Enthousiast geworden door wat ik gezien had bij een kennis en verbaasd over de sterkte van het geprinte, besloot ik: ik wil er ook 1.
Fluks in China de meest goedkope besteld, de Anet A8, als bouwpakket. Na een week was ie in huis, vanuit Duitsland verstuurd.
Binnen een avond zat ie in elkaar met behulp van Youtube video's en ik kon gaan printen.......dacht ik. Toen kwam ik erachter dat er een hele wereld achter schuilt.
Kreten als Autobed, Leveling, Nozzle, J-head, Extruder etc etc kwamen voorbij. Dus ik had veel om uit te zoeken. Na enige avonden besteed te hebben op fora en Youtube kon ik m’n eerste ding gaan printen.
Helaas, na 1 cm liep de nozzle in de print..

Inmiddels had ik wel zoveel gelezen dat ik wist wat ik wilde. Een ( nep ) e3d Head en een Bowden. Een mosfet voor de veiligheid, een autolevelingsensor en andere lagers.
De e3d en Bowden zijn inmiddels geïnstalleerd en ik ben hier zeer tevreden over. Ik zie tenminste wat er gebeurt. Volgende stap is de autolevel sensor. Ik heb inmiddels alle 3 de types in huis ( jaja, mijn vrienden bij AE zijn tevreden met mij ). Ik heb besloten om de BT touch te gaan gebruiken, ik krijg de anderen gewoonweg niet aan de praat. Verder had ik het probleem dat mn steppenmtor oversloeg. Alles uit elkaar gehaald en motoren verwisseld. Geen succes. Toen bleek dat leveling toch wel heel belangrijk is. Ook een glasbed gekocht, maar ook dit is geen succes gebleken. Met lijm geprobeerd, met haarlak, maar wat een troep. Ik heb een buildtak gekocht en ondanks dat deze nu erg vies is, werkt ie uitstekend, ( Jaja, ik had het tape van het hotbed afgehaald, dacht dat het bescherming was ).
Tot zover m’n ervaringen. Ik vindt het fascinerend om te zien, kijkend naar een ding dat geprint wordt is 10 x spannender dan een wedstrijd van het Nederlands elftal.
Tot slot, wat is belangrijk ?
Hotbed leveling. En daarna hotbed leveling. Desnoods 10 keer achter elkaar. En de nieuwste Marlin software installeren, maakt het levelen een stuk makkelijker. Zo, nu eerst de BL touch proberen te installeren.