Glijassen Y-as A6

Vragen over het gebruik van de printer, toepassingen etc.
hardy
Contacteer:

Re: Glijassen Y-as A6

Bericht door hardy » 27 dec 2018, 16:24

misschien een idee, is dat ook teflon dan?

hardy
Contacteer:

Bericht door hardy » 27 dec 2018, 16:38

Heb even gegoogled, maar is ook allemaal maar 1 mm in doorsnee, ik moet ongeveer 2mm hebben en moet beslist teflon zijn, 1,14mm heb ik nu gebruikt.

Hardy

taz
Contacteer:

Bericht door taz » 13 jan 2019, 10:48

Update,

Oorzaak gevonden waarom de assen zo snel beschadigde,

Bij aanschaf van de A6 ook gelijk een glasplaat gekocht, eerst een testprint op de tape gedaan, ging goed, dus glasplaat erop.

Achteraf blijkt dat de glasplaat nooit vlak op het printbed te hebben gelegen, waardoor het afstellen lastig was en eigenlijk de boutjes te ver aangedraaid werden en zelfs de onderliggende plaat kromgetrokken werd, waaraan het lager zit en deze niet meer in lijn stonden.

De verzonken boutjes waren toch niet helemaal verzonken, :x :x , en glasplaat lag dus in de hoeken alleen op de boutjes, uiteraard alleen diagonaal, waardoor afstellen ook een hel was.

Dus nu maar de boutjes herstellen en kijken of het nu beter gaat,

3Dwim
Contacteer:

Bericht door 3Dwim » 13 jan 2019, 11:26

In denk dat in het algemeen iedereen alles te strak afstelt.
Wat theoretisch wel klopt maar met de chinese tolleranties niet werkt.

In een discussie met 1 van de tatara ontwerpers kwamen we daar op uit. : waarom de X-as uiteinden net in een soort van brug fixeren ?
Antwoord was ook simpel: vanwege de toleranties. Op het moment dat 1 van de Z-schroefassen uit fase gaat, klemt meteen de hele boel vast. Met de speling die er nu in zit gebeurd dit niet.

Hetzelfde gaat op voor riemspanners, trekt de Y-as lekker strak en je assen buigen, heel weinig maar toch.

Het H-frame onder de A6 printplaat is een ontwerpfout. afgezien van het feit dat door de bout montage je uitlijning makkelijk niet meer klopt trek je ook makkelijk de uiteinden weg. Exact wat er bij jouw printer gebeurde.

Eigenlijk zou je zelf instellende lagers moeten hebben.
Laatst gewijzigd door 3Dwim op 13 jan 2019, 17:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Groet,
Wim

Pro Deo 3D fanaat
Anet A6 - student
SketchUp Pro - expert

taz
Contacteer:

Bericht door taz » 13 jan 2019, 14:13

Over die x assen ben ik ook aan het brainstormen geweest, linker wagentje hing scheef omdat er een motor aan hangt en er spelling zit in de assen. De gaten in het wagentje zijn groter dan de as, en daardoor zitten de spindelmoer en lager scheeft tov de z assen.

Heb de hele boel proberen uit te lijnen en achteraf lijkt dit de makkelijkste manier,

- Afstand tussen de z assen opgemeten net boven het wagentje en dmv stellen van motor ( schoefjes los ) en fixeren van de glijstang dezelfde maat genomen net boven de motor, zelfde voor de anderen kant. Aan de bovenkant van de z assen de spelling bewust laten zitten.
- Linker wagentje op de x assen vastgezet dmv uitvullen van de assen ( kleine tyrap er tussen geschoven en rest wegknipt ) en tussen de twee z motoren afstand opgemeten ( spindels ) en zo de afstand tussen de wagentjes gelijkgezet door het rechter wagentje ook vast te zetten op de x assen.
- y assen niets aan de spelling gedaan, gaat goed, wel belangrijk om uiteraard de printer vast de schroeven op een plank.

Lijkt voor mij de makkelijkste manier, hopelijk voor degene die zich hierin verdiept hebben, een idee hoe ik het geprobeerd heb.

Maar vraag me nu af waar de 'de chinese tolleranties' in dit verhaal passen, want volgens mij zijn die er niet meer??

Rob52
Contacteer:

Bericht door Rob52 » 13 jan 2019, 15:03

Ik heb de A8, maar het principe is hetzelfde. De speling in de spindels is geen probleem. De glijassen zijn de bepalende factor voor eventuele afwijkingen in de breedte. Maar die zitten, in ieder geval bij de A8, recht en op gelijke afstand. De spindels hebben redelijk wat radiale speling. Ik heb ze bovenin nu in een lager lopen, maar daar zijn de meningen verdeeld over. In ieder geval is het wel zeker dat de radiale speling geen ernstige invloed heeft. De axiale speling is normaal gesproken bij een (verticaler) Z-as als deze ook geen probleem omdat de zwaartekracht ervoor zorgt dat beide einden op de spindel blijven drukken. Zou het een liggende constructie zijn dan had het wel tot problemen geleid en zou je anti-backlash leadscrew moeren moeten toepassen.
Groeten, Rob.

Anet A8.

Plaats reactie