Warpende 'overhangs' bij printen

Vragen over het gebruik van de printer, toepassingen etc.
Plaats reactie
Darkentrophy
Berichten: 10
Lid geworden op: 30 aug 2019, 10:49
Contacteer:

Warpende 'overhangs' bij printen

Bericht door Darkentrophy » 05 sep 2019, 07:57

Ik heb sinds een paar dagen dat mijn prints aan de randen, vooral bij een 'overhang' enorm naar boven trekken.

Ik heb geprobeerd dit op te lossen door mijn fanspeed te verhogen, en andere type fans opzet stukken te proberen (circular, hedgehog, stock), maar ik krijg iedere keer hetzelfde effect (al leek het iets minder met de stock fan opzetstuk)

Heeft er iemand misschien een gouden tip? :ugeek:

Hieronder een voorbeeld van het warpen op een temp tower (185c laag)

Afbeelding

Rob52
Berichten: 758
Lid geworden op: 21 nov 2018, 12:35
Locatie: Gendringen
Contacteer:

Re: Warpende 'overhangs' bij printen

Bericht door Rob52 » 05 sep 2019, 08:41

Zoals ik al in je voorsteltopic heb geantwoord:
Rob52 schreef:
30 aug 2019, 21:32
Dat loslaten is een discussie die al vele malen is geweest. Dat is toch deels ook iets persoonlijks. Maar vooral de ondergrond. Ik vind (persoonlijk) een kale glasplaat niet ideaal. Bij mij laten prints te snel los en zelfs PLA ging bij mij wrappen (krom trekken aan de randen) en dat is voor PLA absoluut niet nodig. Ik kreeg bij het printen op glas eigenlijk alleen goede prints na het insmeren met een pritstift of 1 op 1 verdunde houtlijm. Maar er zijn hier ook mensen die zweren bij de glasplaat als die maar absoluut schoon is. Nou ik kan poetsen wat ik wil met welk schoonmaakmiddel of alcohol dan ook, maar bij mij is het geen succes. Ik gebruik op de Anet nu een PEI sheet op een flexibele magneetplaat en dat werkt voor PLA en PetG perfect. Voor andere materialen is het minder of helemaal niet geschikt. Maar er staat hierover erg veel op het forum geschreven dus misschien even de zoekfunctie gebruiken.
Groeten, Rob.

* Gemodificeerde Anet A8
* Anycubic Kossel Lineair Plus

Darkentrophy
Berichten: 10
Lid geworden op: 30 aug 2019, 10:49
Contacteer:

Re: Warpende 'overhangs' bij printen

Bericht door Darkentrophy » 05 sep 2019, 17:09

Het probleem is echter niet de eerste lagen.
Alles hecht perfect aan de glasplaat, en de lagen bovenop elkaar ook, tot er een 'overhang' of bridge gemaakt moet worden. De overgang gaat dan warpen.

Ik heb ergens gelezen dat dit met de koeling te maken zou moeten hebben, maar verschillende snelheden of opzet stukken hebben tot nu toe geen verschil gegeven.

Rob52
Berichten: 758
Lid geworden op: 21 nov 2018, 12:35
Locatie: Gendringen
Contacteer:

Re: Warpende 'overhangs' bij printen

Bericht door Rob52 » 05 sep 2019, 17:35

Oké, dat had ik even niet door. Maar, daar kom ik weer, probeer dat eens met een laagdikte van 0,2 mm. Ik weet wat je bedoelt en herken het ook. Vooral bij kleine voorwerpen en, bij mij in ieder geval, ook eerder met 0,1 mm laagdikte. Het ligt denk ik inderdaad aan de koeling en/of de printtemperatuur. Dat zal wat experimenteren worden. Maar misschien dat iemand anders er al een goede oplossing voor gevonden heeft.
Groeten, Rob.

* Gemodificeerde Anet A8
* Anycubic Kossel Lineair Plus

Caved
Berichten: 160
Lid geworden op: 24 dec 2017, 12:17
Contacteer:

Re: Warpende 'overhangs' bij printen

Bericht door Caved » 05 sep 2019, 17:41

Hallos,

Ik weet dat tenminste bij bridging meest elke slicer de werkstuk koeling op joekelt tot
tenminste 100% da's een beetje standaard overal. Immers loshangend (vloeibaar) plastik wil je
zo snel mogelijk in een vaste staat brengen in dit geval. Qua overhang zou ik zo zeggen
dat het met je printing temp te maken zou kunnen hebben of zelfs je filament. Heb je al
verschillende temperaturen geprobeerd?

My 2cp
Caved
:idea: "Thinking outside the box" :idea:

Ik op Thingiverse:

http://www.thingiverse.com/caved12/designs

Printers:
FLSun Cube F3
Ender 3

Design Software:
Designspark Mechanical

Darkentrophy
Berichten: 10
Lid geworden op: 30 aug 2019, 10:49
Contacteer:

Re: Warpende 'overhangs' bij printen

Bericht door Darkentrophy » 05 sep 2019, 18:12

Caved schreef:
05 sep 2019, 17:41
Hallos,

Ik weet dat tenminste bij bridging meest elke slicer de werkstuk koeling op joekelt tot
tenminste 100% da's een beetje standaard overal. Immers loshangend (vloeibaar) plastik wil je
zo snel mogelijk in een vaste staat brengen in dit geval. Qua overhang zou ik zo zeggen
dat het met je printing temp te maken zou kunnen hebben of zelfs je filament. Heb je al
verschillende temperaturen geprobeerd?

My 2cp
Caved
Hierbij een foto van mijn temperature tower.
Je ziet dat warping bij alle temperaturen wel aanwezig was, en hierdoor enigszins sloppy 'overhangs' maakt.
Ik merkte wel dat mijn x belt erg los zit, dus ik zal hier een spanner voor printen en kijken of dit de boel verbeterd.
Afbeelding

Afbeelding

Darkentrophy
Berichten: 10
Lid geworden op: 30 aug 2019, 10:49
Contacteer:

Re: Warpende 'overhangs' bij printen

Bericht door Darkentrophy » 07 sep 2019, 13:19

Ik heb mijn X-belt opnieuw goed aangespannen, en hierna zijn alle problemen verholpen :D

Rob52
Berichten: 758
Lid geworden op: 21 nov 2018, 12:35
Locatie: Gendringen
Contacteer:

Re: Warpende 'overhangs' bij printen

Bericht door Rob52 » 07 sep 2019, 14:25

Wat ik me wel afvraag omdat ik eigenlijk weinig verschil zie in de hoogte van je print, heb je een versie gebruikt waarbij de temperaturen in de G-code al zijn aangepast? Als dat niet zo is dan gebeurt er dus niets en print je alles op de ingesteld temperatuur van je slicer. Er staan veel voorbeelden op Thingiverse, maar bij veel daarvan moet je handmatig de G-code aanpassen om de temperatuur te veranderen bij een volgende temperatuurstap in je print.
Groeten, Rob.

* Gemodificeerde Anet A8
* Anycubic Kossel Lineair Plus

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten