Printer stopt te vroeg

Vragen over het gebruik van de printer, toepassingen etc.
Plaats reactie
NickV86
Contacteer:

Printer stopt te vroeg

Bericht door NickV86 » 06 jun 2019, 11:29

Hallo,

Ik ben nieuw en juist bezig met 3D printen nu heb ik een tweedehands Anet A8 gekocht en werkt soms goed maar dikwijls stopt hij als hij nog niet half is en komt op het scherm "idle" de voortgang in procent van de print gaat ook zeer snel naar de 100% en daarna stopt hij.
Het lijkt of hij maar half het bestand kan lezen.

Ik print vanaf een sd kaart en heb ook al verschillende sd kaarten geprobeerd dus daar lijkt het ook niet in te zitten ook heb ik al verschillende programma's geprobeerd (Mattercontrol en Cura) maar heeft het bij alle 2.

Heeft iemand dit ook al gehad en/of weet hier de reden of oplossing voor?

Alvast bedankt voor de hulp,

Nick

Rob52
Contacteer:

Re: Printer stopt te vroeg

Bericht door Rob52 » 06 jun 2019, 11:47

Het is dat je nieuw bent in het 3D-printen, anders zou ik zeggen kijk eerst eens in de G-code of je daar iets ter hoogte van de laag dat hij stopt kunt vinden waardoor dit wordt gegenereerd. Andere simpele manier om het te controleren of het aan de G-code ligt is een kant-en-klare G-code van iemand anders proberen te printen waarvan zeker is dat die wel werkt. Maar als je het originele SD-kaartje met de originele bestanden nog hebt staan daar ook voorbeeld bestanden in G-code al op om uit te proberen. Wat wel even van belang is, heb je de originele Anet print met de originele firmware, de originele print met Marlin (welke versie) firmware of een ombouw naar een andere print, bijvoorbeeld RAMPS/Adrduino met welke firmware.
Groeten, Rob.

* Gemodificeerde Anet A8
* Anycubic Kossel Lineair Plus

NickV86
Contacteer:

Bericht door NickV86 » 06 jun 2019, 13:00

Rob52 schreef:
06 jun 2019, 11:47
Het is dat je nieuw bent in het 3D-printen, anders zou ik zeggen kijk eerst eens in de G-code of je daar iets ter hoogte van de laag dat hij stopt kunt vinden waardoor dit wordt gegenereerd. Andere simpele manier om het te controleren of het aan de G-code ligt is een kant-en-klare G-code van iemand anders proberen te printen waarvan zeker is dat die wel werkt. Maar als je het originele SD-kaartje met de originele bestanden nog hebt staan daar ook voorbeeld bestanden in G-code al op om uit te proberen. Wat wel even van belang is, heb je de originele Anet print met de originele firmware, de originele print met Marlin (welke versie) firmware of een ombouw naar een andere print, bijvoorbeeld RAMPS/Adrduino met welke firmware.
Welke Print erop zit is moeilijk te zegge aangezien ik hem 2de hands gekocht heb.
Als k de printer opzet komt er omni 3D A8 op het display maar verder heb ik al geprobeerd om de printer met usb kabel met de laptop te verbinden maar dit lukt ook niet, misschien mijn fout maar de pc vindt niets.
Er zit nog wel een doosje bij van de print maar lijkt me origineel voor zover ik er iets van ken natuurlijk ( foto)

Afbeelding

Afbeelding

Rob52
Contacteer:

Bericht door Rob52 » 06 jun 2019, 13:54

Dit is als de doos met de werkelijke print klopt de originele Anet3D V1-5 print. Software lijkt me oude Anet firmware. Waarschijnlijk doe je er het beste aan om de firmware te vervangen door Marlin. Versie 1.1.9 werkt bij de meeste goed en heeft ook voorbeeld bestanden alhoewel er alweer een versie 2.0 is. Dit vergt echter wel de nodige kennis van Arduino IDE en het aanpassen van de diverse parameters. Maar ben je daar niet mee bekend dan zul je er iemand bij moeten halen die daar wel kaas van gegeten heeft anders eindigt dit waarschijnlijk in een drama.
Groeten, Rob.

* Gemodificeerde Anet A8

NickV86
Contacteer:

Bericht door NickV86 » 06 jun 2019, 20:11

Rob52 schreef:
06 jun 2019, 13:54
Dit is als de doos met de werkelijke print klopt de originele Anet3D V1-5 print. Software lijkt me oude Anet firmware. Waarschijnlijk doe je er het beste aan om de firmware te vervangen door Marlin. Versie 1.1.9 werkt bij de meeste goed en heeft ook voorbeeld bestanden alhoewel er alweer een versie 2.0 is. Dit vergt echter wel de nodige kennis van Arduino IDE en het aanpassen van de diverse parameters. Maar ben je daar niet mee bekend dan zul je er iemand bij moeten halen die daar wel kaas van gegeten heeft anders eindigt dit waarschijnlijk in een drama.
Ik heb geprobeerd een voorbeeld te printen en dat gaat wel goed dus zou het ergens in de software instellingen moeten zitten veronderstel ik?

Rob52
Contacteer:

Bericht door Rob52 » 06 jun 2019, 20:41

In de slicer software niet in de firmware. Als je er zo niet uitkomt kun je het verwijderen en opnieuw installeren waarna je meestal weer de standaard instellingen hebt.
Groeten, Rob.

* Gemodificeerde Anet A8

3Dwim
Contacteer:

Bericht door 3Dwim » 07 jun 2019, 09:28

Welkom op het forum.
Je bent nieuw met 3D printen. kan je vertellen hoe je print ? Wat voor software gebruik je om te snijden (slicen), Cura ?
Vraag aan de verkoper wt hij/zij veranderd heeft.

Je vragen zijn goeed maar geven ook aan dat je niet helemaal begrijpt waar naar gevraagd wordt.
Ik zou als beginner niet meteen starten met het flashen van je moederboord.
Groet,
Wim

Pro Deo 3D fanaat
Anet A6 - student
SketchUp Pro - expert
Weistek WT150
Kossel mini

NickV86
Contacteer:

Bericht door NickV86 » 08 jun 2019, 19:09

beste,

Ik heb ondertussen met Repetier de printer met de laptop kunnen verbinden en heb nu een paar grotere prints gemaakt en werkt perfect nu. als k via sd-kaart print heb ik wel problemen.

Op zich geen probleem voor mij als ik altijd via de laptop moet printen dus ik ben tevreden dat het werkt nu.

Bedankt voor de hulp!

Rob52
Contacteer:

Bericht door Rob52 » 08 jun 2019, 21:35

Je beperkt jezelf alleen wel erg met de mogelijkheden die Repetier biedt en de daar tegenoverstaande zeer uitgebreide mogelijkheden van bijvoorbeeld Cura. Maar ook andere slicers. Printen via de laptop kan natuurlijk maar men raadt eigenlijk toch altijd aan om via de SD kaart te printen omdat je met de pc/laptop onverwacht (fatale) onderbrekingen kunt krijgen. Om voorlopig wat te kunnen printen is het natuurlijk top dat het werkt, maar ik zou toch kijken of je het weer "normaal" werkend kunt krijgen.
Groeten, Rob.

* Gemodificeerde Anet A8

Plaats reactie