3D print resultaten niet zoals gewenst.

Show hier resultaten, projecten en vooruitgang van je 3D prints
hardy
Contacteer:

Re: 3D print resultaten niet zoals gewenst.

Bericht door hardy » 20 nov 2019, 23:56

Vaak kun je al aan de fan's horen dat de voeding iets inzakt zo gauw één van de heaters wordt ingeschakeld, ik hoor ze bij mijn Ultifaker duidelijk iets langzamer lopen, ik heb hier ook een goedkope en iets te lichte voeding in zitten, ik heb er tot nu toe verder nog geen problemen gehad, maar als er iets niet meer goed gaat wordt die wel vervangen.

Hardy
zelfbouw eigen ontwerp ULTI(F)AKER
zelfbouw eigen ontwerp CUBE-3D

Zappa
Contacteer:

Bericht door Zappa » 22 nov 2019, 16:51

Caved schreef:
20 nov 2019, 23:30
Je kan proberen je vref van je E stepper wat op te schroeven kijken wat dat doet voor
je print. Ik denk ff mee.. Maar als je voeding te licht is moet je m gewoon vervangen
voor een zwaardere, gewoon beter om wat over te hebben IMHO
Ik had deze al eens verhoogd van 0.865V naar 0.885V. Op Internet vind ik formules om deze te berekenen, maar de input parameters voor mijn printer kan ik niet achterhaald krijgen. Dus ik heb het destijds op 'goed geluk' een beetje conservatief verhoogd.

Ik heb deze nu voor de extruder verhoogd naar 0.93V en ben een testprint aan het draaien.

Is er zoiets van een maximum wat ik in de gaten moet houden bij het verhogen van de Vref? Ik weet dat dat per printer verschilt. Maar is bijvoorbeeld alles boven 1.0V te veel voor een stepper motor? Of kun je niet in deregelijke algemeenheden redeneren bij de Vref?
Printer 1: Wanhao Duplicator i3+
Printer 2: Wanhao Duplicator D9 400
Overig: Palette 2
Print met: 123-3d, AprintaPro, FilamentWorld, Fillamentum, FormFutura, Innofil, Polymaker, PrimaCreator, ProtoPasta.
SW: Fusion360, S3D

hardy
Contacteer:

Bericht door hardy » 22 nov 2019, 17:20

Ik heb mijn TMC 2208 drivers gewoon op 1.0 volt ingesteld, werkt perfect op alle assen, motoren blijven i.i.g. mooi koel, ik heb wel een sterke fan over de drijvers blazen, en ik kan natuurlijk niet voelen hoe heet ze worden, maar het draait inmiddels allemaal al +/- een jaar.
Steppers opblazen gebeurt niet gauw denk ik, maar de drijvers natuurlijk wel.
Ik heb wel beide Z-motoren een eigen drijver gegeven.

Hardy
zelfbouw eigen ontwerp ULTI(F)AKER
zelfbouw eigen ontwerp CUBE-3D

Zappa
Contacteer:

Bericht door Zappa » 22 nov 2019, 17:23

hardy schreef:
22 nov 2019, 17:20
Ik heb mijn TMC 2208 drivers gewoon op 1.0 volt ingesteld, werkt perfect op alle assen, motoren blijven i.i.g. mooi koel, ik heb wel een sterke fan over de drijvers blazen, ik kan natuurlijk niet voelen hoe heet ze worden, maar het draait inmiddels allemaal al +/- een jaar.
Steppers opblazen gebeurt niet gauw denk ik, maar de drijvers natuurlijk wel.
Ik heb wel beide Z-motoren een eigen drijver gegeven.

Hardy
Bedankt Hardy. Ik ga de stoute schoenen aantrekken en de Vref voor de stepper eerst eens op 1V zetten en na een testprintje die van de X, Y en Z assen ook eens verhogen.
Voor de Z as is er een driver in mijn printer. Er zijn wel 2 steppers voor de Z as.
Print met: 123-3d, AprintaPro, FilamentWorld, Fillamentum, FormFutura, Innofil, Polymaker, PrimaCreator, ProtoPasta.

Rob52
Contacteer:

Bericht door Rob52 » 22 nov 2019, 17:27

Er komt nog iets anders bij en dat is dat de Chinezen van 1 type stepper driver verschillende uitvoeringen produceren of geproduceerd hebben. Die kunnen allemaal een verschillende weerstandswaarde hebben. Dus dan gaan die rekensommetjes weer niet op. Kwam daar een paar weken geleden ook pas achter. Het is ook moeilijk te achterhalen welke je zelf hebt want het zijn 2 smd weerstandjes op het bordje waar je zo geen verschil in ziet en het meten op het bordje geeft ook geen goed resultaat.

Maar in de regel kun je stellen dat de motor niet moet horten of stoten als hij werkt en tijdens in bedrijf mag hij niet heter worden dan dat je hem redelijker wijs nog kunt beetpakken. Dat hoeft niet perse bij 1 volt op te houden, dat is ook afhankelijk van het type stepper driver dat je gebruikt, daar kan zomaar 50% verschil in zitten en het type stepper motor dat je gebruikt en hoeveel stroom die maximaal kan trekken. Het is niet verstandig de motor op 100% te laten draaien maar maximaal bijvoorbeeld 80%.

En meestal wordt het bij twijfel dus gewoon trial & error. Maar wel met een meter eraan zodat je niet ineens doorschiet maar in kleine stapjes werkt. En natuurlijk een keramische schroevendraaier gebruiken ......
Groeten, Rob.

* Gemodificeerde Anet A8
* Anycubic Kossel Lineair Plus

Zappa
Contacteer:

Bericht door Zappa » 22 nov 2019, 18:36

Kan ik de temperatuur van de stappenmotors dan ook zien als een 'graadmeter' voor de Vref die ik erop instel? Ik bedoel, mijn stappenmotors worden niet eens handwarm. Ik heb de Vref nu op alle drivers ingesteld op 1V. Van een temperatuurverhoging is nagenoeg niets te merken. Ik kan ze zeker nog gewoon vastpakken (zal rond de 30 graden liggen).

Betekent dit dat ik de Vref nog wat kan verhogen, totdat ik een merkbaar temperatuurverschil bemerk?

Rob52
Contacteer:

Bericht door Rob52 » 22 nov 2019, 19:21

Ik zou er pas een hogere instelling mee proberen als een motor problemen geeft zoals stappen overslaan, ratelen of iets dergelijks. Als het nu goed loopt heeft de motor kracht genoeg. Maar het staat je natuurlijk vrij om de potmeter verder open te draaien. Je kunt ook eens de specs van de motor opzoeken en kijken hoeveel Amp die normaal gesproken maximaal trekken. Maar ik zou zeggen als het nu goed draait en niks wordt te warm, lekker laten staan zo.
Groeten, Rob.

* Gemodificeerde Anet A8
* Anycubic Kossel Lineair Plus

Zappa
Contacteer:

Bericht door Zappa » 22 nov 2019, 20:52

Vandaag ben ik met de multimeter en de scoop aan de slag gegaan om de voeding te checken.

Op de 24V voeding kan ik zien wanneer het bed in- en uitschakelt. Maar dan levert slechts een klein piekje van 500mV op. De voedingsspanning blijft constant, ook als ik een print draai en alle elementen van de printer in werking zijn (motoren, heaters). Dus van een duidelijke spanningsdip is geen sprake.

Als ik met een scoop op de lijnen van de extruder kijk zie ik daar ook een kleine stoorpiek als het bed in- en uitschakelt. Maar ook hier slechts 480mV. Op de spanning van ongeveer 21V die ik meet aan de klemmen van de extruder lijkt mij dit ook geen veroorzaker van een storing.

Ik had nog een aantal testprintjes gedraaid zonder bedverwarming. Maar volgens mij was die ene die er beter uit kwam gewoon toeval. Dus ik vermoedde eigenlijk al dat ik niets vreemd zou meten aan de voeding van de printer.

Enerzijds ben ik blij dat ik weer een mogelijke oorzaak kan uitsluiten. Aan de andere kant wordt ik er mistroostig van, want ik lijk de oorzaak maar niet te kunnen achterhalen...

Zappa
Contacteer:

Bericht door Zappa » 22 nov 2019, 20:55

Rob52 schreef:
22 nov 2019, 19:21
Ik zou er pas een hogere instelling mee proberen als een motor problemen geeft zoals stappen overslaan, ratelen of iets dergelijks. Als het nu goed loopt heeft de motor kracht genoeg. Maar het staat je natuurlijk vrij om de potmeter verder open te draaien. Je kunt ook eens de specs van de motor opzoeken en kijken hoeveel Amp die normaal gesproken maximaal trekken. Maar ik zou zeggen als het nu goed draait en niks wordt te warm, lekker laten staan zo.
Ik heb de Vref voor alle drivers met stapjes opgevoerd tot 1.1V. Echter steeds zonder positief resultaat. Ik heb ze nu op 0.95V gezet. Op 1.1V stopte de printer er af en toe mee, waarschijnlijk omdat de drivers te heet werden.

Maar dus ook de Vref kan ik uitsluiten als oorzaak. Tussen 0.865V en 1.1V geeft de printer geen verschil in printkwaliteit.

Caved
Contacteer:

Bericht door Caved » 23 nov 2019, 00:57

Proberen wat ik zij, kost je niks en als het dat niet is had Caved ongelijk en moet je
hoogstens een keer de kop schoonmaken.

KOEL alleen je koelblok scherm het open gedeelte van de throat af van elke koeling.
Je probleem zit in je hotend, ik blijf het zeggen. Nog iets: dat je extruder totaal niet warm
word is een slecht teken. Dat hoort ie wel te doen, hij hoort namelijk kracht te leveren.
En daar word ie normaliter warm van. Handwarm om psies te zijn. Kan toch duiden op een
gebrek aan stroom (lees amp=stroom niet de spanning)

Ik denk aan een combinatie van een zwevend halfzacht punt in het hotend gecombineerd met te
weinig kracht van je extruder. JoJo effect in je hotend = onregelmatige extrusie. Ik zou zeker een
ander voeding met meer vermogen proberen als het dat niet is heb je iig een voeding op reserve
en kan je dat uitsluiten. Je zou zelfs de 2e voeding alleen voor je bed kunnen gebruiken.

My 2cp
Mvg
Caved

:idea: "Thinking outside the box" :idea:

Thingiverse
http://www.thingiverse.com/caved12/designs

CGTrader
https://www.cgtrader.com/caved

Printers:
FLSun Cube (Crealified)
Ender 3 (Oud werk beesje)

Design Software: