Cura 4.0 Start G-code eerst bed heating dan BLTouch bedleveling en dan nozzle heating.

Vragen over het gebruik van de printer, toepassingen etc.
Plaats reactie
AngeloS
Contacteer:

Cura 4.0 Start G-code eerst bed heating dan BLTouch bedleveling en dan nozzle heating.

Bericht door AngeloS » 09 jun 2019, 17:13

Goedemiddag mede 3D printers.

Ik heb een andere hechtplaat op mijn Creality CR10S geplaatst. https://www.fasttech.com/p/9688094
Ook heb ik een BLTouch (v3) op de Creality CR10S geplaatst. https://www.gearbest.com/3d-printer-par ... id=1433363
De printer geupdate met de firmware die Creality hiervoor beschikbaar online heeft staan
en de G29 :BLTouch bedleveling volgens beschrijving van Creality achter/onder G28 ;Home geplaatst.

Start code ziet er dan uit zoals hieronder:

G28 ;Home
G29 :BLTouch bedleveling
G1 Z15.0 F6000 ;Move the platform down 15mm
;Prime the extruder
G92 E0
G1 F200 E3
G92 E0

De print hecht zeer goed op de plaat, zonder lijm of andere hechtmiddelen, en het auto levelen gaat super en ik krijg dan ook een mooie strakke eerste laag en print.
Maar nu word het bed en de nozzle eerst verhit en dat betekend dat er filament gaat lopen
welke zich om de nozzle krult en tot last kan zijn van de eerste layer en het versmeren van de nozzle.
Nu wil ik graag dat het bed als eerste verhit word, dan het bed levelen met de BLTouch, en dan de nozzle verhitten en de print starten.
Nu heb ik hier en op het internet natuurlijk gezocht en ben tot het samenstellen van onderstaande start code gekomen.

G28 ;Home
M140 S[bed0_temperature] ; Set Bed Temperature
M190 S[bed0_temperature] ; Wait for Bed Temperature
M104 S[extruder0_temperature] T0 ; set extruder temperature
M109 S[extruder0_temperature] T0 ; set extruder temperature and wait for temp
;Prime the extruder
G92 E0; Reset Extruder
G1 F200 E3
G92 E0; Reset Extruder

Ikzelf denk dat de code zo goed is al vind ik de regel Prime the extruder appart omdat er geen G of M voor staat.
Kan een van de gevorderde 3D printers mij vertellen of deze code zo goed is?

Rob52
Contacteer:

Re: Cura 4.0 Start G-code eerst bed heating dan BLTouch bedleveling en dan nozzle heating.

Bericht door Rob52 » 09 jun 2019, 18:57

Ik ben niet zo heel erg in detail bekend met Gcode. Pas als ik iets wil aanpassen of wil weten verdiep ik me erin. Maar ik zie bij jou op plekken waar ik een ";" verwacht als commentaar scheidingsteken een ":". Ik weet niet of dit problemen geeft, maar ik kan nergens vinden dat het ook als commentaar scheidingsteken kan worden gebruikt alleen het tussen ronde haken zetten is een alternatief.

Verder zie ik er niet zo'n probleem in dat je wat oozing krijgt tijdens het opwarmen, dat is vrij normaal. Op het moment dat hij gaat printen dat pak ik dat even weg met een pincet en hij is klaar om te beginnen, gaat zelden fout.
Groeten, Rob.

* Gemodificeerde Anet A8
* Anycubic Kossel Lineair Plus

3Dwim
Contacteer:

Re: Cura 4.0 Start G-code eerst bed heating dan BLTouch bedleveling en dan nozzle heating.

Bericht door 3Dwim » 09 jun 2019, 19:05

Waarom laat je het print bed elke keer 15mm zakken ?
Groet,
Wim

Pro Deo 3D fanaat
Anet A6 - student
SketchUp Pro - expert

AngeloS
Contacteer:

Bericht door AngeloS » 09 jun 2019, 19:20

@Rob52 dat van dat scheidings teken is een type fout.
Ik zie het nu je het zegt.
De printer heeft ermee geprint en gaf geen problemen.
Maar ga het wel aanpassen.

Het oozing kon ik niet weg plukken en ging op een plek liggen waar ik last van had met de print.
Daarom ben ik ook gaan zoeken naar een oplossing.

@3DWim.
Dat is een deel uit de orginele code van Creality in Cura.
Zag dat anderen die op 5 hebben staan maar ik heb het zo gelaten.

Rob52
Contacteer:

Bericht door Rob52 » 09 jun 2019, 19:25

Ik weet niet wat de reden van de TS is, maar bij mij gaat de Z-as voor het printen ook 15 mm omhoog. Maar dat is ter voorkoming van het raken van m'n bedclips. Niet fijn als je die eerst met je nozzle eraf veegt.
Groeten, Rob.

* Gemodificeerde Anet A8
* Anycubic Kossel Lineair Plus

Bobby
Contacteer:

Bericht door Bobby » 09 jun 2019, 19:44

AngeloS schreef:
09 jun 2019, 17:13
... al vind ik de regel Prime the extruder appart omdat er geen G of M voor staat....
De 3 commando's onder de regel ";Prime the extruder" zijn bij elkaar het 'primen' van de extruder:
G92 E0; Reset Extruder
G1 F200 E3; Prime by extruding 3 mm filament
G92 E0; Reset Extruder

De reset van de extruder, voor en na dat commando is nodig omdat de extrude commando's voor de extruder absoluut zijn en de slicer er van uitgaat dat vanaf 0 begonnen wordt.
Dwz als de extruder 3 x 1 mm uit moet spugen, luidt de reeks:
G1 F200 E1
G1 F200 E2
G1 F200 E3
(en niet 3x G1 F200 E1)

Wat je ook zou kunnen doen is in de post header een gcode op te nemen zodat na elke print de kop en het bed naar een positie wordt gestuurd waarbij je ruimte hebt om - bij een volgende print - het 'ge-ooze-de' filament te verwijderen.
Dan kun je bij een print vanuit de koude toestand, het bed en nozzle op temperatuur laten komen, dan het overtollige filament weg halen en dan pas de print starten. Het kleine beetje dat eventueel te veel uit de nozzle komt tijdens de G29 en prime procedure wordt door dan in de skirt of brim opgevangen. Als het echt te veel is kun je de 3mm die 'ge-prime-d' wordt wellicht iets verminderen.

AngeloS
Contacteer:

Bericht door AngeloS » 10 jun 2019, 18:21

Thnx Bobby voor de uitleg.
Morgen moet ik eerst mijn extruder calibreren
en dan ga ik aan de slag met de start code.

AngeloS
Contacteer:

Bericht door AngeloS » 11 jun 2019, 19:28

De code die ik hierboven in gedachte had werkte niet zoals ik het wilde.

Maar Bobby de E3 naar E2 brengen had het gewenste resultaat.
Het kleine beetje wat er nog achterbleef kon ik met een pincet zo weghalen.

Caved
Contacteer:

Bericht door Caved » 18 jun 2019, 10:12

Waarom? Ik auto lvl m 1 keer, sla dat op in de eprom M500 en start met:

G28 ; Home all axes
M420 S1 ; Use eeprom auto bed lvling data
...
...

Dan voorkom ik dat ik met een hete nozzle iedere keer bij elke print zit te auto levelen en plastic
achterlaat op m'n bed. Tenzij je t natuurlijk leuk vind om te wachten en naar de auto leveling procedure wil
kijken.
My 2cp.....
:idea: "Thinking outside the box" :idea:

Ik op Thingiverse:

http://www.thingiverse.com/caved12/designs

Plaats reactie