Dremel 3D20 proef prints

Show hier resultaten, projecten en vooruitgang van je 3D prints
Plaats reactie
blueznl
Contacteer:

Dremel 3D20 proef prints

Bericht door blueznl » 26 feb 2019, 02:20

M'n derde printje geloof ik :)

Wilde eens zien hoe dun en hoe stevig ik wandjes kon printen met de 3D20. Ontwerpje gemaakt in Fusion 360.

Na het lezen van wat docs en het bekijken van een paar YouTube filmpjes (zonder katten overigens) heb ik een handvol cirkels in een ontwerpje geplaatst, met diktes van 0.4 / 0.5 / 0.8 / 1.0 / 1.2 / 1.5 / 1.6 / 2.0 / 2.5 / 3.0.

Ter verificatie wanddikte van de STL file gecheckt in 3D-Tool.

Afbeelding

Gesliced met Dremel's variant van Cura, medium quality, default settings. Geprint met originele Dremel filament. De horizontale maatvoering was indrukwekkend, 100.0 mm -> 100.0 mm, verticaal was het minder, 10 mm -> 10.3 mm, wat vooral in de onderste plak lijkt te zitten (2.0 mm -> 2.3 mm).

Afbeelding

In de rode cirkel zijn wat kleine 'klontjes' te zien. In de blauwe cirkel zie je dat de slicer soms 0.4 dikke wandjes probeert te maken in de buurt van andere componenten. Ook zie je dat 0.8 niet lekker print, en zich 'opsplitst'' in de bruggen.

Ik heb de gcode file eens ingelezen in Cura.

Afbeelding

Daar is goed te zien dat sommige diktes net niet goed uitkomen. 0.5 gaat goed, 1 gaat goed, 0.8 niet. Boven de 1.6 komt er infill bij, maar pas bij 3 begin je dat echt te zien en te merken. Grotere oppervlakten op 1.5 is voor mijn printer misschien wel de beste 'dunne' dikte.

Voor wat betreft de 'klontjes'...

Afbeelding

Afbeelding

Een deel van de punjes is de slicer, precies daar waar de slicer de 0.4 heeft weggelaten komen de bobbeltjes (paarse cirkel). Een deel lijkt het gevolg te zijn van verplaatsingen met een nieuwe 'aanzet' (oranje cirkel en rechthoek), de overige bobbeltjes kan ik niet zo verklaren (roze cirkel).

Ik ben best wel tevreden, maar er is altijd ruimte voor verbetering. Dus een vraagje: hoe kan ik het effect van die 'aanzet' verminderen, en dit soort 'klontjes' in het algemeen voorkomen?
You have two options: psychotherapy, or Ninelizards' blog

Plaats reactie