Complete zelfbouw printer

Aanbieders, zelfbouw projecten, ervaringen etc mbt 3D printer bouwpakketten en onderdelen.
KugelFanger
Contacteer:

Re: Complete zelfbouw printer

Bericht door KugelFanger » 21 jul 2018, 21:52

3Dwim schreef:@kugelfanger, als je zo'n doos van hout maakt waarom heb je dan een dure cnc machine nodig ?
Alle zijkanten zijn rechthoeken en een gat er uit zagen kan iedere hubo voor je doen.
Zonder die tand verbinding ben je de sterkte van dat soort verbindingen kwijt. Ik heb geen idee hoeveel stevigheid je nodig hebt voor een 3d printer, maar hoe meer hoe beter (althans ik lees vaak dat printers slecht resultaat hebben vanwege instabiliteit)

Nu is de ctc printer ook niet heel stevig, dus dat zal eventueel wel mee vallen. Maar ik zag ook onderdelen staan die ze hoogst waarschijnlijk niet bij de hubbo kunnen zagen.

Er zijn natuurlijk ook gaten die geboord moeten worden (die natuurlijk goed met een boormachine kunnen) maar die moeten volgens mij redelijk nauwkeurig geboord worden (anders lopen de geleiders scheef in het ergste geval). Andere keuze is natuurlijk die onderdelen 3d printen (maarja die heb ik ook niet :P)

Als je nauwkeurig bent moet dat natuurlijk goed lukken. Maar alles uit de losse pols is nooit zo nauwkeurig als een cnc machine.

Misschien maak ik me nu druk om dingen die simpel zijn maar om het mezelf wat makkelijker te maken heb ik gekozen voor een bouwpakket

Verstuurd vanaf mijn SM-G925F met Tapatalk

3drob
Contacteer:

Bericht door 3drob » 21 jul 2018, 23:06

Dus je gaat voor een bouwpaket,
Daar kan je strakjes nog van alles aan verbouwen verstevigen enz enz…

VrGr Rob.
ik print met: DIY Prusa i3 - Cura - PLA - temp rond de: 215 / 54

KugelFanger
Contacteer:

Bericht door KugelFanger » 21 jul 2018, 23:41

3drob schreef:Dus je gaat voor een bouwpaket,
Daar kan je strakjes nog van alles aan verbouwen verstevigen enz enz…

VrGr Rob.
Dat is het idee inderdaad :P. En als die redelijke prints maakt ga ik die gebruiken om een complete zelfbouw printer te maken naar mijn wensen :D.

Verstuurd vanaf mijn SM-G925F met Tapatalk

3Dwim
Contacteer:

Bericht door 3Dwim » 23 jul 2018, 12:15

Stevigheid komt van je constructie, in dit geval van een doos zou ik voor dreihoeken gaan in de hoeken. Dan gaat niets ergens heen.
Verder hoef je er niet op te staan denk ik.
Kijk goed naar het tatara ontwerp. Daar zie je dat er goed nagedacht is over stabliteit.

Overigens maakt de hubo ook zwaluwstaartverbindingen voor je, met een frees.
Groet,
Wim

Pro Deo 3D fanaat
Anet A6 - student
SketchUp Pro - expert

KugelFanger
Contacteer:

Bericht door KugelFanger » 05 aug 2018, 18:24

Zo ik heb mijn eerste 3d printer thuis. Uiteindelijk is het deze geworden 100 euro (dat is inclusief verzendkosten)

https://www.ebay.com/itm/W5-A8-LCD-3D-P ... 2749.l2649

In principe het is het een anet a8 met een CTC A8 sticker er op (een Kloon van een Kloon), het frame is van hout (dun triplex) maar verder zitten er gewoon de "goede" onderdelen bij. Met dat bedoel ik leadschoeven en flexibele koppelingen ipv m5 stangen en een stukje slang om als koppeling te dienen tussen de stepper motor en leadschroef, En nog een aantal andere dingen wat ik nu even zo snel niet weet.

Het inelkaar zetten was wat awkward omdat ze een cd erbij doen met daarom de Anet A8 instructies, een aantal onderdelen werken bij deze printer toch net iets anders dus dat was een beetje priegelen om alles goed voor elkaar te krijgen. Om een voorbeeld te noemen: bij de originele A8 worden m4x8mm schroeven gebruikt om het heatbed carrige vast te schroeven, bij mij was dit 2 houten blokjes met m3x40mm bouten en moeren. voor dat ik dit door had was ik ongeveer een dag prutsen verder (ik stond op het punt om nieuwe schroeven te kopen).

Uiteindelijk is het net als een Ikea kast: niet zagen of boren alles moet passen, zo niet dan doe je iets verkeerd. maar heel moeilijk is het niet, want als ik het voor elkaar krijg moet dat bij andere mensen ook lukken (lijkt me toch)

Ik ben positief verast met deze kit, omdat ik dacht dat het veel meer problemen zou gaan geven, goed ik heb nog niet geprint maar dat is het volgende punt.

Ik moet dus nog beginnen met printen, maar ik ga even kijken hoe ik het beste alles kan instellen (bed levelen, upgraden van software en dergelijke) dus mochten er nog mensen zijn met a8 printers die tips hebben graag. Ik zal ook zowiezo nog ff wat foto's plaatsen maar die komen later (waarschijnlijk inclusief problemen). Uiteindelijk is het de bedoeling dat ik met deze printer ga upgraden, maar eerst maar is even proberen om goede prints te krijgen.

Relicaddict
Contacteer:

Bericht door Relicaddict » 08 aug 2018, 21:26

Heb ook zoiets, echt niet verkeerd om mee te beginnen tegen een zeer vriendelijk prijsje.
Toevallig ben ik bezig om hem up te daten, mooi 6mm dik frame gekocht (copy prusa mk3 voor 75 euro) en had er een 3030 profieltje bij gekocht om de Y as van te maken.
Beetje voor beetje onderdeeltjes printen en dan komt het helemaal goed.

Veel suc6 met je aankoop.
Gr, Ton.

Relicaddict
Contacteer:

Bericht door Relicaddict » 08 aug 2018, 21:28

Overigens met dat software updaten zal ik nog ff wachten, ctc staat er om bekend hier wat eigenaardigheden mee te hebben.
Gr, Ton.

KugelFanger
Contacteer:

Bericht door KugelFanger » 09 aug 2018, 00:03

Relicaddict schreef:Overigens met dat software updaten zal ik nog ff wachten, ctc staat er om bekend hier wat eigenaardigheden mee te hebben.
Daar is het al te laat voor, ik heb daarvoor niet de ctc eigen software gebruikt, maar Marlon 1.1.9 (de nieuwste software die ik kon downloaden)

Hoofd reden daarvoor is dat ik graag een beetje meer beveiliging wou (thermal runaway), en ondersteuning voor een bed lvl sensor (in de toekomst).

Heb ik via de arduino software gedaan, je moet wel even wat extra installeren, maar daarmee kan YouTube je erg goed mee helpen. Voor mij was het erg makkelijk.

Pagemaker
Contacteer:

Bericht door Pagemaker » 02 dec 2018, 16:07

Wil TS nog even melden wat nu (2-12-2018) de status is van dit project?

KugelFanger
Contacteer:

Bericht door KugelFanger » 02 dec 2018, 17:54

Pagemaker schreef:
02 dec 2018, 16:07
Wil TS nog even melden wat nu (2-12-2018) de status is van dit project?
Ik heb door een aantal gebeurtenissen alles een beetje op de achtergrond gezet, en eerlijk gezegd was ik een beetje vergeten hier te posten. het project is al volgt

Ik heb uiteindelijk dus gekozen voor de goedkoopste printer op het internet die ik kon vinden voor 100 euro (80 euro printer en 20 verzend). Dit is opzich een prima printer, als je zelf handig bent want hij print niet perfect als je klaar bent met bouwen.

nouja ik in iedergeval een heel aantal verbeteringen aan de printer doorgevoerd.

andere lagers.
Een (Neppe) E3d vol metalen hotend zodat ik ook petg en abs kan printen.
Een bed level sensor
een aantal brackets zodat de printer steviger is (ivm layershifting enzo)
En een aantal andere verbeteringen die ik nu zo uit mijn hoofd niet weet.

De printer print nu goed (niet perfect), dus heb ik besloten om een goede printer zelf te gaan bouwen. Om te voorkomen dat ik problemen ga ondervinden waar niemand me mee kan helpen heb ik besloten om te gaan voor een Hypercube Evolution. Er zijn een aantal grote communities die alles wat je maar wilt al hebben ontworpen (van verschillende grootte tot kleine dingen zoals filament holder)

een aantal voordelen van deze machine is dat 1: ze zijn heel modulair, 2: van volledig aluminium profielen wat zeer stabiel is, 3: je kunt de printer voor een redelijk lage prijs zelf bouwen.

Plaats reactie