Binnenlagen hechten niet

Show hier resultaten, projecten en vooruitgang van je 3D prints
Plaats reactie
Lissyhope
Contacteer:

Binnenlagen hechten niet

Bericht door Lissyhope » 31 aug 2019, 15:44

Hallo allemaal, ik heb sinds een paar maanden een ender-3.
De eerste prints die ik met deze printer heb gemaakt waren allemaal strak, stevig en mooi afgewerkt.
Sinds kort komt geen enkele print er meer normaal uit.
Ik heb al van alles geprobeerd....
- extruder schoongemaakt en opnieuw afgesteld
-van mn extruder tot aan mn nozzle alles los gehad nagelopen op verstoppingen maar dit was niet het geval.
Ook komt mn filament er perfect uit dus geen bobeltjes of inkepingen of andere rare vormen, zelfs niet opkrullen.
dus nou weet ik echt niet meer waar het aan kan liggen.
Ik heb mn instellingen al volledig gereset in cura, ik print op een temperatuur van 200C° met een print snelheid van 40 mm/s
Afbeelding
Links is de nieuwe print rechts de oude, de nieuwe hecht wel beter aan het bed en word aan de onderkant helemaal glad.
Afbeelding
Links de nieuwe print, de lagen zijn scheef op elkaar en worden niet meer zo mooi als de eerdere prints, ook hechten de lagen niet perfect op elkaar.
Afbeelding
Bij de nieuwe prints zie je heel veel ruimte tussen de buitenste lagen.
Wie kan mij helpen en weet waar dit aan ligt en wat ik moet doen om dit op te lossen.
Alvast bedankt allemaal!!!

Rob52
Contacteer:

Re: Binnenlagen hechten niet

Bericht door Rob52 » 31 aug 2019, 16:26

De linker op de tweede foto geeft me de indruk dat de belt van de X en/of Y-as te slap staat/staan. En verder misschien under extrusion. Heb je de flow al eens gekalibreerd? Maar ik zou eerst de belts eens controleren.
Groeten, Rob.

* Gemodificeerde Anet A8
* Anycubic Kossel Lineair Plus

3Dwim
Contacteer:

Bericht door 3Dwim » 31 aug 2019, 17:47

@lissyhope, welkom op het forum.

Ik ben altijd een beetje wantrouwend als apparaten ineens iets niet meer goed doen. Zonder dat er iets veranderd is of kapot is gegaan.
er is helemaal niets veranderd aan de printer, software, ontwerp of filament dat de oorzaak zou kunnen zijn ?
Groet,
Wim

Pro Deo 3D fanaat
Anet A6 - student
SketchUp Pro - expert
Weistek WT150
Kossel mini

Lissyhope
Contacteer:

Bericht door Lissyhope » 01 sep 2019, 09:06

Hallo 3dwim, nee ik heb helemaal niks veranderd aan het apparaat, ben zelfs nog bezig met de eerste spoel filament dus ook dat is niet veranderd.
Ik print nog steeds met dezelfde instellingen als toen ik hem net kreeg, @ rob 52 ik heb de x en d y as belt al nagekeken dez staan nog steeds mooi strak, en met de hoeveelheid uur die ik geprint heb zou deze ook nog niet slap mogen staan. Mijn extrusion flow is ook nog steeds hetzelfde, ook is alles nagekeken op verstopping, heb de volledige heatsink en alles er omheen helemaal uit elkaar gehad.

hardy
Contacteer:

Bericht door hardy » 01 sep 2019, 09:22

Juist wanner het zo ineens gebeurt dan wijst het er op dat er waarschijnlijk ergens iets los geraakt is, meestal een poelie, een schroef in de ophanging of de loopwielen hebben te veel speling gekregen, gewoon de hele printer even na lopen of er ergens een schroefje los zit en inderdaad ook de riemen goed op spanning controleren.

Hardy
zelfbouw eigen ontwerp ULTI(F)AKER
zelfbouw eigen ontwerp CUBE-3D

Dikkie3D
Contacteer:

Bericht door Dikkie3D » 01 sep 2019, 09:23

Hallo 3deer. Weet wat het kan zijn. Je denk dat je filament de juiste dikte heeft, maar dat is niet zo. Filament wijken altijd af. 1.75 staat ingesteld. Meet het maar op met de schuifmaat, vaak haal je de dikte niet waar het voor verkocht wordt. Je kunt het dan aanpassen in het slice program. En dat doet hij het weer goed.

Rob52
Contacteer:

Bericht door Rob52 » 01 sep 2019, 09:35

Vaak??? Ik heb hier bijna 40 kilo aan filament liggen van diverse fabrikanten en materialen. En veel daarvan heb ik ook nagemeten, maar om nou te zeggen dat daarin zo vaak en zoveel afwijking zit kan ik niet beamen. Zelfs B-kwaliteit filament voldoet nog aan de specificaties. Enige tolerantie is toegestaan en zal niet een dusdanig effect op je print hebben dat de lagen zo ver uit elkaar zitten als op de foto van de TS.

Daarmee wil ik niet zeggen dat het niet mogelijk is, maar ik denk dat het met de toleranties meestal wel meevalt.
Groeten, Rob.

* Gemodificeerde Anet A8

Caved
Contacteer:

Bericht door Caved » 01 sep 2019, 14:37

Hallos Lissyhope, welkom op het forum.

Van een standaard ender 3 kan je de firmware niet instellen en zag bij de mijne ook niet een optie
in het menu om de esteps aan te kunnen passen (bij het originele moederbord)dus dat kunnen we
dan met enige zekerheid uitsluiten.Die staat ook goed als ik je eerste prints bekijk. Als ik de foto's
zie moet ik me bij Hardy aansluiten en heb je vrijwel zeker een groot mechanisch probleem. Wieltjes,
speling motor ophangingen, belts frame etc etc alles nalopen. Na dit alles zou ik ook nog ff controleren
op speling in de bowden tube en de koppelingen van deze tube.

Als laaste kan het nog zo zijn dat je temp sensor niet goed in je heater blok zit en de printer dus een
verkeerde temperatuur waarde krijgt en je in principe met een verkeerde temperatuur zit te printen.

My 2cp
Caved
Mvg
Mvg
Caved

:idea: "Thinking outside the box" :idea:

Thingiverse
http://www.thingiverse.com/caved12/designs

CGTrader
https://www.cgtrader.com/caved

Printers:
FLSun Cube (Crealified)
Ender 3 (Oud werk beesje)

Design Software:
DS Mechanical

Lissyhope
Contacteer:

Bericht door Lissyhope » 01 sep 2019, 17:38

Hallo allemaal, bedankt voor het meedenken!!!
Heb de printer ondertussen bijna helemaal ui elkaar gehad en alles nagelopen.
Vanochtend calibreer cube uitgeprint en deze kwam er weer uit als voorheen, dus waarschijnlijk inderdaad een probleem binnen het frame.

Afbeelding

Ben nu bezig met een grote print om te zien of ook deze goed gaat.
Ik houd jullie op de hoogte!

Rob52
Contacteer:

Bericht door Rob52 » 01 sep 2019, 17:42

Ziet er zeker beter uit, maar de bovenzijde mag toch nog wel wat gevulder want daar zitten toch wel wat gaten in. Ik neem tenminste aan dat je wel minimaal een aantal bottom en top layers print.
Groeten, Rob.

* Gemodificeerde Anet A8

Plaats reactie