mijn zelbouw project

Aanbieders, zelfbouw projecten, ervaringen etc mbt 3D printer bouwpakketten en onderdelen.
Plaats reactie
henkie
Contacteer:

mijn zelbouw project

Bericht door henkie » 06 dec 2018, 13:14

Hallo
Om de onderliggende materie van de 3d printer onder de knie te krijgen heb ik besloten om zelf zo'n apparaat te bouwen.
LET OP: ik ben "old school" dus bij mij is alles staal, ijzer en gietijzer. Het verloop van het project zal ik stap voor stap hier neerzetten.

Als eerste moest ik een frame hebben, dat alu spul is mij veel te licht te duur en fragiel, een beetje massa om de opgewekte energie op te vangen is niets mis mee. Dus op een kladje een tekening gemaakt en dat afgeleverd bij de lokale smid die het in elkaar zal lassen van vierkante stalen koker 20/20 mm. Nu is het even wachten voor het klaar is. Als het frame klaar is zal ik een serieuze tekening posten.

Ik heb een lijstje gemaakt van de belangrijkste spullen die ik nodig heb:
Keywords, goedkoop, veel van verkocht (veel info over te vinden dus).

Contorollerboard : MKS BASE V1.6 circuit board integrated mother board compatible Mega 2560 R3& RAMPS1.4 Marlin. (geen idee wat het allemaal betekend).
Exturder/hotend :
3 Stepper motoren nema 17 :
Heatbed 220V :
Voeding :
Spindel :
Kabels divers :
Tandriem met rollers :

groeten
Henk

Rob52
Contacteer:

Re: mijn zelbouw project

Bericht door Rob52 » 06 dec 2018, 14:26

Leuk een zelfbouwproject. Wil ik t.z.t. ook wel een keertje ondernemen. Maar ik ben een aantal dingen toch niet met je eens. (Ik ben zelf (66) ook redelijk old school, maar sta wel open voor ontwikkeling en blijf niet vastgeroest in het verleden) Daarom ben ik niet direct een voorstander van een stalen frame. Werkt uiteraard ook, maar ik zou zelf toch voor modulaire opbouw gaan in aluminium.

Keywords kan ik me ook niet helemaal in vinden. Goedkoop is leuk, maar niet zaligmakend. Kwaliteit is belangrijker. Dus als je hetzelfde product goedkoper kunt krijgen van een goede kwaliteit, prima. ""geen idee wat het allemaal betekent" Vind ik geen goede start, dan zou ik me daar eerst in gaan verdiepen. Uiteraard kun je niet meteen alles weten, maar nu is het kiezen van zo'n Mb dus niet echt onderbouwd. Er is zo vreselijk veel te vinden op het www dat je zelf heel veel kunt uitvinden en dus wel kunt (gaan) weten wat het betekent.

Maar ik blijf het volgen, succes 8-)
Groeten, Rob.

Anet A8.

3D Wens Shop
Contacteer:

Bericht door 3D Wens Shop » 06 dec 2018, 14:56

Interessante topic om te volgen. Net als Rob ben ik het ook niet helemaal met je eens om voor staal en andere zware metalen te kiezen. Zelf ben ik fan van aluminium frames, lekker modulair, licht van gewicht en stevig. Toch ben ik wel benieuwd naar deze materialen om een 3D printer te bouwen.

Als voor mij de tijd rijp is wil ik ook een 3D printer zelf bouwen en alle onderdelen lekker zakelijk aankopen en een grote partij aluminium 2020/2040 frames kopen met de nodige metalen onderdelen.
Hello Bee Prusa i3, Tronxy X3, Anet E12
https://3dwensshop.nl/

vincent1971
Contacteer:

Bericht door vincent1971 » 06 dec 2018, 15:09

Zet zelf te denken om een Prusia zelf te bouwen.

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=Qb_8PrcKny8[/youtube]

Heb de beschikking over een kleine 3D printer ( Ender 2 ) en een cnc machine ( Frankenbot ).

Moet nog eens kijken hoe ik het frame ga bouwen. Denk aan een soort van kast van hout

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=IKqIAVSHJKI[/youtube]

Vind dat een zeer goed uitgangspunt.

Probleem met mijn Ender-2 heb ik met name bij printen van ABS, warping. Vandaar zo'n kast.

Rob52
Contacteer:

Bericht door Rob52 » 06 dec 2018, 15:35

Ik denk dat je ook nog een ander aspect over het hoofd ziet. Het is namelijk verdomd handig als je zelf een 3D printer wilt gaan bouwen om al de beschikking te hebben over een 3D printer om de onderdelen ervoor precies naar eigen wens en op maat te maken. Voordeel is ook dat als je start met een eenvoudige (budget) zelfbouwmachine dat je daar al wat ervaring mee opdoet. Ga je die eerst modificeren en aanpassen dan loop je vanzelf tegen dingen aan die kunt gebruiken in een nieuwbouwproject. Nu sla je maar een slag in de rondte zonder echt te weten waar je nu eigenlijk mee bezig bent.

Maar dat is slechts mijn bescheiden mening.
Groeten, Rob.

Anet A8.

Ahjwinth
Contacteer:

Bericht door Ahjwinth » 06 dec 2018, 15:36

Ik ben ook zelf een printer aan het bouwen. Een zogenaamde Hypercube evolution.
Het frame in duitsland besteld bij een winkel die het compleet had liggen op de juiste maat.
-Ik heb gekozen voor een 24v voeding. Deze geregeld via mijn werk. Een Siemens voeding bedoeld voor een PLC van 10A.
-Een E3D V6 copy hotend met 24v element.
-Het heatbed op 220v. 500w. Gestuurd via een Solid state relay in serie met een relais om igv de electronica detecteert dat de SSR
-ingeschakelde blijft toch alles uit te kunnen zetten.
-En als electronics voor een Duet3D Duet 2 ethernet module gegaan.
-Al het andere klein materiaal zoals stappen motoren via AliExpress besteld.
Maat voor het printen word 30x30x30 cm.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Anet A6, 2 Mosfets en een aantal andere modificaties, orgineel Hotend. Hypercube Evolution in aanbouw

Rob52
Contacteer:

Bericht door Rob52 » 06 dec 2018, 15:54

Hoi Alex, misschien kun je voor jouw zelfbouwproject een eigen "draadje" openen? Ik ben wel benieuwd wat je daar allemaal voor hebt aangeschaft en nog moet. En waar je het hebt gekocht. Deze spreekt mij wel aan en wil het graag volgen. Als ik het goed heb beweegt daar ook het printoppervlak niet maar beweegt de Y as samen met de X as? Hoe groot is die eigenlijk? Ziet er zo redelijk volumineus uit.
Groeten, Rob.

Anet A8.

henkie
Contacteer:

Bericht door henkie » 06 dec 2018, 16:03

Probleem met mijn Ender-2 heb ik met name bij printen van ABS, warping. Vandaar zo'n kast.
[/quote]

Hallo Vincent
Ik print veel met HIPS wat extreem gevoelig is voor warping, het heeft ook een mooie tijd geduurd voordat ik dat onder controle had, bij mij is de bedtemperatuur cruciaal, dat is 120 C. Zet ik hem een paar graden minder krult de hele zooi alle kanten op.
Om de printer heen heb ik een geïsoleerde kast gebouwd van multiplex met gekleurde ledjes want mijn kleinzoon wou ook inbreng. Eindelijk is warping hier nu verleden tijd, Ik print op dik borosilicaatglas ingespoten met 3dlac.

Groeten Henk

Afbeelding

hardy
Contacteer:

Bericht door hardy » 06 dec 2018, 20:09

Ik ben ook van plan om zo'n grotere hypercube te bouwen, maar ik vraag mij eigenlijk af hoe de precisie is bij zo'n groot volume met die lange riemen, de rek en/of backslash zal bij het kleinere formaat nog wel verwaarloosbaar zijn, maar als ze zo lang worden betwijfel ik het een beetje, is daar iets meer over bekent? Ik lees alleen maar goede verhalen over de kleinere, en dat wordt hoofdzakelijk toegeschreven aan het vaste bed, dat zie ik bij mijn ultifaker ook.

Hardy

Plaats reactie