Anet A6 print ineens heel hoekig

Show hier resultaten, projecten en vooruitgang van je 3D prints
MrMory
Contacteer:

Anet A6 print ineens heel hoekig

Bericht door MrMory » 04 jun 2019, 15:33

Ik heb sinds een paar dagen dat mijn prints ineens veel hoekiger dan het daadwerkelijke bestand uit de printer komen. Onderaan zie je een foto van de print op het printbed, die overigens dus ook niet goed tot de randen print en daarnaast het object hoe het er eigenlijk uit zou moeten zien.

Ik dacht eerst dat het misschien een slicer issue was, dus had het bestand wat fout ging opnieuw door de slicer gehaald maar nog steeds hetzelfde resultaat. Toen een bestand geprint wat eerder wel goed ging, nog wederom veel hoekiger dan het zou moeten zijn. Wel heb ik het bestand wat eerst goed ging, opnieuw op de SD kaart gezet maar niet opnieuw door de slicer gehaald.

Ik heb ook nog in Cura de standaard ABS setting gebruikt in plaats van mijn eigen ABS setting maar ook dit mocht niet baten.

Iemand enig idee hoe ik dit verder kan debuggen om er achter te komen waar het aan kan liggen?

Afbeelding

Rob52
Contacteer:

Re: Anet A6 print ineens heel hoekig

Bericht door Rob52 » 04 jun 2019, 16:12

Extruder geeft problemen met de toevoer? Controleer eerst eens de doorvoer. Kan ook een verstopte nozzle zijn, maar waarschijnlijk is het de extruder. Verstopt tandwiel, slippen.
Groeten, Rob.

* Gemodificeerde Anet A8
* Anycubic Kossel Lineair Plus

MrMory
Contacteer:

Bericht door MrMory » 04 jun 2019, 16:20

Ik heb het idee dat de doorvoer niet perse het probleem is. Recentelijk nog de hele kop vervangen en het lijkt er op dat het filament er wel gewoon soepeltjes uit komt. Het is meer dat de printer iets heel anders lijkt te printen dan dat hij eigenlijk zou moeten doen.

Dus in plaats van een mooie ronde rand, maakt de kop strakke rechte lijnen met hoeken er in. En het feit dat er geen filament tot aan de rand zit heeft volgens mij niet direct te maken met de doorvoer van het filament maar simpel weg dat de kop gewoon niet doorgaat tot de rand en als stopt voordat hij er is.

katjache
Contacteer:

Bericht door katjache » 04 jun 2019, 16:25

hallo ik volg deze vraag met belangstelling

en dit vindt ik interessant (Extruder geeft problemen met de toevoer? Controleer eerst eens de doorvoer. Kan ook een verstopte nozzle zijn, maar waarschijnlijk is het de extruder. Verstopt tandwiel, slippen.)

rob52 als dit aan de hand zou wezen hoe fix je dit dan sorry voor extra vraag

Rob52
Contacteer:

Bericht door Rob52 » 04 jun 2019, 17:30

Er is hier al eens een video door iemand over geplaatst. Als het werkelijk aan de doorvoer ligt en het tandwiel is verstopt kun je dit met een koperborstje (eigenlijk is het messing) schoon borstelen. Moet de extruder wel even voor uit elkaar. bij een bowden is dat wat simpeler dan bij een direct drive. Het kan ook nog aan de veerdruk liggen, te strak of juist te slap. Soms zit er gewoon een schroef los :evil:

Als de nozzle is verstopt dan kun je hem proberen schoon te branden. Maar eigenlijk heb je er een ontstopnaaldje van de juiste diameter voor nodig. Staan op Ali genoeg te koop voor weinig. Boortjes van die diameter heb ik slechte ervaring mee, die zijn niet heel te houden bij zo'n kleine diameter.
Groeten, Rob.

* Gemodificeerde Anet A8
* Anycubic Kossel Lineair Plus

3drob
Contacteer:

Bericht door 3drob » 04 jun 2019, 18:05

was het dit?:
https://www.youtube.com/watch?v=MaMYMTX1Xl4
:idea: en heeft het ook niet te maken met de bekende GT2 snaartjes?

VrGr Rob.
ik print met: DIY Prusa i3 - Cura - PLA - temp rond de: 215 / 54

MrMory
Contacteer:

Bericht door MrMory » 04 jun 2019, 18:13

Dat is voor mij niet het probleem.

Dit heb ik inderdaad wel eens eerder gezien maar het zit hem meer in het feit dat de bewegingen van de printer überhaupt niet kloppen ten opzichte van wat hij zou moeten printen.

Met andere woorden, als ik een cirkel zou laten printen, dan is deze niet mooi rond maar met rechte lijnen en hoeken, meer richting een vierkant of veel hoek als je precies wil zijn.

Bobby
Contacteer:

Bericht door Bobby » 04 jun 2019, 20:30

Voor mij lijkt het ook op under extrusion. Doordat de hechting hierbij slecht is trekt de nozzle het filament mee naar een punt waarbij de beweging afremt, hecht hier, versnelt en trekt het filament weer mee naar een volgend punt waar het weer afremt, etc. Daardoor lijkt het alsof de nozzle in rechte lijnen print.

Om zeker te zijn kun je de snelheid in het menu verlagen (bv naar 10%) dan kun je beter zien hoe de nozzle beweegt. Als je hierbij idd de nozzle in rechte lijnen ziet bewegen is het wat anders dan under extrusion.

3Dwim
Contacteer:

Bericht door 3Dwim » 04 jun 2019, 21:00

Welkom op het forum @mrmory.

Hoe ben je zo tot het 3D printen gekomen? Wat print je zo al ?
Sommige mensen vinden het fijn als je je voorstelt en actief gaat deelnemen aan het forum door ervaringen en printresultaten te delen.
Groet,
Wim

Pro Deo 3D fanaat
Anet A6 - student
SketchUp Pro - expert
Weistek WT150
Kossel mini

wim62
Moderator
Contacteer:

Bericht door wim62 » 04 jun 2019, 21:10

Probeer eens een andere slicer en een andere sd kaart .
En is je bed wel goed geleveld ?
Het kan ook zijn dat het filament niet hecht aan het bed .

Gr Wim
Geheel omgebouwde Anet A6 met Tatara frame en quadcopters

Plaats reactie