Diamond 3 in 1 ombouw Anycubic Kossel Lineair Plus

Aanbieders, zelfbouw projecten, ervaringen etc mbt 3D printer bouwpakketten en onderdelen.
Plaats reactie
Rob52
Contacteer:

Diamond 3 in 1 ombouw Anycubic Kossel Lineair Plus

Bericht door Rob52 » 11 okt 2019, 22:21

Al een paar maanden geleden heb ik de meeste dingen via Ali aangeschaft om m’n printer naar een 3-kleurenprinter te om te bouwen. Het belangrijkste onderdeel daarbij is de Diamond 3 in 1 kleurenkop.

Afbeelding

In het begin heb ik al eens een houder geprint voor de Anet A8, maar ik vond dat niet goed uitkomen en de boel lag daarna een tijdje stil. In de tussentijd is er de Anycubic Kossel Lineair Plus bijgekomen. Deze lijkt mij er meer geschikt voor, o.a. al omdat je er gemakkelijker 3 extruders en rollen filament omheen bouwt.

Dan begint de zoektocht naar al bestaande projecten van anderen die daarvan onderdelen hebben gedeeld, bijvoorbeeld via Thingiverse. Nu staan er best veel voorbeelden van adapters voor de Diamond kop, maar echt eentje die zo uit te printen en te installeren is blijkt toch een illusie te zijn. Veel van de uitvoeringen hebben voor het gemak maar de objectkoeler weggelaten. En veel hebben geen goede aansluiting voor de armen. Ofwel ze gaan uit van een magnetisch systeem of de afstand klopt niet en/of de effector is niet passend of te klein.

Uiteindelijk dacht ik er eentje gevonden te hebben, maar door de vele onderdelen en onvolledige beschrijving is het eerst nogal een uitzoekwerk welke onderdelen bij elkaar passen en welke uitgeprint moeten worden. Dus eerst verkeerde onderdelen uitgeprint. En later dan wel de goede, maar bij het in elkaar zetten blijkt dan dat de delen voor de objectkoeling gewoon heel slecht en met kieren op elkaar aansluiten. Op zich is het ontwerp in de basis niet verkeerd maar er zitten echt heel hinderlijke fouten in.

Dus maar aanpassen dacht ik. Helaas werkt het in Sketchup niet altijd even prettig met stl files en kun je er niet alles mee wat je zou willen. Hoewel dat ook (deels) aan mijn kennis van Ketchup kan liggen. Uiteindelijk het e.e.a. gecombineerd met eerst wat zaken aanpassen in Tinkerpad en daarna in Sketchup. Dat ging alles behalve soepel, maar er is iets uitgerold dat uiteindelijk printbaar blijkt en een betere pasvorm heeft.

Ander puntje is de bevestiging op de effector. Daar gaat de maker ervan uit dat je maar even een paar gaten boort in de originele effector. Aangezien ik die niet even simpel als reserve onderdeel kan vinden zag ik dat niet zitten, dus op zoek naar een vervangende printbare versie. Na lang zoeken uiteindelijk 1, echt slechts 1 bruikbaar exemplaar kunnen vinden. Dat is bijna een exacte kopie van het origineel zonder de noodzaak van de bij Anycubic gebruikte onhandige vulbusjes.

De printbare vervanger van de standaard effector voor de Anycubic Kossel Lineair Plus.

Afbeelding

Dit geheel zit in elkaar met 3 geprinte afstandsbussen (die eerst zonder aanpassing ook niet pasten) en 3 lange schroeven. Ook niet geheel ideaal maar het werkt. Ik heb dit voorlopig maar zo gelaten.

Ik had geen zin alles helemaal opnieuw te maken en heb dan ook bepaalde dingen laten zitten zoals ze zijn gemaakt. Bijvoorbeeld bij de effector heb ik de niet gebruikte gaten niet dicht gemaakt. En bij de adapter heb ik niet alle wandjes strak getrokken en alle holtes gevuld. Enige minpuntje van mijn aanpassing is dat de adapter nu met support geprint moet worden en teken technisch gezien is hij zo lek als een mandje, maar zolang hij wil printen vind ik het wel goed. Enig dat ik dus niet doe is zo’n niet volmaakt alternatief op TV gaan delen. Als ik het doe moet het allemaal kloppen, maar voor eigen gebruik werkt het voor mij denk ik wel.

De adapter had eerst een losse niet goed passende houder voor de object koeling. Ik heb de bovenzijde van het kanaal dicht gemaakt en het omgebouwd naar een montage tegen de achterzijde op gelijke hoogte met de Diamond kop. Ook heb ik de aansluiting van het ventilatiekanaal op de effector aan de binnenzijde en de zijkanten 2 mm uitgebreid zodat die nu overlappend over de uitblaasopening in de effector komt i.p.v. met kieren. Het is toch al een relatief kleine ventilator en als je dan alle lucht door de kieren blaast kun je hem net zo goed weglaten.

Aan de onderzijde van de effector zit nog een 360 graden uitblaasmond geschroefd. Die wordt in 2 delen geleverd, eentje die erop zou kunnen klikken, maar dan zo los zit dat je hem alsnog moet vastschroeven of eentje die je moet vastschroeven. Alleen is de uitblaaszijde van beide weer verschillend en is die van de klikbare beter dan van de opschroefbare. Dus van de klikbare maar het kliksysteem afgehaald en als schroefbare geïnstalleerd.

Op de foto’s is het deels in elkaar gezet. Maar het verwarmingselement en de thermistor zijn nog niet gemonteerd. Ook zit er nog geen isolatie tussen de nozzle en de heatbreak, maar die komt als het goed is morgen binnen, die was ik vergeten te bestellen, maar is toch in een weekje vanuit China al in Nederland.

Het is natuurlijk altijd fijn dat er mensen ontwerpen maken en ik maak daar ook dankbaar gebruik van. Alleen jammer dat niet iedereen de moeite neemt om de details goed uit te werken en/of de omschrijvingen compleet te maken. Dat zou heel wat ergernis, mislukte en niet passende prints en herontwerpen schelen. Aan de andere kant heeft het me dan wel als basis om op verder te borduren geholpen. Maar goed, zo blijf je van de straat.

Alles geprint in ABS.

Zo was het door de maker bedoeld. 3 delen waarvan in de praktijk het bovenste erg onhandig en slecht passend gemonteerd en uitstekend boven de rest. Het onderste deel is de uitblaasmond.

Afbeelding

Geprint (zonder de uitblaasmond) ziet het er dan zo uit.

Afbeelding

Dit was zoals het adapterdeel bedoeld was maar waarvan het koelkanaal dus niet goed op de effector past.

Afbeelding

Dit is wat ik er uiteindelijk van gemaakt heb.

Afbeelding

Afbeelding

En zo ziet het er geprint en gedeeltelijk gemonteerd uit.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nu maar hopen dat ik niet in de knoop kom met de armen en het grootste deel van het printoppervlak nog kan blijven gebruiken. Maar dat kan ik pas goed zien als het e.e.a. verder in elkaar zit.

Dit is pas het eerste deeltje mechanische aanpassing. De rest heb ik al wel liggen en komt er binnenkort ook allemaal op. En dan nog de aanpassing van de print. Dat moet ik nog even bekijken. Het kan ofwel de originele print worden met een uitbreidingsprint en de bestaande firmware of een ombouw naar een 32 bits SKR print (die ik al heb liggen) met een uitbreidingsprint en Marlin. E.e.a. moet ik nog eens nader bekijken aangezien ik eigenlijk toch wel de auto leveling erin wil houden. Maar die is weer merk specifiek en in de standaard firmware ingebakken. En die kun je zover ik weet niet benaderen en aanpassen. Ik heb na aankoop al wel meteen een update moeten doen omdat er een fout inzat (je kon de leveling waardes niet opslaan) maar dat was een binair bestand. Maar alles op z’n tijd.

Dit project gaat echt nog wel een tijdje duren. Ik heb er geen haast mee en tussendoor ben ik ook met andere dingen bezig. Maar wordt vervolgd.
Groeten, Rob.

* Gemodificeerde Anet A8
* Anycubic Kossel Lineair Plus

hardy
Contacteer:

Re: Diamond 3 in 1 ombouw Anycubic Kossel Lineair Plus

Bericht door hardy » 11 okt 2019, 23:37

Dat wordt wel een hele fabriek zo, ik ben wel benieuwd hoe het straks gaat werken, het is in ieder geval wel een boeiend project.

Hardy
zelfbouw eigen ontwerp ULTI(F)AKER
zelfbouw eigen ontwerp CUBE-3D

Caved
Contacteer:

Bericht door Caved » 12 okt 2019, 09:11

Mooi project Rob ik lees graag ff mee 8-)

mvg
Caved
:idea: "Thinking outside the box" :idea:

Ik op Thingiverse:

http://www.thingiverse.com/caved12/designs

Printers:
FLSun Cube F3
Ender 3

Design Software:
Designspark Mechanical

Rob52
Contacteer:

Bericht door Rob52 » 12 okt 2019, 12:20

Zoals ik al verwachtte, weer even terug naar de tekentafel. Het blijkt dus inderdaad dat de part cooler de armen in de weg zit. In ieder geval neemt het te veel van het printoppervlak weg. Een centimeter of 2 valt nog mee te leven maar geen 5 plus. Iets dat de ontwerper van het origineel waarschijnlijk ook al achter was gekomen, maar zijn oplossing was me te krakkemikkig. Maar dus toch de ventilator maar weer de hoogt in en meer naar binnen. De originele extruder cooler is een maatje kleiner dan die ik er eerder op had gemonteerd en daar zijn in de adapter ook al gaatjes voor voorbereid. Dus dat biedt weer wat meer ruimte om naar binnen te werken.

Afbeelding
Groeten, Rob.

* Gemodificeerde Anet A8

3drob
Contacteer:

Bericht door 3drob » 12 okt 2019, 14:00

Verschrikkelijk veel respect als je dit printende krijgt Rob!

VrGr Rob.
ik print met: DIY Prusa i3 - Cura - PLA - temp rond de: 215 / 54

Caved
Contacteer:

Bericht door Caved » 13 okt 2019, 16:00

Wat nou als je het hele extruder gedeelte ONDER de armen hangt De armen aan de bovenzijde monteren,
of bijv, halverwege? Deze kunnen dan ook nog eens verwerkt worden in het extruder design imho Je zal
dan echter wel wat aan printhoogte moeten inleveren.

Was ff hard op aan het meedenken sry

Mvg
Caved

Ik op Thingiverse:

Printers:
FLSun Cube F3
Ender 3

Design Software:
Designspark Mechanical

Rob52
Contacteer:

Bericht door Rob52 » 13 okt 2019, 17:15

Je hebt helemaal gelijk. Is ook een optie die ik tegenkwam en waar ik naar gekeken heb. En qua hoogte valt dat wel mee bij deze Anycubic. Maar ook daarvan kon ik geen complete versie vinden die ik zo kan toepassen. Maar als het huidige niks wordt, ik heb net weer een aangepaste versie uitgeprint, dan zal ik het zeker overwegen om één van de ontwerpen die daarvoor zijn te gebruiken en zo nodig aan te passen.
Groeten, Rob.

* Gemodificeerde Anet A8

Caved
Contacteer:

Bericht door Caved » 13 okt 2019, 17:39

Als ik dan naar de foto kijk en het design zie kan je die bodemplaat waar de armen aan
gemonteerd zitten, demonteren en opmeten,deze in het midden van een gat voorzien
voor de throat koeler en daarop door borduren. Kan je in principe je hele design in takt
laten alleen die plaat erboven erin verwerken. Lijkt mij een snelle logische oplossing.

Ergens ga je concesies moeten doen . Dat hotend is nu eenmaal behoorlijk groot. dan
voor een delta beter in de hoogte zou ik zeggen.Ik denk alleen mee hoor wat je doet is
natuurlijk aan jou :D :D

Jammer dat ik nou dat hotend en die plaat niet heb knalde zo wat op papier err. 3D LOL
Zie ik gelijk weer wat leuks (plezier, pure hobby)in ahahahaha

mvg
Caved

Ik op Thingiverse:

Printers:
FLSun Cube F3
Ender 3

Design Software:
Designspark Mechanical

Rob52
Contacteer:

Bericht door Rob52 » 13 okt 2019, 17:53

Het is dat ik net weer ruim 3 uur printen achter de rug heb en de laatste versie bijna klaar is om weer in elkaar gezet te worden. Anders zou ik dat inderdaad zo kunnen doen. Moet wel de part cooling nog weer wat worden aangepast, maar op zich moet het met niet al te veel aanpassingen met deze onderdelen samen te voegen zijn.

Maar denk gerust hard op hoor. Als ik er nu geen gebruik van maak kan dat straks zomaar weer wel het geval zijn. 8-)
Groeten, Rob.

* Gemodificeerde Anet A8

Plaats reactie