Leadscrew moer, anti-backlash op Z-as A6

Vragen over het gebruik van de printer, toepassingen etc.
Peter E
Contacteer:

Leadscrew moer, anti-backlash op Z-as A6

Bericht door Peter E » 04 sep 2019, 15:06

Dit is mijn eerste item dat ik hier plaats,
Ik heb een Anet A6 met reeds een aantal upgrades uitgerust.
Nu had ik graag geweten of iemand ervaring heeft, of dat het de moeite loont, om anti-backlash Leadscrew moeren te plaatsen op de Z-as.
Zou dit het telkens terug instellen van de hoogte (rechterkant verloopt meestal na een print) kunnen beperken?
Zou de as stabieler zijn wanneer het toestel uitgeschakeld wordt en daarna terug ingeschakeld?
Komt dit het Auto bedleveling systeem ten goede?
Alvast hartelijk dank,
Peter,

wim62
Moderator
Contacteer:

Re: Leadscrew moer, anti-backlash op Z-as A6

Bericht door wim62 » 04 sep 2019, 16:39

Hier hebt ik geen ervaring mee .
Maar ik zou er eens op google wie weet .
Gr Wim
Geheel omgebouwde Anet A6 met Tatara frame en quadcopters

3Dwim
Contacteer:

Bericht door 3Dwim » 04 sep 2019, 17:01

Ok, wij hebben een Anet A6 maar ik daar echt nog nooit over nagedacht en het ding print prima.
Groet,
Wim

Pro Deo 3D fanaat
Anet A6 - student
SketchUp Pro - expert
Weistek WT150
Kossel mini

Rob52
Contacteer:

Bericht door Rob52 » 04 sep 2019, 17:08

Op een Anet A6/8 heeft het naar mijn idee geen enkel nut om anti-backlash moeren op de Z-assen te monteren. De beweginging is tijdens het printen altijd naar boven en de zwaartekracht doet samen met het gewicht van de hele X-asconstructie prima z'n werk om naar beneden gedrukt te blijven. Als echte bij jou de rechter Z-as verloopt dan zit er daar iets niet goed want dat mag niet gebeuren. Enige moment dat dit wel zou kunnen gebeuren is wanneer de Z-motoren uit zijn en je de as handmatig zou verdraaien of misschien per ongeluk hard tegenaan stoot. Anders zou hij gewoon op hoogte moeten blijven. Wat de reden er bij jou van is dat die rechter as wel verloopt kan ik zo niet zeggen. Je zult daar de boel toch even op diverse punten moeten nakijken. Mechanisch misschien weerstandspunten of een te lage Vref waardoor de rechter as niet goed meeloopt. Ze zitten beide op dezelfde stepper dus de beide motoren zouden dezelfde stroom moeten krijgen. Kan ook aan de motor liggen. Of misschien een slecht contact waardoor de rechtse motor niet goed loopt. Verwissel de 2 Z-motoren eens als je er niet uitkomt.
Zou de as stabieler zijn wanneer het toestel uitgeschakeld wordt en daarna terug ingeschakeld?
Lijkt me niet dat dit enig verschil gaat maken. De motoren schakelen na een print uit. Wanneer je de printer uit en weer aan zet bekrachtig je de motoren weer, maar na een minuut of zo worden ze weer uit gezet, dus ik zie het voordeel er niet van.
Komt dit het Auto bedleveling systeem ten goede?
Ik zou niet weten waarom. Bij een BLtouch is er nauwelijks sprake van enige weerstand. Bij inductieve en capacitieve sensoren raken die het bed niet eens.

Je hebt gewoon een probleem met je rechter Z-as.
Groeten, Rob.

* Gemodificeerde Anet A8
* Anycubic Kossel Lineair Plus

Peter E
Contacteer:

Bericht door Peter E » 05 sep 2019, 11:19

Bedankt iedereen voor de feedback.
Ik ga alles nog eens nagaan en inderdaad de motoren eens wisselen.
groetjes,
Peter,

vincent1971
Contacteer:

Bericht door vincent1971 » 05 sep 2019, 16:45

Rob52 schreef:
04 sep 2019, 17:08
Op een Anet A6/8 heeft het naar mijn idee geen enkel nut om anti-backlash moeren op de Z-assen te monteren. De beweginging is tijdens het printen altijd naar boven en de zwaartekracht doet samen met het gewicht van de hele X-asconstructie prima z'n werk om naar beneden gedrukt te blijven.
....
https://youtu.be/gmePlcU0TRw

Kijk daar eens naar. Kan mij voorstellen dat dan een anti-backlash moer noodzakelijk is.

Rob52
Contacteer:

Bericht door Rob52 » 05 sep 2019, 17:28

Haha, ja die ken ik ook, maar laten we eerlijk zijn, dat is geen printwerk voor iemand die het "normale" printwerk niet eens goed voor elkaar heeft. Er komt ook iets meer voor kijken dan eventjes Cura starten en gaan met die banaan.

Ik denk dat ik met een gerust hart mag stellen dat 95%, of misschien zelfs nog wel meer, zich bezighoudt met het doorsnee 3D-printen en daar hoort non planar slicing zeker niet bij. Dus uitgaande van het standaard 3D-printen gaat mijn stelling nog steeds wel op. ;)
Groeten, Rob.

* Gemodificeerde Anet A8

3Dwim
Contacteer:

Bericht door 3Dwim » 05 sep 2019, 18:45

Het is helaas een bekend probleem bij een A6. geen idee wat exact de oorzaak is maar die kant verloopt.
Kan ook goed zijn dat gewicht een rol speelt, immers aan de linkerkant hangt de X-as motor.
Groet,
Wim

Pro Deo 3D fanaat
Anet A6 - student
SketchUp Pro - expert
Weistek WT150
Kossel mini

properprinting
Contacteer:

Bericht door properprinting » 08 sep 2019, 11:33

Zelf heb ik ook vaak gedoe met deze printer en bij mij gebeurt dit vaak na een filamentwissel. Ik oefen dan kracht uit op de x-as waardoor de z-motoren bewegen als deze niet bekrachtigd zijn. Ik print de laatste tijd bijna niet meer met deze printer omdat ik betere ervaringen heb met mijn CR-10 waardoor het voor mij geen noodzaak is om een oplossing te vinden. Dit gezegd hebbende kan ik twee mogelijke oplossingen verzinnen:
  • Ik heb een tijd geleden een vraag gekregen waarom ik voor mijn Ender een dubbele z-as spindel gemaakt heb met één motor door beide spindels te koppelen met poelies en een tandriem en het niet heb opgelost met twee motoren en twee homing schakelaars. Wellicht heeft deze aanpak zin bij de Anet printer, dus een tweede homing schakelaar plaatsen bij de andere z-motor. Ik heb geen idee wat hier verder voor nodig is qua besturing, maar wellicht iets om verder uit te zoeken.
  • Een andere oplossing wat mijn voorkeur zou zijn is om beide z-assen mechanisch te verbinden d.m.v. de poelies en tandriem zoals ik dus bij m'n Ender heb gedaan, maar dan met twee motoren. Ik heb even gezocht, maar kon niks vinden. Dus of dit idee werkt voor geen meter, of ik kan niet zoeken.
Hopelijk heb je hier iets aan.
Het handigheidje is pas gevonden wanneer het eigenlijk niet meer nodig is.

Rob52
Contacteer:

Bericht door Rob52 » 08 sep 2019, 12:38

De Z-as synchronisatie is al een bekende update, klik.
Een andere vergelijkbare optie is deze. Daarbij staat wel dat geadviseerd wordt 1 Z-motor los te koppelen.

Het toepassen van een extra eindstop voor de andere Z-asmotor gaat niet zo simpel worden. Zover ik weet is daar de software niet eenvoudig op aan te passen. Simpelweg een extra micro switch plaatsen lost het probleem niet op als er niks met het signaal gedaan kan worden.

Ik heb heb een A8 en die is op de plaatsing van de X geleide-assen na identiek aan de A6. En ik ervaar dit probleem niet meer. In het begin had ik die problemen ook, maar ik vermoed dat dit sinds de installatie van de Ramps en Marlin verleden tijd is. Dus het kan ook zonder extra's goed werken, maar vraag me niet waar het verschil zit. Ik weet alleen dat ik een soortgelijk probleem heb gehad met de Ramps/Marlin met een verkeerd ingestelde Vref. Probleem bij een standaard A6/A8 is dat je die op die borden niet kunt instellen.
Laatst gewijzigd door Rob52 op 08 sep 2019, 17:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten, Rob.

* Gemodificeerde Anet A8

Plaats reactie