Omgaan met toleranties in je ontwerp

Show hier resultaten, projecten en vooruitgang van je 3D prints
Plaats reactie
PrintEngineer
Berichten: 115
Lid geworden op: 03 jan 2020, 13:32
Contacteer:

Omgaan met toleranties in je ontwerp

Bericht door PrintEngineer » 07 feb 2020, 15:59

Op dit moment ben ik bezig met een paar ideetjes van een goede vriend.
Hij zou heel graag kunststof (sier)kapjes willen voor over de wielbouten van zijn auto.
In de kapjes zou het logo moeten komen van zijn rallyteam waar ik ook nog in heb gereden.

Nu ben ik tamelijk groen in het ontwerpen en 3D printen dus jullie begrijpen dat ik tegen allerlei dingetjes aan loop.
In eerste instantie had ik de kapjes op de exacte maten van de bouten getekend en gingen ze er na het printen niet op.
Ze waren 0.45mm te klein geworden, dus de eerste exemplaren waren onbruikbaar.
In mijn simpelheid van denken dacht ik het op te lossen door het ontwerp met 0.45mm te vergroten.
Dat was helaas niet de oplossing, want in de tweede poging gingen ze er wel overheen maar zaten de kapjes weer veel te los.
Bij het nameten bleken ze +0.22 mm te groot te zijn. Aan de temperatuur had ik bewust niets veranderd.
Pas bij de derde poging met +0.1 mm groter dan de exacte maten paste het zoals je zou willen.

Dus ik ben best wel behoorlijk aan het zoeken naar hoe om te gaan met krimp en toleranties.
Daarom wil ik de experts hier eens vragen hoe doen jullie dat?
Het gebruikte materiaal is overigens het huismerk PLA van 123-3D.nl.
In de definitieve uitvoering zou het ABS moeten worden

vincent1971
Berichten: 255
Lid geworden op: 25 feb 2016, 15:05
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Omgaan met toleranties in je ontwerp

Bericht door vincent1971 » 07 feb 2020, 16:03

Opzoeken de specificaties van het materiaal. ABS heeft een krimp van zo'n 1%, instellingen in cura willen ook nog wel eens helpen. Ik voor mij maak de wand iets dikker dan normaal in cura en 'veil' het op maat als het echt goed moet passen.

PrintEngineer
Berichten: 115
Lid geworden op: 03 jan 2020, 13:32
Contacteer:

Re: Omgaan met toleranties in je ontwerp

Bericht door PrintEngineer » 07 feb 2020, 16:15

vincent1971 schreef:
07 feb 2020, 16:03
Opzoeken de specificaties van het materiaal. ABS heeft een krimp van zo'n 1%, instellingen in cura willen ook nog wel eens helpen. Ik voor mij maak de wand iets dikker dan normaal in cura en 'veil' het op maat als het echt goed moet passen.
Ga je bij ABS dan altijd uit van -1% op alle onderdelen in een ontwerp?
En het is toch feitelijk zo dat je alleen rekening hoeft te houden met krimp van het materiaal?

Bobby
Berichten: 136
Lid geworden op: 24 dec 2017, 23:22
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Omgaan met toleranties in je ontwerp

Bericht door Bobby » 07 feb 2020, 19:07

Ik neem als vuistregel een tolerantie mee van 0,3 mm en/of 0,5mm in het ontwerp (PLA en PETG met 0,4 nozzle). 0,3 als het klem moet passen (vaak komt het dan moeilijk weer los) 0,5 als het 'los' moet passen (bv deksel of een vorm in een uitsparing). Waarheid verplicht mij te zeggen dat ik soms nog een aanpassing maak en een tweede model print voor het gewenste resultaat maar vaak past het ontwerp in een keer goed (soms wel met even een schuurpapiertje erlangs).

vincent1971
Berichten: 255
Lid geworden op: 25 feb 2016, 15:05
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Omgaan met toleranties in je ontwerp

Bericht door vincent1971 » 07 feb 2020, 19:21

Bij ABS ga ik standaard uit van 1% krimp en stel dat ook zo in bij Cura. Echter er zijn wel soorten met een kleinere krimp. Persoonlijk hou ik bij ontwerpen altijd wel rekening met toleranties. Zoals bij gaten. De wanddikte verhoog ik dan iets en boor en of tap het dan na met de juiste maat.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten