Nabewerking van prints

Vragen over het gebruik van de printer, toepassingen etc.
Plaats reactie
StiffmeisterVL
Berichten: 7
Lid geworden op: 13 jul 2019, 21:56
Contacteer:

Nabewerking van prints

Bericht door StiffmeisterVL » 13 jul 2019, 22:13

Hallo ik heb sinds begin vorige week een Anet a6 3d printer gekocht en na veel prullen heb ik mijn bed leveling redelijk gekregen. heb redelijk goede prints (denk ik toch) enkel zijn er ruwe onderzijdes te vinden op de prints. is er hier misschien een oplossing voor qua materiaal voor te bewerken of heeft dit puur met de instellingen te maken?
Afbeelding

Afbeelding

hardy
Berichten: 392
Lid geworden op: 27 jun 2017, 11:49
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Nabewerking van prints

Bericht door hardy » 13 jul 2019, 22:33

Welkom hier op het forum.

De prints zien er niet erg mooi uit, volgens mij moet je in ieder geval de riemen iets strakker spannen, en verder is er niet direct veel te zeggen, omdat je te weinig informatie geeft over je instellingen, materiaal, temperatuur, slicer en of je alles wel goed gekalibreerd hebt.

Hardy
zelfbouw eigen ontwerp ULTI(F)AKER
zelfbouw eigen ontwerp CUBE-3D

wim62
Moderator
Berichten: 295
Lid geworden op: 20 nov 2017, 14:07
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Nabewerking van prints

Bericht door wim62 » 13 jul 2019, 22:39

Dit kan te maken hebben aan de ondergrond van je printbed .
Als je op tape print dan krijgt je meestal een ruwere onderkant .
En het licht eraan hoe dicht je nozzle opzichte van het printbed staat , een A4 ertussen is meestal goed .
Wil je een gladde onderkant van je print , dan raad ik je aan om op een glasplaat of een spiegel te printen .

Gr Wim
Gr Wim

Anet A6 met Tatara frame en quadcopters.

Bobby
Berichten: 70
Lid geworden op: 24 dec 2017, 23:22
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Nabewerking van prints

Bericht door Bobby » 13 jul 2019, 23:38

Ik zie ook her en der wat ruimtes tussen de lijnen van de eerste laag. Dit is beter te krijgen door te spelen met de instellingen van de eerste laag (bv: een iets langzamere snelheid, iets warmere hotend, iets hogere flowrate, iets andere lijndikte en/of iets grotere lijnhoogte). Daarnaast de suggestie voor een gladder bedoppervlak van Win62. Daarmee kun je zelfs een spiegelgladde onderkant bereiken.

StiffmeisterVL
Berichten: 7
Lid geworden op: 13 jul 2019, 21:56
Contacteer:

Re: Nabewerking van prints

Bericht door StiffmeisterVL » 14 jul 2019, 21:28

bedankt voor de reacties! ik print op blauwe tape men heatbed staat op 50 graden celcius en de extruder op 200 ik print met PLA en de feedrate staat standaard op 100% daar ik nog redelijk groen ben in de printwereld durf ik nog niet meteen in het instellingen menu te duiken hehe :D

Rob52
Berichten: 974
Lid geworden op: 21 nov 2018, 12:35
Locatie: Gendringen
Contacteer:

Re: Nabewerking van prints

Bericht door Rob52 » 14 jul 2019, 21:53

StiffmeisterVL schreef:
14 jul 2019, 21:28
...... daar ik nog redelijk groen ben in de printwereld durf ik nog niet meteen in het instellingen menu te duiken hehe :D
Proberen is leren.

Wel even noteren wat je uitgangswaarden waren, dan kun je daar altijd weer naar terug.
Groeten, Rob.

* Gemodificeerde Anet A8
* Anycubic Kossel Lineair Plus

wim62
Moderator
Berichten: 295
Lid geworden op: 20 nov 2017, 14:07
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Nabewerking van prints

Bericht door wim62 » 14 jul 2019, 21:56

Met printen op tape blijft je altijd een beetje ruwe onderkant houden .
En als je dat geen probleem vind , moet je er gewoon mee doorgaan .
En anders overstappen op een glas of spiegel .
Maar dan moet je wel de z as aanpassen .

Gr Wim
Gr Wim

Anet A6 met Tatara frame en quadcopters.

3D Wens Shop
Berichten: 152
Lid geworden op: 08 nov 2018, 14:10
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Nabewerking van prints

Bericht door 3D Wens Shop » 15 jul 2019, 10:36

Aan de rimpelingen te zien aan de onderkant van je geprinte object, staat je nozzle te dicht bij je printbed. Verlaag je bed óf verhoog je nozzle een fractie van een mm. Ik print de laatste tijd weer op een dunne spiegel en hierdoor krijg je echt een spiegelgladde onderkant. Voor een spiegel moet je wel een perfecte eerste laag hebben, want je object laat wel sneller los i.v.m. bluetape. Wat pritt op de spiegel smeren verhelpt dit probleem weer, maar dan krijg je niet een spiegelglad resultaat.

Kun je misschien wat betere foto's sturen van je object, want de schroefdraad van het object ziet er op het eerste gezicht ook belabberd uit.
Hello Bee Prusa i3, Tronxy X3, Anet E12, Mass Portal XD20 Dual Extruder, Creality CR10-S
Voor al uw filamenten :!: -> https://3dwensshop.nl/ <- :!:

Caved
Berichten: 309
Lid geworden op: 24 dec 2017, 12:17
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Nabewerking van prints

Bericht door Caved » 16 jul 2019, 11:53

Nou ben ik niet dirtect een expert ofzo (m'n eigen printer staat nog niet eens perfect) maar ik zie in de foto's 2 problemen:
De eerste is mechanisch. Dat maak ik op uit de lijnen aan de onderkant die lopen niet mooi gelijk waarschijnlijk kan je dit
verhelpen door de riemen op de juiste spanning te brengen. Het tweede wat ik zie is overextrusie. Te verhelpen door je
esteps uit te rekenen en aan te passen in je firmware en /of de flowrate in de slicer omlaag te brengen.

My 2cp...
mvg
Caved
Mvg
Caved

:idea: "Thinking outside the box" :idea:

Thingiverse
http://www.thingiverse.com/caved12/designs

CGTrader
https://www.cgtrader.com/caved

Printers:
FLSun Cube (Crealified)
Ender 3 (Oud werk beesje)

Design Software:
DS Mechanical

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten