Temperatuur probleem

Aanbieders, zelfbouw projecten, ervaringen etc mbt 3D printer bouwpakketten en onderdelen.
hardy
Contacteer:

Temperatuur probleem

Bericht door hardy » 09 nov 2019, 00:01

Ik heb een probleem met het op temperatuur houden van mijn E3D hotend op zelfbouw CUBE, de printer wil gewoon heel vaak niet opstarten doordat de temperatuur van de nozzle te veel varieert, mij systeem werkt op 24v en ik heb inmiddels zowel de sensor als het heat element vervangen zonder verbetering, de PID tuning met M303 ook al diverse keren uitgevoerd en daar komen ook steeds hele verschillende waardes uit, ik heb er marlin 1.1.9 op zitten, maar ben ook al even terug gegaan naar 1.1.8, maar ook hier geen verschil, ik weet nu even niet waar ik het verder zou moeten zoeken, ook heb ik in marlin de hysteresis hoger gezet omdat hij soms zelf helemaal op tilt vloog door de grote afwijking, op het display schommelt het soms wel +/- 15 gaden nagelang welke ingestelde temp.

Hardy
zelfbouw eigen ontwerp ULTI(F)AKER
zelfbouw eigen ontwerp CUBE-3D

Caved
Contacteer:

Re: Temperatuur probleem

Bericht door Caved » 09 nov 2019, 00:07

Kan het zo zijn dat beide polen van de temp sensor af en toe de behuizing van het hotend raken?
Dan is de weerstand ff 0 en krijg je meestal ook een freakshow. Ik denk ff hard op mee...
Mvg
Caved

:idea: "Thinking outside the box" :idea:

Thingiverse
http://www.thingiverse.com/caved12/designs

CGTrader
https://www.cgtrader.com/caved

Printers:
FLSun Cube (Crealified)
Ender 3 (Oud werk beesje)

Design Software:
DS Mechanical

hardy
Contacteer:

Bericht door hardy » 09 nov 2019, 00:15

Dank voor je reactie, maar dat is inmiddels allemaal wel uitgesloten, is het missschien verstandig om zo'n siliconen sokje om het heatblok te doen? dat heb ik dus niet, ik zou me kunnen voorstellen dat de temperatuur dan minder snel wegzakt en dus makkelijker door de PID regeling bijgehouden kan worden.

Hardy

Caved
Contacteer:

Bericht door Caved » 09 nov 2019, 00:30

Ik weet wel uit ervaring dat je geen complete fan EN op je cold end EN op je hotend moet hebben.
Heb je dit bijv. wel dan zou ik voor een siliconen sleeve op het hotend gaan. (maar dan koel je nog
steeds je throat wat ook geen goed plan is) Anders kan je er ook voor zorgen dat de fan luchtstroom
alleen op het coldend komt hier kan je een design voor maken en printen zou ik zo denken.
Afijn ik hoef jou niet te vertellen hoe je een nieuw design realiseerd 8-) 8-)
Mvg
Caved

Thingiverse

CGTrader

Printers:
FLSun Cube (Crealified)

Design Software:
DS Mechanical

hardy
Contacteer:

Bericht door hardy » 09 nov 2019, 09:42

Caved schreef:
09 nov 2019, 00:30
Ik weet wel uit ervaring dat je geen complete fan EN op je cold end EN op je hotend moet hebben.
Heb je dit bijv. wel dan zou ik voor een siliconen sleeve op het hotend gaan. (maar dan koel je nog
steeds je throat wat ook geen goed plan is) Anders kan je er ook voor zorgen dat de fan luchtstroom
alleen op het coldend komt hier kan je een design voor maken en printen zou ik zo denken.
Afijn ik hoef jou niet te vertellen hoe je een nieuw design realiseerd 8-) 8-)
Je hebt daar wel een punt waar ik ook al aan gedacht heb, maar ik weet nog geen oplossing, bij zo'n E3d zit maar heel weing ruimte tussen het coldend en het hotend, dus om de hoofdfan helemaal vrij te houden lukt gewoon niet, het probleem zit het zeker wel in het te snel weer afkoelen van het heatblok, mijn printer staat op zolder waar verder geen verwarming is, en nu het wat kouder wordt zie ik veel grotere schommelingen, hiervoor kon ik nog wel steeds gewoon printen.
Ik zag tot nu toe nog geen redenen om een 32 bits bordje aan te schaffen, maar nu denk ik er sterk over na om dat wel te doen, omdat dan misschien de pid regeling veel sneller zou kunnen ingrijpen, dus bij elke kleine temp. verandering direct bijsturen, met het 8 bits board zijn de cyclussen veel langer.
Overigens het opwarmen zelf gaat wel supersnel, dus aan het element ligt het niet.

Afbeelding

Hardy

Caved
Contacteer:

Bericht door Caved » 09 nov 2019, 09:57

Wat een eerste stap kan zijn is een stukje katoen iets wat je ook ter isolatie onder je bed hebt.
tussen het cold en hotend te plaatsen en ervoor te zorgen dat dan je luchtstroom bovenlangs gaat.
Ik zie aan de foto's dat dat bij jou mooi kan.

Je ziet deze katoen afscheiding ook vaak gebruikt bij die diamond hotends, daar hebben ze hetzelfde doel.
Een 32 bit board is natuurlijk altijd een goede investering IMHO

my 2cp
Mvg
Caved

Thingiverse

CGTrader

Printers:
FLSun Cube (Crealified)

Design Software:
DS Mechanical

Rob52
Contacteer:

Bericht door Rob52 » 09 nov 2019, 10:06

Vreemd probleem. Nu heb ik hier een A8 staan en daar ervaar ik nooit problemen mee. Ik ken het hele PID gebeuren maar al te goed en toch heb ik het lekker gelaten voor wat het standaard in Marlin was. Zowel bij m'n A8 als de Kossel. En eigenlijk geen enkel probleem met temperatuurstabiliteit. Soms werkt de standaard instelling beter dan er veel mee te experimenteren. Ik zeg niet dat het de oplossing is maar het kan het proberen waard zijn. De afwijkingen bij mijn printers liggen binnen de 2 graden. Voor mij is dat acceptabel.

Ik kan me nauwelijks voorstellen dat een 32 bits bord je hier uit de problemen gaat helpen. In verhouding met de rekensnelheid en respons van de processor is de verwarming nog relatief traag. En ik heb systemen (op internet) zonder problemen zien draaien met een Diamond mixing extruder op een 8 bits Arduino/Ramps. Dus ze zijn tot redelijk wat in staat.
Groeten, Rob.

* Gemodificeerde Anet A8
* Anycubic Kossel Lineair Plus

Caved
Contacteer:

Bericht door Caved » 09 nov 2019, 10:12

Ik heb een probleem gehad met de Cube dat ie midden in een print op tilt ging dit bleek ook te
maken te hebben met die PID instelling het aantal secconden dat er gecontroleerd werd was te kort.
Ik had daarover interweb geraadpleegt maar doe dat nu ff uit mn hoofd.
Was wel duidelijk destijds dat er ook teveel koeling op het hotend kwam ook.

Ik heb toen in de adv config settings iets aan moeten passen en toen werkte die weer prima.
Mvg
Caved

Thingiverse

CGTrader

Printers:
FLSun Cube (Crealified)

Design Software:
DS Mechanical

hardy
Contacteer:

Bericht door hardy » 09 nov 2019, 10:39

Caved schreef:
09 nov 2019, 10:12
Ik heb een probleem gehad met de Cube dat ie midden in een print op tilt ging dit bleek ook te
maken te hebben met die PID instelling het aantal secconden dat er gecontroleerd werd was te kort.
Ik had daarover interweb geraadpleegt maar doe dat nu ff uit mn hoofd.
Was wel duidelijk destijds dat er ook teveel koeling op het hotend kwam ook.

Ik heb toen in de adv config settings iets aan moeten passen en toen werkte die weer prima.
Je kunt inderdaad in config.adv de tijd van de stabilisatie aanpassen, wat ik ook al gedaan heb, dat helpt zeker, maar uiteindelijk blijft de schommeling bestaan, ik zie hier gewoon aan het ledje op het rampboard hoe lang het duurt voor hij weer verwarmt en dan schiet hij direct over de temperatuur heen, dat kan ik dan overigens nog wel redelijk controleren met de P van de pid, als hij dan uitschakelt dan zakt hij ook weer net zo snel zo'n 10 tot 15 graden naar beneden voordat hij weer gaat verwarmen, en dat krijg ik nou juist niet onder de knie.
Ik ben ook al even bezig geweest op de manier zoals hier wordt beschreven, tot nu toe ook zonder succes.
http://forum.seemecnc.com/viewtopic.php?t=11440

Hardy

Rob52
Contacteer:

Bericht door Rob52 » 09 nov 2019, 10:50

Ik lees daar snel even iets in over een Mosfet. Heb je die ertussen zitten? Als dat zo is, haal hem er eens (tijdelijk) tussenuit en kijk wat het gedrag dan is. De meesten hebben er alleen voor het bed een Mosfet maar ik heb bij de A8 er ook eentje voor het hotend inzitten. Je weet maar nooit. Het feit dat het ledje brandt op de Mosfet wil niet zeggen dat hij ook daadwerkelijk open stuurt als er iets fout is.
Groeten, Rob.

* Gemodificeerde Anet A8
* Anycubic Kossel Lineair Plus

Plaats reactie