Anycubic build plate sticker

Vragen over het gebruik van de printer, toepassingen etc.
Plaats reactie
Rob52
Contacteer:

Anycubic build plate sticker

Bericht door Rob52 » 13 mei 2019, 16:38

Sinds een weekje heb ik de Anycubic Linair Plus staan. Daar wordt een build plate sticker bijgeleverd. zoals onderstaande foto.

Afbeelding

Dit is een teflon basis met een ruw oppervlak. Het is echter, voor zover ik dat via plaatjes op het internet kan vergelijken, niet gelijk aan de Anycubic Ultrabase. Dat is zover ik weet een glasplaat met een coating erop.

Ik heb de sticker geplaatst in de hoop hiermee de ideale hechting en loslating te hebben verkregen. Niets is echter minder waar. Wanneer je een blokje PLA van 2x2 cm print dan is dat er redelijk gemakkelijk af te halen, maar een print van 10x10 cm is er alleen met geweld vanaf te halen. Ook als alles is afgekoeld. Alleen ABS wil wat beter loslaten. Het is zo erg dat sommige stukken gewoon vast blijven zitten en er ook met een scherp plamuurmes nauwelijks vanaf te krijgen zijn.

Iemand hier (ook) ervaring mee. En hoe zit het met de Ultrabase? Is die beter dan die sticker en komt het daar wel los van?

In de tussentijd heb ik een glasplaat erop zitten. (In 6 dagen vanuit China in huis ..... :lol: ) Nu heb ik daar ook niet altijd succes mee en gebruik ik dan weer tape of lijmstift voor een goed hechting. Nu wilde ik dat eigenlijk niet want het zou goed moeten kunnen hechten met een schone glasplaat. Nu lees ik vaak dat daar isopropyl alcohol voor wordt gebruikt. Enig zoekwerk levert niet gewoon een winkel op waar ik het even kan gaan halen. Wel (duur) online bestellen of hele kleine flesjes bij de drogist. Ook nu weer even aan het speuren gegaan en het blijkt dat bio ethanol 95% van de Action voor 1,68 euro precies hetzelfde doet. Het is gewoon 95% pure alcohol. (Ja en ik weet wat het verschil tussen ethanol en alcohol is, maar dat maakt voor de werking niet uit. Chemisch is het nagenoeg hetzelfde.)

Na grondig de plaat te hebben gepoetst een printje met ABS en PLA gemaakt en het bleef zowaar zitten. En is ook weer gemakkelijk te verwijderen. Ik ben benieuwd hoe zich dit gaat houden.
Groeten, Rob.

* Gemodificeerde Anet A8
* Anycubic Kossel Lineair Plus

Plaats reactie