Ervaring met MKS TFT28/32 ?

Aanbieders, zelfbouw projecten, ervaringen etc mbt 3D printer bouwpakketten en onderdelen.
Plaats reactie
Rob52
Contacteer:

Ervaring met MKS TFT28/32 ?

Bericht door Rob52 » 02 mar 2019, 22:44

Ik heb hem inmiddels in huis en ook aangesloten; het touch screen MKS TFT28 bedieningspanel. Dit is de 2,8 inch versie, er is ook een 3,2 inch versie. Hij zit aangesloten op de Ramps 1.6. Maar de andere versie moet ook werken. Hij zit momenteel gewoon samen met de RepRap discount full graphic display aangesloten aangezien hij op de AUX1 wordt aangesloten en dus via de seriële poort werkt los van de andere display.

Dit is versie 4.0 met firmware 3.0.3. Wanneer je die zo aansluit dan blijkt het niet te werken. In oudere versies kun je de baudrate via het beeldscherm aanpassen maar dat gaat hier dus niet meer. Ik heb dat dus in Marlin aangepast. De MKS TFT28 werkt namelijk standaard op 250000 baud wat je ook weer zelf moet uitvinden. Als dat is ingesteld dan werkt het allemaal zonder enige verdere aanpassing. Maar dat is betrekkelijk want het is een stand alone display met een eigen (32 bits?) processor en eigen firmware. Die is geheel (deels) naar wens aan te passen door diverse files met notepad aan te passen en op een SD kaartje te zetten en zo te updaten. Dat heb ik overigens nog niet gedaan.

De menufuncties wijken deels af van die van het Marlin menu. Het maakt ook geen gebruik van de instellingen van Marlin. Zo kun je wel voorverwarmen maar je met zelf de waardes ingeven en er wordt dus niet van de voorinstelling PLA en ABS van Marlin gebruik gemaakt.

Heeft het dan voordelen? Ja ik denk van wel al heb ik nog niet alles uitgevogeld. Ten eerste werkt het sneller en makkelijker dan met de draaiknop. Eigenlijk net zo'n verbetering als van het overstappen bij de Anet A8 van de drukknoppen naar de draaiknop. Verder kun je 7 zelf te definiëren knoppen programmeren. Heb ik ook nog niet gedaan, maar daar zou dus bijvoorbeeld de functie van voorverwarmen ABS/PLA voor kunnen worden gebruikt. Het heeft echter ook nadelen. Er ontbreekt bijvoorbeeld het "home" scherm zoals dat op het RR scherm zit waar je de temperaturen en as-posities kunt zien. Die verschijnen hier pas tijdens het printen. Maar als je ze parallel gebruikt kun je nog steeds op het RR scherm kijken. En het overzicht van de files die wilt printen kan ook een stuk beter.

Verder zit er een functie in die bij stroomuitval een her-/doorstart van de print zou moeten kunnen activeren. Nu is dat ook allemaal betrekkelijk aangezien ik geen stroom backup heb geïnstalleerd en dan werkt het niet. Maar het moet wel kunnen door eerst te pauzeren en daarna de spanning eraf te halen. Ik heb dit even met een eenvoudige print uitgeprobeerd en helaas ging het niet meteen goed, maar even later ging het een aantal keer wel goed. Moet dus even uitvinden waar dat aan ligt. Maar het biedt perspectief voor langdurige prints. Als het tenminste betrouwbaar werken gaat.

Ook is het mogelijk het scherm uit te breiden met Wifi die je met een telefoon app kunt bedienen. De wifi module is in bestelling en verwacht ik binnenkort in huis. Hopelijk dat die wat sneller werkt dan de eerdere poging die ik gewaagd heb. Het blijft echter via dezelfde AUX1 seriële aansluiting dus het zal mij benieuwen.

Tot zover even een eerste impressie. Maar ik ben ook wel benieuwd of er anderen al wat met dit scherm hebben geëxperimenteerd en zo ja, wat de ervaringen daarmee zijn.

De prijs voor het schermpje is ca € 23. en precies 2 weken later werd hij gratis bezorgd. Linkje naar Ali.
Laatst gewijzigd door Rob52 op 03 mar 2019, 09:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten, Rob.

Gemodificeerde Anet A8.

speedster2001
Contacteer:

Re: Ervaring met MKS TFT28/32 ?

Bericht door speedster2001 » 02 mar 2019, 22:59

Ik ben er ook mee aan de gang geweest inclusief de wifi. Ik gaf mij geen toegevoegde waarde. Kleine moeite om met sd te blijven printen en dan geeft Octoprint mij meer plezier.

Maar ik hoor graag wat jouw bevindingen zijn.

Gr. Ries
Anet A6, Marlin 1.1.9, div mechanische upgrades, Cura 3.6, Octoprint, RPi3 en Camera V2, Ultrabase, Mosfets, 300W power, BLTouch, actieve fan aansturing vanuit Marlin, MKSGEN 1.4, SPI TMC2130 V1.1
Creality CR10S Pro in quiet mode.
http://www.hmr-audio.nl

Rob52
Contacteer:

Bericht door Rob52 » 03 mar 2019, 16:34

Er ontbreekt bijvoorbeeld het "home" scherm zoals dat op het RR scherm zit waar je de temperaturen en as-posities kunt zien. Die verschijnen hier pas tijdens het printen.
Edit: Dit is door het installeren van iets andere firmware, in dit geval de "Retro" variant, wel weer deels zichtbaar te maken. Namelijk de 2 temperaturen (3 als er 2 extruders zijn) en de ventilatorsnelheid.

In veel beschrijvingen staat dat je alle files op de SD kaart moet zetten als je een verandering wilt doorvoeren, dus ook de firmware en andere. Net zoals bij Marlin dat je dus compleet uploadt. Dat hoeft echter niet bij dit display heb ik gemerkt. Als ik alleen de config.txt file op de SD kaart zet dan wordt alleen die ge-update zonder dat de rest gewist wordt. Het neemt dan ook zo weinig tijd in beslag dat er niet eens een melding van komt. Maar de wijzigingen zijn wel doorgevoerd.

Ander vreemd verschijnsel is, dat wanneer je niet voor meertalig kiest en dus alleen voor Engels, dat dan de teksten onder de labels verdwenen zijn.
Groeten, Rob.

Gemodificeerde Anet A8.

Rob52
Contacteer:

Bericht door Rob52 » 03 mar 2019, 21:12

De hervattingsfunctie eens goed uitgeprobeerd. Zonder power backup kun je hervatten na stroomuitval wel vergeten.

Maar je kunt dus wel heel goed de print op ieder willekeurig moment pauzeren en als de kop is geparkeerd de spanning eraf halen. Je kunt dan een tijdje later, een uur, een paar uur of misschien de volgende dag de printer weer inschakelen en de print weer hervatten op het punt waar hij gebleven was. Ik heb het meerdere keren uitgeprobeerd en het werkt.

Belangrijk is wel dat de SD kaart zich in de TFT bevindt en niet in de printer zelf. Dat klinkt misschien logisch, maar je kunt de TFT dus gewoon samen met je andere display gebruiken en je zou dus ook via de andere SD kaartopname kunnen printen. In dat geval werkt het dus niet. Je ziet dan ook niet op de TFT dat er geprint wordt.

Standaard staat de positie van de kop zo ingesteld dat als er op pauze wordt gedrukt dat hij alleen 10 mm omhoog gaat. Dat is niet handig want dan brandt hij weliswaar net geen gat in de print, maar staat voorlopig wel lekker na te druipen. Je kunt dit in de config file van de TFT aanpassen zodat de kop zich bijvoorbeeld verplaatst naar X,Y=0 en Z=10 (boven de print) Dan komt hij mooi aan de hoek van het bed te staan. De printer begint na her weer aanzetten en hervatten van de print ook eerst met een XYZ home en warmt weer gewoon op en start weer met printen waar hij gebleven was.

Dus ook al is de TFT touch screen misschien niet direct een must omdat de meeste functies ook in de andere bediening zitten, voor het pauzeren en hervatten van lange prints is het wel een uitkomst. Het blijft natuurlijk altijd een risico dat het een keer niet werkt, maar de keren dat ik het nu zo heb geprobeerd ging het elke keer goed. Alleen daarvoor is het mij die 23 euro wel waard.
Groeten, Rob.

Gemodificeerde Anet A8.

Rob52
Contacteer:

Bericht door Rob52 » 13 mar 2019, 18:38

Ik kwam nog achter een onhebbelijkheidje van het TFT scherm. Wanneer je een filamentwissel opdracht in de gcode hebt ingevoegd dan voert Marlin dit gewoon uit. Tot zover geen probleem. Alleen wordt dit niet op het TFT scherm weergegeven maar alleen op het LCD scherm. Dus als je het LCD scherm niet meer geïnstalleerd zou hebben dan kun je niet verder meer aangezien er geen melding van op je scherm komt. Je moet de afhandeling doen via het LCD scherm. De SD kaart zit overigens wel in de TFT en niet in de LCD. Dit betekent dus gewoon dat je de TFT niet zonder het LCD scherm kunt gebruiken. Beetje raar.
Groeten, Rob.

Gemodificeerde Anet A8.

Rob52
Contacteer:

Bericht door Rob52 » 02 apr 2019, 17:04

Nog even een belangrijke mededeling betreffende het pauzeren en later weer hervatten met afschakelen van de spanning.

Het scherm heeft bij toepassing met een Ramps board een externe 12 volt voeding nodig. (Hij werkt wel vanaf de Ramps maar dan zou de spanningsregelaar oververhit raken.) Je moet daarvoor een jumper op de achterzijde omzetten en een 12 volt voeding aan de zijkant aansluiten. Het is belangrijk dat wanneer je gebruik wilt maken van de pause/resume na stroomonderbreking dat de TFT28/32 ook spanningsloos wordt. Ik had omdat ik nog steeds geen definitieve opstelling heb gemaakt even snel een netadapter op het scherm aangesloten. Toen ik na 2 uur een print wilde pauzeren en vervolgens de printer uitzette was er nog niks aan de hand. Maar toen ik de print weer ging hervatten ging het dus fout. Als het scherm niet spanningsloos is geweest "ziet" het geen stroomstoring en werkt het hervatten niet goed. Je kunt natuurlijk de externe voeding apart uitschakelen, dan werkt het wel, maar dat was ik dus vergeten. Nu dus maar de 12 volt voeding rechtstreeks van de printer afgetapt.
Groeten, Rob.

Gemodificeerde Anet A8.

Rob52
Contacteer:

Bericht door Rob52 » 10 apr 2019, 20:34

Inmiddels is er een behuizing voor geprint en zit hij voorlopig met dubbelzijdig tape op de grondplaat gemonteerd.

Conclusie van het hele experiment is dat ik de aanschaf alleen al vanwege de werkende "pauze en resume functie" met uitschakelen van de spanning, het geld en de installatie waard vind. Echter, je kunt het niet echt als volwaardige vervanger van de LCD gebruiken wanneer je de ingebouwde functie van Marlin wilt blijven gebruiken. Tijdens het printen kun je bijvoorbeeld met de TFT niets anders dan pauzeren, filament verwisselen en de temperatuur aanpassen. Dan heeft de standaard LCD (met Marlin als firmware) een stuk meer mogelijkheden. Maar zolang je ze naast elkaar installeert dan kun je gebruik maken van de goede dingen van beide. Zo zijn ook de basis handelingen zoals homen en door het menu navigeren gemakkelijker te bedienen met het touchscreen, dat werkt allemaal wat sneller. Voordeel is ook dat ik hem nu lager gemonteerd heb en er gemakkelijker bij kan.

De wifi heb ik eigenlijk niet goed uitgeprobeerd. Ik heb hem liggen en even gemonteerd gehad, maar het uploaden van bestanden werkte in eerste instantie niet en ik had ook geen zin het uit te zoeken aan gezien het nu met de sd-kaart of usb-stick (keuzemogelijkheid) eigenlijk net zo gemakkelijk werkt.

Voordeeltje van de TFT is dat je een aantal persoonlijke knoppen kunt aanmaken die een eigen toegewezen functie kunnen vervullen. Ook is het mogelijk eigen afbeeldingen voor de (alle) knoppen te maken. Dit laatste heb ik nog niet uitgeprobeerd maar kan op zich een leuk gadget zijn.

Doe er je voordeel mee. Indien je twijfelt over de aanschaf van een TFT28 of 32 dan hoop ik dat voorgaande ervaringen je erbij helpen de juiste keuze te maken. Heb je er zelf eentje aanschaft dan ben ik uiteraard ook benieuwd naar je ervaringen. Mogelijk dat die bij andere printers ook weer anders zijn.

Afbeelding

Afbeelding
Groeten, Rob.

Gemodificeerde Anet A8.

Plaats reactie