Welk stuur bordje?

Aanbieders, zelfbouw projecten, ervaringen etc mbt 3D printer bouwpakketten en onderdelen.
Plaats reactie
3drob
Contacteer:

Welk stuur bordje?

Bericht door 3drob » 11 aug 2019, 13:31

Ik zit te denken om toch ook maar eens een ander stuur bordje te kopen,
in plaats van Ramps 1. ... Maar ik weet zelf niet meer welke ik zal doen!
Ik zat aan dit te denken:
https://www.amazon.com/s?k=SKR+1.3&ref=nb_sb_noss
https://nl.aliexpress.com/item/32980082 ... 2980082706

https://nl.aliexpress.com/store/2661104 ... _6392550.0
MAAR of het wat is???
Ikzelf ben meestal degene die wel een beetje weet wat leuk is maar ik raak een beetje de weg kwijt!
En ja ook ik ben een echte Nederlander he! Ja ja ik ben ook verschrikkelijk gierig!
Ondanks dat ik het niet slecht heb gebied me eerlijk te melden.
Waar koop ik het goedkoop? 😉

Ik ben alleen zo bang voor weer nieuwe software en al dat gedoe rond om dat bordje!
Ben er een beetje uit ook.

VrGr Rob.
ik print met: DIY Prusa i3 - Cura - PLA - temp rond de: 215 / 54

Rob52
Contacteer:

Re: Welk stuur bordje?

Bericht door Rob52 » 11 aug 2019, 17:10

Ik denk dat je met het SKR bordje een goeie keuze maakt. Zomaar omschakelen zonder direct doel voor ogen is niet echt zinvol. Werkt het nu met Ramps goed en heb je niets te wensen dan zou ik het lekker zo laten, scheelt geld tijd en moeite om alles weer in Marlin aangepast te krijgen.

Heb je echter behoefte aan meer rekenkracht en een sneller bord dan is die SKR een vooruitgang omdat het sowieso al een 32 bits bord is. Ik heb hem zelf al een paar maanden liggen maar ben er niet toe gekomen om hem te installeren. Ik heb er uiteindelijk ook niet zo'n haast mee aangezien beide printers op het moment op zich goed werken. Ik heb echter ook nog een 3-kleurenkop liggen en dan wordt het interessanter.Maar die heb ik voorlopig ook even op de lange baan geschoven.

M.a.w.; ben je nu tevreden met hoe de printer werkt, dan zou ik het lekker zo laten.

En € 18,11 is momenteel ongeveer het goedkoopste, een paar maanden geleden betaalde ik €17,97
Groeten, Rob.

* Gemodificeerde Anet A8
* Anycubic Kossel Lineair Plus

Caved
Contacteer:

Bericht door Caved » 11 aug 2019, 18:09

Ben het niet helemaal met Rob52 eens het heeft wel degelijk zin om up te daten. Zo zijn bijv.
de hoeken van een print bij een 32bit board veel strakker. Ook kan je gemakkelijker eigen nieuwere stille
stepperdrivers monteren met features als sensorless homing en UART wat zoveel betekent dat
je je vrefs via software (gcode) kan aanpassen. Ook is er standaard plaats voor een BL Touch.

Je bent dan ook weer bij met de nieuwste Marlin en kan met de nieuwste releases mee. De software installeren
is ff een dingetje maar hier zijn duidelijke video's voor:

https://www.youtube.com/watch?v=GNGN2iS ... x=8&t=397s

Heb je de ruimte dan kies je t beste de goedkoopste SKR v1.3 (kan off the bat met 2 extruders printen). De duurdere v1.1pro kan met 3
extruders overweg en Ender 3 eigenaren kunnen voor een standaard passende SKR mini E3 kiezen. Laatste stuurt 1 extruder
aan maar past dan wel in de Ender 3 box.

Maar idd het kan wel ff een gedoe zijn om zo'n bord fatsoenlijk aan de gang te krijgen.

My 2cp
Caved
:idea: "Thinking outside the box" :idea:

Ik op Thingiverse:

http://www.thingiverse.com/caved12/designs

Printers:
FLSun Cube F3
Ender 3

Design Software:
Designspark Mechanical

Rob52
Contacteer:

Bericht door Rob52 » 11 aug 2019, 19:06

Je hebt daar helemaal gelijk in. Maar aangezien 3DRob opziet tegen het software verhaal en het goedkoop wil houden en volgens mij niet ontevreden is met z'n huidige configuratie leek me het logisch als je zonder daadwerkelijk doel niet voor een upgrade gaat. Maar dat het meer voordelen heeft dan ik beschreef is helemaal correct en daar kan het zeker de moeite voor waard zijn, zeker ook gezien de geringe prjs van het bordje. Al kost de upgrade van goede bijpassende step sticks wel wat meer. Maar ik ben het dus wel met Caved eens 8-)
Groeten, Rob.

* Gemodificeerde Anet A8

Caved
Contacteer:

Bericht door Caved » 11 aug 2019, 19:41

Goedkoopste optie is dan SKR v1.3 met 2x TMC 2208 (X,Y) en de rest gewone 4988 steppers.
Die je waarschijnlijk al hebt liggen. Stille drivers hebben weinig zin voor een Z as of extruder
vandaar.

Bij het Ender E3 bord zitten voor die 25E al wel 4x TMC 2208 UART steppers bij. Het staat natuurlijk
een ieder vrij om dit bord met een printer naar keuze te gebruiken. Het is alleen al passend voor
een ender box. Nu weet ik dat een standaard Ender scherm en een TFT erop kunnen maar of er
ook normale screens op kunnen durf ik ff niet te zeggen.

Hoop dat de info verder helpt.
@Rob52 Je hebt ook helemaal gelijk hoor het ligt natuurlijk aan OP's voorkeuren.
Mvg
Caved
:idea: "Thinking outside the box" :idea:

Ik op Thingiverse:

http://www.thingiverse.com/caved12/designs

Printers:
FLSun Cube F3
Ender 3

Design Software:
Designspark Mechanical

3drob
Contacteer:

Bericht door 3drob » 14 aug 2019, 07:51

Rob opziet tegen het software verhaal
Ja dat is het hem inderdaad nu juist,
Ik moet er toch een keer aan geloven ben ik wel bang voor!
.
En ik zeg wel gierig maar waar het mij om ging dat de mensen ook niet gelijk met bordjes van 40…50€ aan gaan komen want dat is nu ook weer niet nodig.
Hebben jullie zelf al zitten kijken?
Ik dacht eigenlijk jullie zullen ook wel met een linkje komen 😉
Ik zag ook dat die Edward Braiman:
https://www.youtube.com/channel/UCQgi4B ... B9g/videos
was overgestapt op SKR 1.3 en daarvandaan dat ik zo iets had van jahaaaaa ik moet mee met de tijd.
Alleen ik zag wel dat dit bordje geen dubbele Z aansluiting heeft he?
( niet echt een probleem want een split maken doe ik met een vinger in mijn neus )
Maar geloof dat hier dan de extra stepstikje daarvoor gebruikt word?
.
En je zou toch zeggen dat een gewoon goedkoop schermpje er ook op zou moeten passen?
( heb ik inderdaad nog niet gezien! ) is een goeie vraag.
.
Maar ik ben ook wel nieuwsgierig waar jullie voor zouden gaan?
.
VrGr Rob.

ik zie hier trouwens ook nog info en hij heeft er linkjes bij staan:
https://www.youtube.com/watch?v=GNGN2iSQ5j4

Rob52
Contacteer:

Bericht door Rob52 » 14 aug 2019, 09:59

Tja Rob, er zijn natuurlijk diverse redenen waarom je voor zo'n upgrade kunt gaan. Omdat je verbeteringen in je printer wilt aanbrengen die je ook daadwerkelijk zichtbaar resultaat opleveren of gewoon omdat je het leuk vindt om eens iets anders uit te proberen zonder dat dit echt een doel dient.

Bij jou heb ik eerder de indruk dat je het wilt doen omdat je het bij anderen ziet maar er zelf niet echt een doel voor ogen mee hebt. En dan zeg ik op mijn beurt; doe het dan maar niet. Zeker omdat je ook opziet tegen het software gebeuren. De kans is dat je dus uiteindelijk geld aan uitgeeft en er alleen maar ergernis voor terug krijgt.

Maar de keuze is aan jou.

En je kunt de Z-motoren gewoon op 1 stepstick aansluiten.
Groeten, Rob.

* Gemodificeerde Anet A8

3drob
Contacteer:

Bericht door 3drob » 15 aug 2019, 08:09

Ja je hebt gewoon helemaal gelijk Rob52!
MAAR toch wil ik het doen om inderdaad bij te blijven en daarbij het bordje trekt me ook wel.
Das misschien raar maar het bordje ziet er wel goed uit!
En ondanks dat ik zogenaamd zo gierig doe kan ik het financieel wel hebben.
Het is ook een uitdaging, maar ik moet niets, lukt het niet leg ik het gewoon even opzij.
En dan het voordeel dat je bijvoorbeeld strakjes een ronde kant print in plaats van een zoveel kantige ronding vind ik wel netjes.
Ben ook eventjes aan het kijken geweest want als ik er dan toch in zou trappen zou ik het wel MET een schermpje willen hebben.

MAAR ja Rob je hebt wel gelijk ik zie er ook tegenop maar in het ergste geval heb ik een back-up van software gigantjes achter me. ( vrienden zat die het klik klik klik zo oplossen echt! )
Aan die andere kant kan ik wat dat betreft een soort van niet tegen mijn verlies,
Als iets niet lukt dan ZAL en MOET ik het zelf voor elkaar krijgen.
(MAAR nog steeds wel met een grens, lukt het niet ga ik niet gooien of word ik boos!)

( prachtig zoals jij mij analyseert Rob echt petje af! )
VrGr Rob.

Plaats reactie