Eerste ontwerpje met fusion 360

Show hier resultaten, projecten en vooruitgang van je 3D prints
Plaats reactie
Robbel2005
Contacteer:

Eerste ontwerpje met fusion 360

Bericht door Robbel2005 » 15 sep 2019, 17:34

Ben een tijdje bezig geweest met de eerste, oa hier op het forum aangeraden video's van Lars Christensen om te starten en loop nu toch al niet meer compleet verloren in Fusion. Het zijn natuurlijk nog maar mijn eerste stapjes in Cad land, maar laat ons zeggen dat ik de smaak te pakken heb.
Om iets klein, en nuttig te kunnen maken heb ik een handvat van een keukenmesje gekozen. Die houten handvatjes zwellen in de vaatwas op , en zo wordt het hele mesje waardeloos. Ik heb getracht om mijn ontwerpje zo goed mogelijk op het oude te laten lijken, en vind zelf dat het goed gelukt is. Uiteraard is het nog altijd vatbaar voor verbeteringen.
Zo heb ik getracht in de gaten van 4 mm aan een kant schroefdraad te voorzien voor M4.
Is het nu de onnauwkeurigheid van mijn printer of deed ik wat fout, maar de M4 ging er niet in, maar een M3 boutje schroeft er netjes in...
Dan maar een tapje van 4 erdoor gehaald, maar moest wel opletten dat ik de boel niet verziekte zo...
Het geheel is functioneel, en lijkt me vrij stevig.
Nu zal ik het nog eens in ABS moeten printen, want dit is in PLA en dat zal niet zo van de vaatwas temperaturen houden!
Misschien iemand ervaringen met het printen van schroefdraad, tot welke minimum grootte dit haalbaar is met een niet professionele printer?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
3D-Printer ***Anet A6*** - firmware Marlin 1.1.9/Tatara frame/3DV6
We try to make 3D-
░░░░░█
░░░░▄█▄░░╔╗╔╗╔╗─╦╔╗
░░░▄█▀█▄░╠╝╠╣╠╩╗║╚╗
░░▄█▄▄▄█▄╚═╩╩╩─╩╩╚╝
▄██▀░░░▀██▄

Caved
Contacteer:

Re: Eerste ontwerpje met fusion 360

Bericht door Caved » 15 sep 2019, 18:04

Da's netjes man! 8-)

Mvg
Caved
Mvg
Caved

:idea: "Thinking outside the box" :idea:

Thingiverse
http://www.thingiverse.com/caved12/designs

CGTrader
https://www.cgtrader.com/caved

Printers:
FLSun Cube (Crealified)
Ender 3 (Oud werk beesje)

Design Software:
DS Mechanical

Bobby
Contacteer:

Bericht door Bobby » 15 sep 2019, 19:47

Succes met ontdekken. Fusion heeft een sh*tload aan mogelijkheden en handigheidjes.

Zulk klein schroefdraad heb ik nog niet geprint. Sterker nog het enige dat ik aan schroefdraad geprint heb, is een gelagerde rol voor een filamentspoel. Printen ging probleemloos net als in en uit elkaar schroeven maar is dan ook 5,1 cm.
Afbeelding

Rob52
Contacteer:

Bericht door Rob52 » 15 sep 2019, 19:54

Je kunt het natuurlijk helemaal perfect willen ontwerpen, maar soms is er gewoon een simpelere weg. In geval van zo'n kleine schroefdraad zou ik het handvat massief printen of meer perimeters gebruiken en wel een beperkte infill en de schroefdraad er naderhand met een tapje indraaien. Is veel sneller en altijd op maat. Zeker als het niet om grote aantallen gaat. Maar daarentegen begrijp ik natuurlijk wel dat je het gewoon mogelijk wilt maken en in de tekening wilt zetten en als zodanig wilt uitprinten. Maar dan is een schroefdraad van M4 met een spoed van 0,7 mm en een binnen- of boordiameter van 3,2 mm voor een gewone 3D-printer denk ik een onhaalbare zaak. Of je moet misschien met een nozzle van 0,2 of kleiner en een laagdikte van 0,1 mm gaan werken, maar dan is het printen van het hele object weer een heel langdurige zaak, ook als je dan wel een beperkte infill toepast.
Groeten, Rob.

* Gemodificeerde Anet A8
* Anycubic Kossel Lineair Plus

Robbel2005
Contacteer:

Bericht door Robbel2005 » 20 okt 2019, 18:51

Volgend Fusion 360 ontwerpje.
Ben weer beetje verder met Nederlands handboek van ir. R. Boeklagen over fusion 360 met praktijkoefeningen.
Dan kriebelt het om zelf iets uit de mouw te schudden en is deze tandenborstel-toestanden houder geworden.
Alhoewel ik alle maten met 1mm vergroot had kwam er toch hier en daar wat vijlwerk bij kijken om alles te laten passen.
Welke maat tolerantie nemen jullie gevorderde ontwerpers aan voor 3d printwerk? AfbeeldingAfbeelding

Verstuurd vanaf mijn MIX 2 met Tapatalk

Afbeelding
We try to make 3D-
░░░░░█
░░░░▄█▄░░╔╗╔╗╔╗─╦╔╗
░░░▄█▀█▄░╠╝╠╣╠╩╗║╚╗
░░▄█▄▄▄█▄╚═╩╩╩─╩╩╚╝
▄██▀░░░▀██▄

Robbel2005
Contacteer:

Bericht door Robbel2005 » 22 okt 2019, 11:02

Als volgende poging heb ik het voorwerp 1.4 % groter herschaald en nog eens afgeprint, en nu past alles netjes zonder schuren of vijlen!

https://www.thingiverse.com/thing:3930672
We try to make 3D-
░░░░░█
░░░░▄█▄░░╔╗╔╗╔╗─╦╔╗
░░░▄█▀█▄░╠╝╠╣╠╩╗║╚╗
░░▄█▄▄▄█▄╚═╩╩╩─╩╩╚╝
▄██▀░░░▀██▄

hardy
Contacteer:

Bericht door hardy » 22 okt 2019, 12:00

Hoe is het met de buiten maten nu dan?
Ik zelf doe rechthoekige binnen uitsneden meestal 0.2mm aan alle kanten groter, en ronde openingen 0.5mm, dan past alles mooi en blijft het totale ontwerp mooi op maat, dus niet het hele ding in procenten vergroten.

Hardy
zelfbouw eigen ontwerp ULTI(F)AKER
zelfbouw eigen ontwerp CUBE-3D

Robbel2005
Contacteer:

Bericht door Robbel2005 » 22 okt 2019, 12:45

hardy schreef:
22 okt 2019, 12:00
Hoe is het met de buiten maten nu dan?
Ik zelf doe rechthoekige binnen uitsneden meestal 0.2mm aan alle kanten groter, en ronde openingen 0.5mm, dan past alles mooi en blijft het totale ontwerp mooi op maat, dus niet het hele ding in procenten vergroten.

Hardy
Ok Hardy, daar ga ik volgende keer zeker rekening mee houden!
Heb nu 1 mm groter geschaald, zodat ik op ongeveer + 1.4 % kwam.
Hier waren de buitenmaten niet van belang, eerder de binnenmaten omdat er dingen in moesten passen.
We try to make 3D-
░░░░░█
░░░░▄█▄░░╔╗╔╗╔╗─╦╔╗
░░░▄█▀█▄░╠╝╠╣╠╩╗║╚╗
░░▄█▄▄▄█▄╚═╩╩╩─╩╩╚╝
▄██▀░░░▀██▄

Plaats reactie