Printen in RVS 316L

Deel hier nuttige informatie en links over 3D printen
Rob52
Contacteer:

Re: Printen in RVS 316L

Bericht door Rob52 » 14 aug 2019, 17:44

Zover ik heb begrepen is een heated bed van minimaal 100 graden (liefst 120) en een nozzle temperatuur tot 250 graden het enige dat haalbaar moet zijn. Daarnaast adviseert men een hardstalen nozzle en bij gebruik van een messing nozzle deze na 1 kg materiaal te vervangen. Dus niet echt spectaculair.

Voor de rest denk ik dat je deze toepassing ook niet voor de hobbyist als realistische optie moet zien, maar meer voor de zakelijke gebruiker in een R&D omgeving waar dit enorm veel geld kan besparen. Het moeten opsturen voor de nabewerkingen is misschien een nadeel, maar zal zakelijk gezien niet zo zwaar tellen. Hooguit als het misschien concurrentie gevoelig materiaal betreft. Dan zou ik wel eens willen weten hoe het zit met een stukje geheimhoudingsplicht. Maar goed dat zal maar voor een klein deel van de producten van toepassing zijn. Je zult deze manier niet snel als productiemethode gaan toepassen. Dit is echt een ultieme mogelijkheid voor professioneel prototyping.
Groeten, Rob.

* Gemodificeerde Anet A8
* Gemodificeerde Anycubic Kossel Lineair Plus

Citeer a.u.b. alleen als het echt nodig is en antwoord normaal met de knop PLAATS REACTIE.
Meer weten over citeren, quoten en antwoorden? Klik HIER.

Janosik
Contacteer:

Bericht door Janosik » 13 jun 2020, 21:50

Enig idee hoe het zit met de elektrische weerstand van zo'n RVS-prints?
Als die ongeveer hetzelfde is als die van 'gewone' RVS-voorwerpen (en ik zie niet zo meteen een reden waarom dat niet zo zou zijn), dan moet het best mogelijk zijn om met een dual extruder printer wat elektronica in je prints in te bouwen, toch?

Rob52
Contacteer:

Bericht door Rob52 » 13 jun 2020, 22:07

Gecombineerd printen met kunststof met een dual extruder systeem zal niet gaan aangezien het geprinte rvs object eerst nog een speciale hittebehandeling moet ondergaan. En er zit daardoor ook nog eens aardig wat krimp in.
Groeten, Rob.

* Gemodificeerde Anet A8

Citeer a.u.b. alleen als het echt nodig is en antwoord normaal met de knop PLAATS REACTIE.

Janosik
Contacteer:

Bericht door Janosik » 13 jun 2020, 22:11

Dat klink inderdaad heel aannemelijk...
Jammer :?

Frits
Contacteer:

Bericht door Frits » 14 jun 2020, 07:44

Het 3D printen bestaat pas 30 jaar en eerst na 2005 werd het een voor het publiek bruikbaar en betaalbaar proces.
Wie weet wat er over 15 jaar uit onze printers komt spuiten en wat we er in kunnen stoppen.
Met de hulp van het internet en de computer gaan ontwikkelingen in een veel sneller tempo dan in de vorige eeuw.
Ik hoop het nog mee te mogen maken, dat we echt grote dingen als een huis of een auto kunnen printen. :lol:
DesignSparkM 5.0
Cura 4.7
Artillery Sidewinder X-1

Edje
Contacteer:

Bericht door Edje » 14 jun 2020, 12:40

Frits schreef:
14 jun 2020, 07:44
Ik hoop het nog mee te mogen maken, dat we echt grote dingen als een huis of een auto kunnen printen. :lol:
Dat bestaat al een tijdje. Ik denk niet dat het voor de consument alleen betaalbaar word. Daarbij komt, dan zou er nauwelijks een bouwbedrijf of een autofabrikant meer bestaan mocht het al te betalen zijn voor ons hobbyisten
Printer: word een Anet A8 plus

wim62
Moderator
Contacteer:

Bericht door wim62 » 14 jun 2020, 12:54

Frits schreef:
14 jun 2020, 07:44
Wat dacht je hier van .

https://www.rijkswaterstaat.nl/wegen/pr ... index.aspx
Gr Wim

Anet A6 met Tatara frame .

Rob52
Contacteer:

Bericht door Rob52 » 14 jun 2020, 12:59

Het dwaalt natuurlijk aardig af van het oorspronkelijke onderwerp en heeft er eigenlijk ook helemaal niets mee te maken. Maar even kort dan. Huizen en vergelijkbare zaken zoals bruggen worden al wel in beperkte mate geprint, dat is dus ook niets nieuws. Een auto printen, kun je zelf ook wel bedenken, is natuurlijk helemaal geen realistische optie vanwege de opbouw en de hoeveelheid aan verschillende componenten.

China bouwt 10 3D geprinte huizen per dag.

Chinese Construction Company 3D Prints an Entire Two-Story House On-Site in 45 Days
Groeten, Rob.

* Gemodificeerde Anet A8

Frits
Contacteer:

Bericht door Frits » 14 jun 2020, 15:52

Mijn printer is besteld en ik zal zeker met bijzondere filamenten gaan experimenteren. Wie weet wat dat nog voor leuke resultaten gaat opleveren. Behalve metalen filamenten schijnt ook hout Pla erg fraaie producten op te leveren.
DesignSparkM 5.0
Cura 4.7
Artillery Sidewinder X-1

Rob52
Contacteer:

Bericht door Rob52 » 14 jun 2020, 15:57

Frits schreef:
14 jun 2020, 15:52
.... en ik zal zeker met bijzondere filamenten gaan experimenteren.
Ik zou me eerst bekwamen in de standaard filamenten en dan langzaamaan verder kijken. Dat rvs is trouwens een vrij prijzige aangelegenheid en je bent ook afhankelijk van de nabewerking door Basf. Ik zou dat nog maar even in de wacht zetten.
Groeten, Rob.

* Gemodificeerde Anet A8

Plaats reactie