 210C voor het PLA en heb het bed geprobeerd op 60. 50, 45, en koud maar allemaal geeft niet een goed resultaat, of het laat gelijk los tijdens het maken van de eerste laag, of het laat wat later los en begint dan te "warpen" en komen verschillende delen los van het bed, het lijkt krom te trekken.

3drob
Berichten: 1535
Lid geworden op: 22 mei 2013, 13:08
Contacteer:

Re: Eerste succesvolle print!

Bericht door 3drob » 04 jan 2020, 19:42

Ik zal je vertellen ik maak het bed juist NIET schoon!
Mijn bed temperatuur zit rond de 53 en mijn PLA poep ik met rond de 218
Ik spuit op een glasplaat 3D lak en maar hem nooit schoon,
Eerder spuit ik er in de midden soms wat 3D lak bij.
:idea: :arrow:
Probeer het eens? Steel de haarlak van…… je vriendin dacht ik? En spuit daar eens wat van op je bed?
Als allerlaatste als het niet lukt,
Wat bij jou MISSCHIEN nog zou kunnen als laatste is dat je nozzle nog wat te ver van je bed zit?

VrGr Rob
ik print met: DIY Prusa i3 - Cura - PLA - temp rond de: 215 / 54

Thierry88
Berichten: 20
Lid geworden op: 30 dec 2019, 12:02
Contacteer:

Re: Eerste succesvolle print!

Bericht door Thierry88 » 04 jan 2020, 19:56

als ik hem via de controls naar 0.0 draai voel ik best wel wat weerstand met een vloeipapiertje ertussen, veel dichterbij kan haast niet zou ik zeggen?
Ik heb toevallig van 123-3d de hectspray nog nieuw liggen, momenteel heb ik die mooie 20x20 kapton sticker erop zitten.
zal ik daar dan een beetje van die spray op spuiten? of moet ik eerst die kapton eraf halen en dan op puur glas doen? ik had juist van mijn buurman gehoord dat direct op glas minder goed werkt.

Rob52
Berichten: 1962
Lid geworden op: 21 nov 2018, 12:35
Locatie: Gendringen
Contacteer:

Re: Eerste succesvolle print!

Bericht door Rob52 » 04 jan 2020, 20:10

Zoals misschien bekend print ik op mijn ene printer met een PEI sheet en op de andere met een Anycubic Ultrabase. Beide zonder problemen.

Maar toen ik ermee begon ben ik, zoals velen zeiden, gestart met blauwe schilderstape. En dan maakt de ondergrond verder niet uit. Dat werkt eigenlijk ook prima maar je moet vaak de tape vervangen omdat je tijdens het loshalen de tape beschadigt. Maar vastzitten doet het wel. Ik dacht dat andere types schilderstape dan ook wel zouden werken, maar nee, dat was in de meeste gevallen toch een fiasco. Sommige doen wel een beetje hun werk maar zeker niet zo goed als de blauwe schilderstape. Ik gebruikte de 30 mm Tesa versie die bij bijna elke bouwmarkt kunt kopen voor ca. 7,50 per rol.

Heb je een glasplaat dan werkt insmeren met een prittstift ook prima en als alternatief 1 op 1 gemengde houtlijm en water doet het ook net zo goed.

Je zult hoe dan ook je eigen draai er in moeten vinden. Suggesties kun je uitproberen, maar alleen "van horen zeggen" daar heb je niet veel aan. Want wat voor de één wel werkt, werkt wonderlijk genoeg voor de ander voor geen meter.
Groeten, Rob.

* Gemodificeerde Anet A8
* Gemodificeerde Anycubic Kossel Lineair Plus

Citeer a.u.b. alleen als het echt nodig is en antwoord normaal met de knop PLAATS REACTIE.
Meer weten over citeren, quoten en antwoorden? Klik HIER.

René
Berichten: 192
Lid geworden op: 04 jan 2020, 20:23
Contacteer:

Re: Eerste succesvolle print!

Bericht door René » 04 jan 2020, 20:27

Thierry88 schreef:
04 jan 2020, 19:56
als ik hem via de controls naar 0.0 draai voel ik best wel wat weerstand met een vloeipapiertje ertussen, veel dichterbij kan haast niet zou ik zeggen?
Ik heb toevallig van 123-3d de hectspray nog nieuw liggen, momenteel heb ik die mooie 20x20 kapton sticker erop zitten.
zal ik daar dan een beetje van die spray op spuiten? of moet ik eerst die kapton eraf halen en dan op puur glas doen? ik had juist van mijn buurman gehoord dat direct op glas minder goed werkt.
Neem voor je vloeipapiertje eens een normaal A4-tje 80 grams = 0.1 mm dik.
Dit is voor de meeste printers een goede instelling van de nozel tot het bed.
Ender3P
Als je Ender hotend het niet meer doet, Reparatie
René

Thierry88
Berichten: 20
Lid geworden op: 30 dec 2019, 12:02
Contacteer:

Re: Eerste succesvolle print!

Bericht door Thierry88 » 04 jan 2020, 21:25

Dat had ik eerst toen bleef het eerste plastic helemaal niet plakken en liet hij alleen los een rolletje vallen zegmaar, daarna in de firmware 0.05 mm offset gegeven en nu smeert hij het eerste laagje een klein beetje uit maar naar mijn idee nog niet helemaal vlak genoeg, soms nog gewoon "draadjes" in plaats van een plat kantje.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast