Beginnende printelaar

Deel hier nuttige informatie en links over 3D printen
Plaats reactie
zero
Contacteer:

Beginnende printelaar

Bericht door zero » 29 jun 2018, 14:36

De lange weg van een 3 d printelaar.

Enthousiast geworden door wat ik gezien had bij een kennis en verbaasd over de sterkte van het geprinte, besloot ik: ik wil er ook 1.
Fluks in China de meest goedkope besteld, de Anet A8, als bouwpakket. Na een week was ie in huis, vanuit Duitsland verstuurd.
Binnen een avond zat ie in elkaar met behulp van Youtube video's en ik kon gaan printen.......dacht ik. Toen kwam ik erachter dat er een hele wereld achter schuilt.
Kreten als Autobed, Leveling, Nozzle, J-head, Extruder etc etc kwamen voorbij. Dus ik had veel om uit te zoeken. Na enige avonden besteed te hebben op fora en Youtube kon ik m’n eerste ding gaan printen.
Helaas, na 1 cm liep de nozzle in de print..:(. Na advies op dit forum het hele apparaat maar eens beter in elkaar gezet en vooral waterpas, was dit probleem verholpen. En met de aanschaf van2 afstandhouders helemaal. Eindelijk, m’n eerste print rolde eruit.

Inmiddels had ik wel zoveel gelezen dat ik wist wat ik wilde. Een ( nep ) e3d Head en een Bowden. Een mosfet voor de veiligheid, een autolevelingsensor en andere lagers.

De e3d en Bowden zijn inmiddels geïnstalleerd en ik ben hier zeer tevreden over. Ik zie tenminste wat er gebeurt. Volgende stap is de autolevel sensor. Ik heb inmiddels alle 3 de types in huis ( jaja, mijn vrienden bij AE zijn tevreden met mij ). Ik heb besloten om de BT touch te gaan gebruiken, ik krijg de anderen gewoonweg niet aan de praat. Verder had ik het probleem dat mn steppenmtor oversloeg. Alles uit elkaar gehaald en motoren verwisseld. Geen succes. Toen bleek dat leveling toch wel heel belangrijk is. Ook een glasbed gekocht, maar ook dit is geen succes gebleken. Met lijm geprobeerd, met haarlak, maar wat een troep. Ik heb een buildtak gekocht en ondanks dat deze nu erg vies is, werkt ie uitstekend, ( Jaja, ik had het tape van het hotbed afgehaald, dacht dat het bescherming was ).
Tot zover m’n ervaringen. Ik vindt het fascinerend om te zien, kijkend naar een ding dat geprint wordt is 10 x spannender dan een wedstrijd van het Nederlands elftal.

Tot slot, wat is belangrijk ?
Hotbed leveling. En daarna hotbed leveling. Desnoods 10 keer achter elkaar. En de nieuwste Marlin software installeren, maakt het levelen een stuk makkelijker. Zo, nu eerst de BL touch proberen te installeren.

vincent1971
Contacteer:

Re: Beginnende printelaar

Bericht door vincent1971 » 29 jun 2018, 15:53

Ik doe de leveling als volgt ( gebruik marlin 1.1.8 trouwens ):
Bed verwarmen op 70C
-Eerst de 4 hoeken leveling handmatig. Doe een klein papiertje onder de hotend en bed. Als het papiertje net kan bewegen het volgende punt. Zorg er wel voor dat het papiertje er ligt als de hotend erop land.
- 16 punten calibratie met een offset van 5 cm van de kant ( is in de software ingesteld ). Zelfde procedure.

Persoonlijk zie ik weinig in allerlei touch sensoren voor een 3D printer. Heb wel een touch sensor voor mijn cnc aangezien de vlakte ervan varieert.
Calibreer ongeveer na 10 prints.

Gebruik zelf een glasplaat van 4mm. Die was ik vooraf af met water en zeep en laat die drogen. Als ik wat geprint heb laat ik de glasplaat afkoelen. Als het dan nog vast zit spoel ik het geheel af onder de koude kraan. Dan spoel je het er zo af.

kaphaak
Contacteer:

Bericht door kaphaak » 29 jun 2018, 16:39

In elk geval leuk om te horen dat je het allemaal prima aan de praat hebt gekregen. Ik kan je zeggen het blijft pielen. Vandaag ook weer aan het kalibreren geweest maar het hoort erbij en inderdaad is het leuk om te doen.

Groet Ronald.
Originele Prusa i3 MK3 kit

zero
Contacteer:

Bericht door zero » 29 jun 2018, 22:28

Heb dit stukje ook geschreven om andere beginners een beetje te helpen. Want je loopt tegen dingen aan die je nooit had verwacht tegen te komen in je leven... :twisted: .

Maar we gaan dapper verder. Ik begrijp wel steeds meer van het proces en ga me eerst concentreren op betere prints.

Daarna maar eens proberen iets zelf te ontwerpen...( in 2034.... ;) )

kaphaak
Contacteer:

Bericht door kaphaak » 29 jun 2018, 22:41

Zelf ontwerpen is niet zo heel erg moeilijk al maakt het natuurlijk wel uit met welk programma je dat doet. Tot nu toe gebruik ik Tinkercad maar wil verdergaand aan de gang met fusion 360. Er zijn gelukkig heel wat video's over te vinden op youtube. Bij ontwerpen is wat mij betreft het belangrijkst dat je weet wat je wilt en hoe je het wilt.

Groet Ronald.
Originele Prusa i3 MK3 kit

3drob
Contacteer:

Bericht door 3drob » 29 jun 2018, 23:11

Inderdaad moet je zo’n beetje van alle markten thuis zijn!
Om eerlijk te zijn ben ik ook zeer blij dat mijn printer het doet –
en durf er dan niet te gek veel meer aan de printer te morren.
Je moet professor in de plastic zijn, een mecanicien en ook een ITjer.
En ik denk dat ik het snap (ik zeg dit ZEER voorzichtig!!!)
want je weet maar nooit stel dat je printer eens slecht geslapen of een slecht humeur heeft!
:idea: :arrow: Ik ga strakjes voor ik naar mijn nest ga nog even mijn printer een schouderklopje geven,
Je weet maar nooit waar ut goed voor is!
;)

VrGr Rob.
ik print met: DIY Prusa i3 - Cura - PLA - temp rond de: 215 / 54

Plaats reactie