Misschien een TIP?

Deel hier nuttige informatie en links over 3D printen
3drob
Contacteer:

Re: Misschien een TIP?

Bericht door 3drob » 11 nov 2019, 18:30

Neeee gloof ook niet dat een (te)lage temperatuur nu zo gewild is inderdaad!
.
Los daarvan? Was er nu iemand die inderdaad een vertraagde motor gebruikt?
Zo iets:
https://www.ebay.nl/sch/i.html?_from=R4 ... 5573.m1684
zo ja graag meer informatie? en Ratio of zo iets?

VrGr Rob.
ik print met: DIY Prusa i3 - Cura - PLA - temp rond de: 215 / 54

hardy
Contacteer:

Bericht door hardy » 11 nov 2019, 19:09

Staat er toch gewoon bij? Gear Ratio: 5.18:1

Hardy
zelfbouw eigen ontwerp ULTI(F)AKER
zelfbouw eigen ontwerp CUBE-3D

Rob52
Contacteer:

Bericht door Rob52 » 11 nov 2019, 19:15

This NEMA17 geared stepper motor provides massive torque, 9 Kg-cm (or, 88 N-cm, 125 Oz/in), to drive your extruder.
Dan moet je toch aardig wat weerstand in je systeem hebben wil je zoveel kracht nodig hebben, dan zit er iets anders niet goed. En daarbij komt nog dat die motor dan wel die kracht kan overbrengen maar als er veel weerstand te overwinnen is het tandwieltje (of wieltjes) mooi als slijpmachientje gaan werken. Lijkt me dat je bij een doorsnee 3D-printer dit helemaal niet nodig hebt.
Groeten, Rob.

* Gemodificeerde Anet A8
* Anycubic Kossel Lineair Plus

hardy
Contacteer:

Bericht door hardy » 11 nov 2019, 19:53

Rob52 schreef:
11 nov 2019, 19:15
This NEMA17 geared stepper motor provides massive torque, 9 Kg-cm (or, 88 N-cm, 125 Oz/in), to drive your extruder.
Dan moet je toch aardig wat weerstand in je systeem hebben wil je zoveel kracht nodig hebben, dan zit er iets anders niet goed. En daarbij komt nog dat die motor dan wel die kracht kan overbrengen maar als er veel weerstand te overwinnen is het tandwieltje (of wieltjes) mooi als slijpmachientje gaan werken. Lijkt me dat je bij een doorsnee 3D-printer dit helemaal niet nodig hebt.
Zo zie ik het ook, als mijn stepper (direct drive) overslaat dan heb ik ergens iets niet goed, dus gewoon de oorzaak opzoeken en niet nog meer gaan forceren.

Hardy

3drob
Contacteer:

Bericht door 3drob » 11 nov 2019, 22:18

Word verkeerd begrepen denk ik ook,
Mijn vraag is of er iemand een vertraagde motor gebruikt?
De link waar ik mee aan komt is zomaar wat ik tegen kwam.
En inderdaad dan is 9KG verschrikkelijk veel, maar het nare is ik zou niet weten wat dan wel fatsoenlijk zou zijn.
Zou ratio 5:1 fatsoenlijk zijn?
En ja ik ben en blijf wat dat betreft eigenwijs ik geloof er toch in dat door IETS (niet HEEL VEEL!)
Vertraging je het een en ander kunt ontlasten en dat kan nooit geen kwaad ( denk ik )
Ik wilde nu dit gebruiken:
https://myalbum.com/photo/kAW6ut16f1Cb/1k0.jpg
en ik heb ff geen foto’s maar met een beld vertraging maar dan gelijk ook dat ik beter/makkelijker het filament kan verwisselen.
Dit is hem:
https://www.thingiverse.com/thing:1764551
De vorige extruder(met tandwiel) deed het zeer goed maar kon niet, of HEEL moeilijk filament verwisselen,
Ik wil graag ff snel met de hand kunnen verwisselen lijkt me prachtig om te kunnen!

VrGr Rob.
ik print met: DIY Prusa i3 - Cura - PLA - temp rond de: 215 / 54

Caved
Contacteer:

Bericht door Caved » 11 nov 2019, 22:50

3drob schreef:
11 nov 2019, 22:18

De vorige extruder(met tandwiel) deed het zeer goed maar kon niet, of HEEL moeilijk filament verwisselen,
Ik wil graag ff snel met de hand kunnen verwisselen lijkt me prachtig om te kunnen!

VrGr Rob.
Dat is de reden waarom ik dood normale MK8 extruders erop heb zitten. Ik lees ff mee met deze discussie
maar het lijkt erop dat ik wat mis. Ik lees over geared extruders. Dus extruders met meer kracht maar
waarom zou je dat willen? Voor zover ik altijd gehanteerd heb is deze procedure: Je stelt je esteps af
maakt je hotend heet monteerd de boel. Stookt het op tot print temperatuur, extrudeerd 100mm. Skipped
de boel niet kan je printen. Doet ie dit wel moet de vref omhoog. Onder het printen controleren of de motor
niet te heet word (je moet hem nog vast kunnen houden). Het is nooit zo geweest dat ik binnen deze kaders
niet kon werken.

Wat mis ik verder? Waarom geared? Ik zou de druk in mijn bowden tube juist zo laag mogelijk willen houden.
Naja soms snap ik zaken niet. Als dat dan in deze ook zo is dan sorry.

My 2cp
Mvg
Caved

:idea: "Thinking outside the box" :idea:

Thingiverse
http://www.thingiverse.com/caved12/designs

CGTrader
https://www.cgtrader.com/caved

Printers:
FLSun Cube (Crealified)
Ender 3 (Oud werk beesje)

Design Software:
DS Mechanical

hardy
Contacteer:

Bericht door hardy » 11 nov 2019, 23:44

Niks meer aan toe te voegen :) :)

Rob52
Contacteer:

Bericht door Rob52 » 12 nov 2019, 09:20

3drob schreef:
11 nov 2019, 22:18
En ja ik ben en blijf wat dat betreft eigenwijs ik geloof er toch in dat door IETS (niet HEEL VEEL!)
Vertraging je het een en ander kunt ontlasten en dat kan nooit geen kwaad ( denk ik )
En dat is een kromme gedachte. Het enige dat je met de vertraging bereikt is dat je kleinere stapjes creëert met hardware en niet met elektronica. En het enige dat je er mee ontlast is de motor zelf. Door de vertraging hoeft de motor minder kracht te zetten dan aan de eindoverbrenging vrij komt. Maar daar is dan ook alles mee gezegd.

Ik heb wel eens het idee dat je oneindig op zoek bent naar het oplossen van problemen met niet eerder toegepaste methodes terwijl je hetzelfde of zelfs een beter (en goedkoper) resultaat kunt bereiken door gewoon alle basisfuncties goed af te stellen. Ook proef ik een beetje; "ik wil het net iets anders dan normaal hebben". Maar waarom? Omdat het beter is? Of omdat iemand het op een YT filmpje de hemel in prijst? Ik geloof het niet zo.

Natuurlijk zijn er allerlei verbeteringen mogelijk bij een budget printer maar een geared extruder is daarbij echt geen must. Maar ik zou zeggen ga back to the basics en je zult zien dat het allemaal prima werkt.

Maar het is jouw printer en het is jouw geld, dus als je het wel wilt doen moet je het vooral niet laten 8-)
Groeten, Rob.

* Gemodificeerde Anet A8

hardy
Contacteer:

Bericht door hardy » 12 nov 2019, 09:33

En als je dat dan toch nog wilt, dan is dit een "mooi" ding om aan je printer te fabrieken, of het helpt??, maar ziet er wel interessant uit, het oog wil soms ook wat ;) ;) en je hebt weer wat te doen.
https://www.youtube.com/watch?v=spauUSSe_U8

Hardy

Rob52
Contacteer:

Bericht door Rob52 » 12 nov 2019, 09:40

Hoe bedoel je overdone? Is een beetje als een rolls royce en een VW Golf. De eerste ziet er heel mooi uit en is heel duur, maar het resultaat is hetzelfde, ze brengen je allebei van A naar B in dezelfde tijd. Maar wat je zegt; het oog wil ook wat. Is wel iets waarmee je even bezig bent.
Groeten, Rob.

* Gemodificeerde Anet A8

Plaats reactie