I3 Prusa redesign / custom 3d printer design Opinies

Aanbieders, zelfbouw projecten, ervaringen etc mbt 3D printer bouwpakketten en onderdelen.
Rob52
Contacteer:

Re: I3 Prusa redesign / custom 3d printer design Opinies

Bericht door Rob52 » 27 mar 2019, 08:58

Er zijn al meerdere printers die het principe van een bed in Z-richting hanteren. Bijvoorbeeld de LSun Cube Full Metal Square Large Printer. En de TronXY X5S. Het wordt vanwege de stabiliteit dan wel een volledige kubus, maar dat werkt wel. Ziet er op zich nog best redelijk "luchtig" uit.

En voor de stevigheid hoef je niet altijd een kubus te hebben. Een driehoek is al eeuwen bekend om zijn stabiliteit. Weliswaar niet toepasbaar op een bed met Z-verplaatsing maar de MendelMax Pro 3D printer is daar een voorbeeld van.
Groeten, Rob.

Gemodificeerde Anet A8.

3Dwim
Contacteer:

Bericht door 3Dwim » 27 mar 2019, 18:03

Waarom koel je de nozzle met twee fans ?
Groet,
Wim

Pro Deo 3D fanaat
Anet A6 - student
SketchUp Pro - expert

wim62
Moderator
Contacteer:

Bericht door wim62 » 27 mar 2019, 19:17

Ik zie het nut ook niet om met twee fans het object te koelen .

gr Wim
Anet A6 met Tatara frame en quadcopters

Rob52
Contacteer:

Bericht door Rob52 » 27 mar 2019, 19:45

Misschien omdat het een dual uitvoering is?
Groeten, Rob.

Gemodificeerde Anet A8.

wim62
Moderator
Contacteer:

Bericht door wim62 » 27 mar 2019, 20:28

Volgens de plaatjes zie ik maar 1 nozzle met 2 fan's .

gr Wim
Anet A6 met Tatara frame en quadcopters

3Dwim
Contacteer:

Bericht door 3Dwim » 28 mar 2019, 17:20

Rob52 schreef:
27 mar 2019, 19:45
Misschien omdat het een dual uitvoering is?
Dan hoef ik nog steeds de nozzle niet te koelen.
Ik zie heel vaak foto's waarbij het mondstuk om het object te koelen zo staat ingesteld of vorm heeft, dat vaak ook de nozzle gekoeld wordt. Vergeten wordt waar de koellucht heen moet.
Bv die ronde blaasdingen, als je van alle kanten naar het midden blaast waar moet dan de lucht heen ? Onderop zit het heatbed, je model dus de meeste lucht gaat richting nozzle.
Groet,
Wim

Pro Deo 3D fanaat
Anet A6 - student
SketchUp Pro - expert

PSCD
Contacteer:

Bericht door PSCD » 29 mar 2019, 02:29

Goedendag Allen,

bedankt voor de reacties.

De 2 fans zijn inderdaad omdat ik een dual extruder versie heb, de tule staat gericht net onder de nozzle.
Dit was toen ik voornamelijk met PLA aan het printen was en betere resultaten ermee kreeg.
Ik ben van mening dat dit met bijv. de ringkoeler met kleine nozzles op het werkstuk gericht nog beter zal gaan.

Wat betreft ze beweegbare z-bed heb ik ook eens goed na gekeken, ik zie hier inderdaad veel competentie in de markt.
Het grootste nadeel is dat alle bewegingen in de hoogte plaatsvinden, dit zal ten alle tijde ten koste gaan van accuratie, behalve als een zeer stabiel frame d.m.w. kubussen/driehoeken zoals werd vermeld wordt gebruikt, maar zelf dan zullen de schokken een resultante hebben op de constructie ookal kunnen deze gereduceerd worden tot duizenden millimeters.

Mijn doel is om een licht frame te voorzien die voor geringe kosten te fabriceren is en slechts met een sijpakket volstaat.
Doordat de andere apparaten in serie worden gebouwd en/of in het buitenland worden gefabriceerd worden de kosten gedrukt, ik heb gezien dat hier slechts een kleine winst te behalen valt wat betreft additionele functionaliteit (zie mijn oorspronkelijk wensen).
Maar dat dit bijna niet meer de moeite waard is gezien de reeds beschikbare modellen op de markt.

Gezien de massa traagheid van een dubbele extruder direct drive vs. een print van 200mm hoog is deze massatraagheid in de y-as acceptabel, terugkomend op het prusa principe.
Het z-bed is wenselijk maar laat ik voor nu wat het is, voor uitgebreidere multifunctionele modellen kan ik hierin nog eens verder gaan verdiepen. Ik blijf open staan voor suggesties en geïnteresseerden, leuk te zien dat men zo mee wilt denken.

Mvg. Paul

3drob
Contacteer:

Bericht door 3drob » 29 mar 2019, 07:18

Hallo Paul,

X as inderdaad:
Ja inderdaad, waar ik met mijn gedachte was? Ik weet het niet! :oops:
MAAR je had het al heel snel door begrijp ik.
Als je zoals ik de onderdelen zelf zou printen is dat omdraaien van die motor een makkie kijk maar:
https://www.indiamart.com/proddetail/3d ... 84433.html
.
https://www.google.com/url?sa=i&source= ... 5084178631
als het goed is hoef je het frame maar aan een kant te verlengen als je een originaile Prusa zou maken.
En ja als je hem afsluit heb je natuurlijk wel 3 voordelen!
Stank, temperatuur stabilisatie en geluidsdemping ( vergeet ik mechanische stevigheid! )

Tot zo ver weer eventjes!
VrGr Rob.
ik print met: DIY Prusa i3 - Cura - PLA - temp rond de: 215 / 54

Rob52
Contacteer:

Bericht door Rob52 » 29 mar 2019, 08:44

PSCD schreef:
29 mar 2019, 02:29
Wat betreft ze beweegbare z-bed heb ik ook eens goed na gekeken, ik zie hier inderdaad veel competentie in de markt.
Het grootste nadeel is dat alle bewegingen in de hoogte plaatsvinden, dit zal ten alle tijde ten koste gaan van accuratie, behalve als een zeer stabiel frame d.m.w. kubussen/driehoeken zoals werd vermeld wordt gebruikt, maar zelf dan zullen de schokken een resultante hebben op de constructie ook al kunnen deze gereduceerd worden tot duizenden millimeters.
Maar wanneer je overstapt naar een bowden constructie zal dit effect, zeker met een dual (of triple) extruder een stuk meer worden gereduceerd. Bowden heeft dan wel ook een aantal nadelen, maar dat geldt ook voor een directe extruder, namelijk het gewicht. Voordeel van de bowden is weer toename van snelheid met behoud van de nauwkeurigheid.
Groeten, Rob.

Gemodificeerde Anet A8.

Plaats reactie