Aangegeven tijd in Cura word verdubbeld

Deel hier nuttige informatie en links over 3D printen
Plaats reactie
MatthijsT
Contacteer:

Aangegeven tijd in Cura word verdubbeld

Bericht door MatthijsT » 12 jan 2019, 16:18

Ik heb zojuist een setje moeren en bouten geprint welke volgens Cura 1 uur en 21 minuten moesten duren, maar ik ben net klaar en de tijd staat op bijna 3 uur...

Wat gaat hier fout??

Zou het te maken kunnen hebben dat ik de lagers opnieuw aangedraaid heb en dat ze wat strak zitten? Het lijkt mij of dat het bed en de kop wat stotterig bewegen.
CR-20 Noob

MatthijsT
Contacteer:

Re: Aangegeven tijd in Cura word verdubbeld

Bericht door MatthijsT » 12 jan 2019, 16:52

Het is al weer opgelost!

Was inderdaad de stelmoeren die te vast stonden. Hij loopt nu ook veel sneller :) En stiller!
Dus een les: Niet te vast,das dus ook weer niet goed!
CR-20 Noob

hardy
Contacteer:

Bericht door hardy » 12 jan 2019, 16:55

Als het er verder goed uitziet dan is er niks aan de hand toch, cura zit er heel vaak ver naast, ik gebruik nu ook vaak, Ideamaker, daar klopt de tijd veel beter.

Hardy

SnelleD
Contacteer:

Bericht door SnelleD » 12 jan 2019, 17:28

Printtijd 12U30 werkelijke tijd 13U30 ongeveer een uurtje bij met Cura.
Creality CR - 10S Pro en DIY Prusa I3

Rob52
Contacteer:

Bericht door Rob52 » 10 mei 2019, 22:35

Cura maakt een berekening op basis van de ingestelde en berekende print- en verplaatsingstijden. Maar dan moeten de snelheden van de ingestelde printer wel overeenkomen met de werkelijk haalbare tijden van je gebruikte printer.

Gisteren heb ik gelijke objecten op 2 verschillende printers geprint. Cura zoveel mogelijk ingesteld met dezelfde waardes voor beide printers. Er zaten een paar kleine verschillen in maar op zich maakt dat niet uit als de (cura)printer overeenkomt met de werkelijkheid.

Resultaat van cura voor de delta 2:49 uur en de A8 2:33 uur. Gelijk gestart en bij het begin al meteen moeten constateren dat ze niet gelijk opliepen. Aan het einde deed de delta er 2:22 uur over, 27 minuten korter dus en de A8 deed er 3:29 over, 56 minuten langer dus.

Toen de instellingen van de maximale snelheden eens gaan vergelijken zoals die in het menu zijn aan te passen. En daar zaten hele grote verschillen in de V-max en de A-max en ook nog een paar andere. Die van de A8 gelijk gesteld (en opgeslagen in het geheugen!!) met die van de delta en op de A8 nog een keer dezelfde print gemaakt. Nu kwam die uit op 2:38, dus nog maar 5 minuten langer dan de berekening en 51 minuten korter dan de voorgaande print.

Cura zit er dus niet zo ver naast, maar je printer moet dus wel de snelheden halen die er in de berekening in Cura staan ingesteld. Je zult verbaasd staan hoe snel je printer kan werken als blijkt dat er een aantal van die waardes te laag staan ingesteld. En dat waren verschillen van 300~400 ingesteld opgeschroefd naar 3000. Zo snel dat je genoodzaakt kun zijn om de printsnelheid tijdens het printen te verlagen.

Aardigheidje voor wie het niet wist. Je kunt tijdens het printen via het menu een aantal waardes aanpassen in het menu "afstellen" (tune). Dat heb ik al eerder elders vermeld. Maar het blijkt dat je zonder iets te doen in het hoofdscherm de snelheid altijd kunt aanpassen tijdens het printen door gewoon aan de knop te draaien. Het blijkt namelijk dat wanneer je de eerste keer in het hoofdscherm aan de knop draait er niet direct iets gebeurt. Maar als je door blijft draaien reageert de 100% Fr ineens wel en kun je de snelheid continu aanpassen zonder eerst naar het submenu te hoeven gaan. Ik weet niet of dit voor alle printers werkt, maar dit is wel het geval voor op Marlin gebaseerde printers.
Groeten, Rob.

* Gemodificeerde Anet A8
* Anycubic Kossel Lineair Plus

wim62
Moderator
Contacteer:

Bericht door wim62 » 11 mei 2019, 09:14

Rob52 schreef:
10 mei 2019, 22:35

Aardigheidje voor wie het niet wist. Je kunt tijdens het printen via het menu een aantal waardes aanpassen in het menu "afstellen" (tune). Dat heb ik al eerder elders vermeld. Maar het blijkt dat je zonder iets te doen in het hoofdscherm de snelheid altijd kunt aanpassen tijdens het printen door gewoon aan de knop te draaien. Het blijkt namelijk dat wanneer je de eerste keer in het hoofdscherm aan de knop draait er niet direct iets gebeurt. Maar als je door blijft draaien reageert de 100% Fr ineens wel en kun je de snelheid continu aanpassen zonder eerst naar het submenu te hoeven gaan. Ik weet niet of dit voor alle printers werkt, maar dit is wel het geval voor op Marlin gebaseerde printers.
Deze instelling werkt ook met een Anet boardje .
Normaal staat deze op 100% , maar bij meestal de eerste laag schroef ik hem naar beneden pakweg 65% voor een betere hechting van de , eerste laag .
Maar dan wordt te totalen printtijd ook wat langer dan wat cura aangaf .

gr Wim
Geheel omgebouwde Anet A6 met Tatara frame en quadcopters

Bobby
Contacteer:

Bericht door Bobby » 11 mei 2019, 12:44

In de meeste slicers kun je de printsnelheid van de eerste laag apart instellen. In Cura bv is dat de "Speed --> Initial Layer Print Speed". (is deze niet zichtbaar, kun je die in het menu "Settings --> Configure settings visability" aanzetten).

Plaats reactie