Omgevingstemperatuur bij het 3d printen

Vragen over het gebruik van de printer, toepassingen etc.
vincent1971
Contacteer:

Re: Omgevingstemperatuur bij het 3d printen

Bericht door vincent1971 » 15 mar 2019, 15:24

Print sinds kort ABS ( kon het goedkoop krijgen ). Doe zo'n zak waar je 'kunststof afval' in doet er helemaal overheen. Merk dat de Ender-2 de warmte goed vasthoudt en stabiel blijft qua temperatuur. Misschien een idee om een kast te maken met isolatie waar je je printer in doet?

Dwissink360
Contacteer:

Bericht door Dwissink360 » 17 mar 2019, 15:27

Afbeelding

De reactie van Vincent bracht mij op het idee om een kast met een thermometer te maken van een nader te bepalen materiaal isolatie plaat. Zie schets

Doel van deze kast is om de omgevingstemperatuur vd printer te kunnen beheersen in de werkplaats. Waar de temperatuur onstabiel is.

Bij het verwarmen vh bed en de nozzlekit zal de temperatuur stijgen in de kast en na een bepaalde tijd weer constant zijn. Mocht tijdens het printen temperatuur verder gaan stijgen dan kun je de deksel omhoog zetten. Mocht de temperatuur in de hele werkplaats toenemen dan kan ook het deurtje in de kast nog opengezet worden. Zie schets.

Is dit goed gedacht? Iemand ervaring hiermee of tips?

Groet Dennis Wissink

Rob52
Contacteer:

Bericht door Rob52 » 17 mar 2019, 19:23

Geen ervaring mee, ik print alles, dus ook ABS gewoon in m'n hobbykamer zonder ombouw of kast. Maar als je dan toch zoiets bouwt dan vraagt dat om automatisering. 2 servomotortjes op de deur en het deksel ieder eentje en die besturen met de thermostaat. Je gaat denk ik niet om de haverklap op de thermometer kijken of de temperatuur nog goed is. En als dat te ingewikkeld is kun je er natuurlijk ook een alarmbel(letje) op aansluiten. Je hebt voor minder dan 1 euro 50 al een complete thermostaat bij Alie. Toevallig van de week net binnen gekregen. Die ik heb is een 12 volt uitvoering maar ze zijn er iets duurder (ca. 3,50) ook voor 230 volt. Hieronder 2 voorbeelden van de thermostaten. Voor de besturing van servomotoren kun je een Arduino met een eenvoudige thermistor gebruiken.

12 volt € 1,20
Afbeelding
link

12, 24, 230 volt € 3,26
Afbeelding
link
Groeten, Rob.

* Gemodificeerde Anet A8
* Anycubic Kossel Lineair Plus

Plaats reactie