tripodmaker voert geen fillament in

Gratis en betaalde aanstuurprogramma's voor je printer
Plaats reactie
roel
Contacteer:

tripodmaker voert geen fillament in

Bericht door roel » 15 apr 2019, 23:37

goed... het 3d verhaal
Mijn tripodmaker heeft ook geen fabrikant meer want die is ondertussen op de fles dus support uit die hoek hoef ik niet te verwachten.
De machine maakt gebruik van een afstandssensor en daar was als eerste het probleem mee. Er was aan de bedrading geprutst en verkeer om aangesloten en na wat vijven en zessen heb ik de sensor weer aan het detecteren gekregen en wordt het printbed weer perfect in kaart gebracht. Helaas zijn daarmee de problemen niet verholpen. Enkele testje zijn geprint en met goed succes maar nu loopt ik tegen nieuwe problemen aan na het installeren van een nieuw 2 kleuren hotend.
Het verwarmingselement was een zwaardere uitvoering dan de originele en schijnbaar te zwaar voor het rumba board. Want na opwarming van het printbed en bij aanvang van de opwarming van het hotend begon de printer aan en uit te 'klapperen'.
Het terug plaatsen van het originele element verhielp dit weer. Is er iets kapot gegaan op het rumba board? ik weet het niet maar wel is het nu zo dat er geen filament wordt toegevoerd tijdens het printen. Ik kan wel de extruder aansturen met comando's filament verwisselen en de stappenmotor werkt dus goed maar hij draait niet als er geprint wordt.
|Wat zou dit kunnen zijn?
printerbesturing gaat via repetierhost tripodmaker.

speedster2001
Contacteer:

Re: tripodmaker voert geen fillament in

Bericht door speedster2001 » 16 apr 2019, 00:03

Zou het kunnen dat je temperatuursensor niet werkt of te laag aangeeft ? Zo niet dan klopt het dat de extruder niet werkt.

Ik vermoed bij het klapperen van de printer dat de voeding te weinig vermogen heeft voor het nieuwe hotend verwarmings element. Een zwaardere voeding zou dit kunnen verhelpen of een externe mosfet met een eigen voeding.

Gr, Ries
Anet A6, Marlin 1.1.9, div mechanische upgrades, Cura 3.6, Octoprint, RPi3 en Camera V2, Ultrabase, Mosfets, 300W power, BLTouch, actieve fan aansturing vanuit Marlin, MKSGEN 1.4, SPI TMC2130 V1.1
Creality CR10S Pro in quiet mode.
http://www.hmr-audio.nl

3drob
Contacteer:

Bericht door 3drob » 16 apr 2019, 08:23

Zomaar een vraagje? Softwarematig heb je niets verandert?

VrGr Rob.
ik print met: DIY Prusa i3 - Cura - PLA - temp rond de: 215 / 54

Robbel2005
Contacteer:

Bericht door Robbel2005 » 16 apr 2019, 08:36

Begint hij ook niet te "klapperen" als je hotbed verwarmt? Want dan zou het ook je voeding kunnen zjin...
3D-Printer ***Anet A6*** - firmware Marlin 1.1.9/Tatara frame/3DV6
We try to make 3D-
░░░░░█
░░░░▄█▄░░╔╗╔╗╔╗─╦╔╗
░░░▄█▀█▄░╠╝╠╣╠╩╗║╚╗
░░▄█▄▄▄█▄╚═╩╩╩─╩╩╚╝
▄██▀░░░▀██▄

speedster2001
Contacteer:

Bericht door speedster2001 » 16 apr 2019, 08:38

Zoals ik het lees is het na opwarmen van het bed het hotend gaat verwarmen, de gezamelijke stroom zal waarschijnlijk te hoog zijn.
Anet A6, Marlin 1.1.9, div mechanische upgrades, Cura 3.6, Octoprint, RPi3 en Camera V2, Ultrabase, Mosfets, 300W power, BLTouch, actieve fan aansturing vanuit Marlin, MKSGEN 1.4, SPI TMC2130 V1.1
Creality CR10S Pro in quiet mode.
http://www.hmr-audio.nl

hardy
Contacteer:

Bericht door hardy » 16 apr 2019, 09:33

Ik denk dat misschien de mosfet op het rumba board is opgeblazen door het zwaardere heat element, dus zo gauw die nu wordt aan gesproken klapt de voeding in (klapperen?), eigenlijk zou zelfs de hele controller zich moeten resetten, maar ik ken het rumba board verder ook niet, misschien dat alleen de 3.3v/5v iets wegvalt waarop b.v. alleen het display werkt.

Hardy

hardy
Contacteer:

Bericht door hardy » 16 apr 2019, 09:44

Je zou ook nog even kunnen kijken of het nog klappert als je geen element aansluit, als het dan goed gaat en het ledje op het board gaat aan, dan heb je misschien ergens een kortsluiting in de verbinding naar het element.

Hardy

roel
Contacteer:

Bericht door roel » 17 apr 2019, 23:38

Dank jullie voor de reacties.

wat me opviel tijdens het opstarten na de veranderingen te hebben aangebracht is dat de temp sensor van het hotend fors fluctueerd tijdens het opwarmen. de setting van het apparaat toen ik m voor het eerst uitprobeerde met de originele thermistor gaf een veel constanter temp beeld. Ik ga de situatie terugbrengen naar de oude settings met het oude hotend om te zien of hiermee het extruder feed probleem is verholpen.

bij mijn weten heb ik in de software geen veranderingen aangebracht. (kzou niet weten wat en hoe:)

Dat de voeding het niet trekt lijkt me idd het probleem. maar goed. Eerst de situatie terug bouwen naar de staat zoals ik de printer kreeg om te zien of dan alles wel werkt. als dat zo is zal ik mijn oog richten op een pc voeding die hier in de opslag al klaar staat voor duty.

Reden om een nieuw hotend te installeren was dat het originele hotend filament lekte en dat dit tijdens het printen als licht verbrande druppeltjes op het printwerk achter bleef waardoor bij de volgende run de nozzle tegen dat obstakel aan kwam met alle gevolgen van dien. Helaas zie ik dat het nieuwe hotend (kwam geasembleerd uit china) ook filament lekt Kennen jullie dit probleem ook en weet iemand een oplossing hiervoor? de lekkage gebeurt vanuit de metalen connector die het koelblok met fan scheidt van het hotend alublok.

wim62
Moderator
Contacteer:

Bericht door wim62 » 18 apr 2019, 06:56

Je kan dit proberen .
De hotend verwarmen ong 200 gr , filament eruit halen , en dan het zaakje een beetje strakker aandraaien .
Anet A6 met Tatara frame en quadcopters

Rob52
Contacteer:

Bericht door Rob52 » 18 apr 2019, 09:11

roel schreef:
17 apr 2019, 23:38
Helaas zie ik dat het nieuwe hotend (kwam geasembleerd uit china) ook filament lekt Kennen jullie dit probleem ook en weet iemand een oplossing hiervoor? de lekkage gebeurt vanuit de metalen connector die het koelblok met fan scheidt van het hotend alublok.
Kijk eens hier.
Groeten, Rob.

Gemodificeerde Anet A8.

Plaats reactie