Lawaai en trillende Y-as.

Aanbieders, zelfbouw projecten, ervaringen etc mbt 3D printer bouwpakketten en onderdelen.
Rob52
Contacteer:

Lawaai en trillende Y-as.

Bericht door Rob52 » 07 jan 2019, 00:45

Ter informatie:

Ik kreeg hoe langer hoe meer trilling in de Y-as. Dat was ook de oorzaak dat ik m'n Arduino opblies omdat ik dacht dat de jumpers verkeerd zaten. Maar dat was dus niet zo.

Vandaag weer meer en meer trilling, ghosting en lawaai. Het kwam duidelijk uit de Y-as. Bij het vasthouden van het bed werd het minder. Riem spannen hielp niet, die stond sowieso al vrij strak. Bed gleed eigenlijk goed als de riem los was. Dus misschien de riem vervangen, je weet maar nooit. Hielp ook niets. Motor misschien niet oké? Voorlopig maar even laten zitten.

Maar het bleef erin en was ook erg irritant. Uiteindelijk heb ik de boel helemaal uit elkaar gehaald en de Igus glijlagers uit het bed gehaald en de originele kogellagers er weer in gezet. Alles weer in elkaar gezet, en je wilt niet weten wat een verschil. Trilling, lawaai en ghosting weg. Ik twijfelde al een tijdje, maar je gaat ervan uit dat die lagers juist beter zijn. Maar ideaal zijn ze zeker niet.

Nu is het wel zo dat je ze niet hoort te smeren, ze zijn "zelfsmerend". Maar toen ze er voor het eerst inzaten liep het voor geen meter, dus een beetje siliconen uit de spuitbus deed wonderen. Maar niet voor eeuwig dus. Nu is het frame van het bed ook geen stukje vakwerk en daar zit nogal wat onnauwkeurigheid in die de lagers kan laten wringen. In dat opzicht zijn de kogellagers toleranter. Op de X-as heb ik ze ook zitten, maar daar heb ik geen enkel probleem.

Dus mocht je last krijgen van trillen en lawaai van de Y-as en je hebt de kunststof lagers erin zitten, probeer eens de kogellagers terug te zetten. Want ook schoonmaken van de Igus of het weer opnieuw met wat siliconen smeren hielp niet. Ik heb het de laatste week om die reden meerdere keren uit elkaar gehad.
Groeten, Rob.

* Gemodificeerde Anet A8
* Anycubic Kossel Lineair Plus

speedster2001
Contacteer:

Re: Lawaai en trillende Y-as.

Bericht door speedster2001 » 07 jan 2019, 01:46

Hey Rob,

Ik heb dat ook gehad met de Igus. Het bed veel losser gezet (de veren in de hoogte instelling), ik had de veren nagenoeg strak op elkaar zitten. Ik zag dat daardoor het onderstel met lagers wat krom trok en kreeg ik "kreunen".
Misschien was dit bij jou ook het geval. Ik ga daarom denk ik een upgrade Y-as karretje/frame laten frezen.
Anet A6, Marlin 1.1.9, div mechanische upgrades, Cura 3.6, Octoprint, RPi3 en Camera V2, Ultrabase, Mosfets, 300W power, BLTouch, actieve fan aansturing vanuit Marlin, MKSGEN 1.4, SPI TMC2130 V1.1
Creality CR10S Pro in quiet mode.
http://www.hmr-audio.nl

hardy
Contacteer:

Bericht door hardy » 07 jan 2019, 09:08

De igus lagers zijn best goed, alleen wel op hardstalen geslepen assen (H6), op de standaard A8 assen zullen ze te hard slijten en ook minder goed glijden, ze klemmen ook snel als alles niet 100% parallel loopt. Wanner je minder geluid wilt dan haal je meer winst door TMC drivers te plaatsen, alleen gaat dat weer niet op het standaard board.
Wil je de lagers toch blijven gebruiken, print dan nieuwe lagehouders waarbij je de lagers met tyripes kunt vastzetten, dan hebben ze iets ruimte om zich te kunnen zetten/aanpassen

Hardy

Rob52
Contacteer:

Bericht door Rob52 » 07 jan 2019, 09:44

Ik had op een gegeven moment inderdaad ook dat het bed met de veren op bijna maximaal stond en krom trok. Ik heb de gaten van het frame iets groter gemaakt en er ABS T-busjes in gezet waardoor de schroefdraad niet meer vast blijft zitten op het aluminium. Door die bussen kan ik ook makkelijk de duimschroeven verdraaien omdat die nu beter glijden, maar nog strak genoeg zitten om niet spontaan te verdraaien.

De oorzaak van het slecht glijden van de kunststof lagers komt waarschijnlijk ook door het smeren wat eigenlijk uitdrukkelijk wordt afgeraden. Doordat de kunststof lagers een veel groter raakvlak hebben gaan ze als het ware plakken en is er telkens een groter moment nodig om ze in beweging te brengen. Maar de al eerder genoemde constructie helpt niet mee aan een goede uitlijning en ontkom je niet aan smering en is een kogellager uiteindelijk beter. Bij de X-as heb je dat probleem niet, die 2 assen lopen mooi parallel en zonder speling.

De T-bus. Deze is uit PLA, maar degene die gemonteerd zit is uit ABS.
Afbeelding

Afbeelding
Groeten, Rob.

* Gemodificeerde Anet A8

Rob52
Contacteer:

Bericht door Rob52 » 08 jan 2019, 12:37

De X-as lagers hebben er toch ook aan moeten geloven. Gisteren tijdens het printen begonnen deze ook ineens een hoogfrequente trilling te produceren. Slechts 1 kant op. Maar ik heb het er voorlopig wel even mee gehad met die kunststof lagers. Mogelijk dat ik t.z.t overstap op bronzen koolstof gesmeerde glijbussen. Maar voorlopig zitten de ouderwetse kogellagers er weer in.
Groeten, Rob.

* Gemodificeerde Anet A8

Robbel2005
Contacteer:

Bericht door Robbel2005 » 08 jan 2019, 13:23

Heb betere ervaring met de igus lagers. Ben je zeker dat het echte igus lagers zijn en geen chinese kopies?
Zijn bij mij in gebruik van eerste montage op het bed en nooit problemen mee gehad.
Wat je wel kan nakijken is of je zo'n andere bevestiging voor je riem nodig hebt. De originele houder is veel korter, en daar loopt de riem in een hoek toe naar de bed bevestiging. Als deze lager komt en mooi uitgelijnd is, gaat het bed niet "kappen" op de assen.
Blijkbaar kan men het aluminium deel ook omgekeerd monteren.

https://www.thingiverse.com/thing:2836974
Afbeelding
3D-Printer ***Anet A6*** - firmware Marlin 1.1.9/Tatara frame/3DV6
We try to make 3D-
░░░░░█
░░░░▄█▄░░╔╗╔╗╔╗─╦╔╗
░░░▄█▀█▄░╠╝╠╣╠╩╗║╚╗
░░▄█▄▄▄█▄╚═╩╩╩─╩╩╚╝
▄██▀░░░▀██▄

Rob52
Contacteer:

Bericht door Rob52 » 08 jan 2019, 13:33

Ik heb de lagers in Nederland gekocht bij een 3D bedrijf. Zegt natuurlijk nog niks. Mijn bedframe staat origineel en heeft inderdaad de riem wat schuin lopen. Dat geeft alleen in de uiterste standen wat spanning, maar zulke grote stukken print ik zelden. Maar hoe dan ook is het nu weer heel stil en geen trillingen meer, dus dat geeft toch te denken.
Groeten, Rob.

* Gemodificeerde Anet A8

Robbel2005
Contacteer:

Bericht door Robbel2005 » 08 jan 2019, 13:39

Links nep en rechts echte besteld bij igus in Duitsland. Afbeelding

Verstuurd vanaf mijn MIX 2 met Tapatalk

3D-Printer ***Anet A6*** - firmware Marlin 1.1.9/Tatara frame/3DV6
We try to make 3D-
░░░░░█
░░░░▄█▄░░╔╗╔╗╔╗─╦╔╗
░░░▄█▀█▄░╠╝╠╣╠╩╗║╚╗
░░▄█▄▄▄█▄╚═╩╩╩─╩╩╚╝
▄██▀░░░▀██▄

Rob52
Contacteer:

Bericht door Rob52 » 08 jan 2019, 17:02

Ik heb de rechtse. Neem aan dus echt.
Groeten, Rob.

* Gemodificeerde Anet A8

speedster2001
Contacteer:

Bericht door speedster2001 » 08 jan 2019, 19:16

Ik heb deze gebruikt om in lijn te komen.
https://www.thingiverse.com/thing:2347849

Ik heb ze overigens liggen de bronzen met koolstof, dat zou mijn volgende stap geweest zijn ware het niet dat de Igus van 123-3d komen en het goed doen mits bed goed afgesteld en zonder smering.
Anet A6, Marlin 1.1.9, div mechanische upgrades, Cura 3.6, Octoprint, RPi3 en Camera V2, Ultrabase, Mosfets, 300W power, BLTouch, actieve fan aansturing vanuit Marlin, MKSGEN 1.4, SPI TMC2130 V1.1
Creality CR10S Pro in quiet mode.
http://www.hmr-audio.nl

Plaats reactie