Kun je printen op vensterglas?

Vragen over het gebruik van de printer, toepassingen etc.
Dwissink360
Berichten: 6
Lid geworden op: 14 mar 2019, 09:09
Contacteer:

Kun je printen op vensterglas?

Bericht door Dwissink360 » 08 nov 2019, 11:06

Beste 3d printers.

Kun je printen op gewoon vensterglas?

Vensterglas kun je zo even bij de schilder op maat laten snijden.

Groet, dennis

Chris1974
Berichten: 21
Lid geworden op: 21 sep 2019, 21:26
Contacteer:

Re: Kun je printen op vensterglas?

Bericht door Chris1974 » 08 nov 2019, 11:10

De plaat kan afhankelijk van je bed temperatuur best heet worden. Vensterglas is daar niet tegen bestand. Je hebt kans dat het knapt.

Rob52
Berichten: 974
Lid geworden op: 21 nov 2018, 12:35
Locatie: Gendringen
Contacteer:

Re: Kun je printen op vensterglas?

Bericht door Rob52 » 08 nov 2019, 11:22

Ik denk niet dat het zo'n vaart zal lopen. Vensterglas in de hete zon kan ook aardig in temperatuur oplopen. En wanneer je het gelijkmatig verwarmt zal er weinig fout gaan. Daarbij komt dat er meestal PLA op geprint wordt en dat niet warmer dan 60 graden wordt. Dus over die temperatuur zou ik me geen zorgen maken.

Echter, vensterglas is waarschijnlijk niet optimaal vlak en daar kun je wel een probleem gaan ervaren met de hechting. (Zelf vind ik op glas printen sowieso niet zo'n succes, maar dat is mijn persoonlijke mening. Ik gebruik(te) wel borosilicaatglas, dus speciaal daarvoor bedoeld.) Dat is ook de reden dat men vaker voor een eenvoudige spiegel van de Action, Xenos of Ikea gaat. Spiegels zijn namelijk over het algemeen wel "spiegelglad" en vlak. Dus je kunt beter voor een goedkope spiegel dan een stukje vensterglas gaan.
Groeten, Rob.

* Gemodificeerde Anet A8
* Anycubic Kossel Lineair Plus

Chris1974
Berichten: 21
Lid geworden op: 21 sep 2019, 21:26
Contacteer:

Re: Kun je printen op vensterglas?

Bericht door Chris1974 » 08 nov 2019, 11:33

Gewoon goedkope ikea spiegels kopen en zelf op maat snijden. Op mijn cr10 heb ik ze ook. De ikea spiegels waren al 30 x 30 dus hoefde niks bij te snijden.
Heb nu net een cr20 pro bijgekocht en die moet ik op maat snijden. Dus dat ga ik zo doen : https://youtu.be/Jytu6g-iWhU

Caved
Berichten: 309
Lid geworden op: 24 dec 2017, 12:17
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Kun je printen op vensterglas?

Bericht door Caved » 08 nov 2019, 11:59

Wat Rob zegt klopt als een bus er is echter nog 1 groot nadeel van een glas achtig oppervlak.
Het kan namelijk erg fast aan PETG gaan zitten. Bij verwijdering van je werkstuk knappen dan de stukken
glas uit je glasplaatje. Nu kan je lijmstift gebruiken om dit tegen te gaan maar zelfs dan loop
je nog de kans. PLA kan trouwens ook heel erg vast zitten op glas bij een te kleine Z afstelling.

Als je al op glas gaat is een speigel te adviseren.
My 2cp
Mvg
Caved

:idea: "Thinking outside the box" :idea:

Thingiverse
http://www.thingiverse.com/caved12/designs

CGTrader
https://www.cgtrader.com/caved

Printers:
FLSun Cube (Crealified)
Ender 3 (Oud werk beesje)

Design Software:
DS Mechanical

vincent1971
Berichten: 190
Lid geworden op: 25 feb 2016, 15:05
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Kun je printen op vensterglas?

Bericht door vincent1971 » 08 nov 2019, 13:04

Het ene glas is het ander niet. Heb glas waar pla goed hecht en abs niet maar ook omgekeerd. Kwestie van proberen. Heb wel gemerkt dat als je heel dun glas neemt het lastiger printen is

GerardV
Berichten: 15
Lid geworden op: 30 okt 2019, 11:23
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Kun je printen op vensterglas?

Bericht door GerardV » 08 nov 2019, 14:28

Ik print op mijn Ender 3 al een tijdje op een spiegel (meen een 3,5 mm dikke plakspiegel van de Xenos voor 10 euro). Daar ben ik mee begonnen omdat het originele bed van de Ender 3 niet (meer) vlak genoeg was om er een goede print uit te krijgen. De kosten van het glasplaatje en de eenvoud van het monteren, heeft me overgehaald om het een keer te proberen.
De onderzijde wordt mooi glad. Voor hechting heb ik eigenlijk geen klagen dat het te vast zit, het laat los zodra de spiegel is afgekoeld. Wel moet ik goed ontvetten, anders heb ik eerder het probleem van niet helemaal goed hechten.

Over PETG kan ik nog niet zo veel vertellen, nog geen ervaring mee op de spiegel. Ben nu bezig om de Ender in een behuizing te plaatsen om er eens wat andere soorten filament op te gaan printen.

Over het algemeen vind ik het wel prettiger om op glas te printen dan op het standaard bed van de CR-10s pro, want daar krijg ik de prints af en toe niet echt makkelijk af....
Groeten
Gerard

Dwissink360
Berichten: 6
Lid geworden op: 14 mar 2019, 09:09
Contacteer:

Re: Kun je printen op vensterglas?

Bericht door Dwissink360 » 08 nov 2019, 16:16

Dank jullie wel voor de reacties,. Op zolder had ik nog een spiegel staan. 4mm dik. Die heb ik inmiddels met een glas snijder op maat gesneden. Kan ik mooi mee verder pionieren :)

hardy
Berichten: 392
Lid geworden op: 27 jun 2017, 11:49
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Kun je printen op vensterglas?

Bericht door hardy » 08 nov 2019, 16:32

Spiegel gaat over het algemeen wel erg goed, maar ik ben daar inmiddels toch weer van afgestapt, ik gebruik nu al geruime tijd epoxy glasfiberplaat en dat is gewoon fantastisch voor alle materialen, maar gewoon pertinax schijnt net zo te werken, eenmaal zo'n plaat erop en je hoeft nooit meer wat anders, gaat ook niet stuk en vliegt per ongeluk je nozzle er een keer in, dan gewoon een stukje schuurpapier erover, en het werkt weer, maar ik zie hier nooit iemand die daar mee werkt, op diverse Duitse fora wordt niets anders mee aan bevolen.
Ik heb ze zelf ooit op de modelbouwbeurs in Dortmund bij deze firma gekocht.
http://www.lerrox.de/gfk/015-mm-staerke/index.php

Hier ook nog iemand die aluminium print bed met pertinax maakt en ook verkoopt.
https://www.youtube.com/watch?v=36UirTYMjgI&t=9s

Hardy
zelfbouw eigen ontwerp ULTI(F)AKER
zelfbouw eigen ontwerp CUBE-3D

Zappa
Berichten: 19
Lid geworden op: 08 nov 2019, 16:29
Contacteer:

Re: Kun je printen op vensterglas?

Bericht door Zappa » 08 nov 2019, 17:23

Ik print alleen nog maar op glas en spiegel. 4mm dik, bij de glasboer op maat besteld. Gaat prima voor zowel PLA, TPU als PETG. Met 3Lac erop en op 60 graden voor PLA of 70 voor PETG blijft alles goed plakken. Als het bed eenmaal is afgekoeld komen de prints er zo af.

Ik heb enkele maanden geleden een paar stukken matglas aangeschaft. Ik wil proberen of ik hiermee de glimmende onderkant kan voorkomen die normaal is bij gebruik van glas. Ik moet er nog meer mee experimenteren, maar het eerste printje bleek inderdaad ontdaan van de glimmende onderzijde. Ik moet dan wel flink meer 3Lac op het glas spuiten, anders laat de print makkelijk los. Ik ga er de komende tijd eens wat meer mee experimenteren.
Printer 1: Wanhao Duplicator i3+
Printer 2: Wanhao Duplicator D9 400
Overig: Palette 2
Print met: 123-3d, AprintaPro, FilamentWorld, Fillamentum, FormFutura, Innofil, Polymaker, PrimaCreator, ProtoPasta.
SW: Fusion360, S3D

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast