Filament test

Deel hier nuttige informatie en links over 3D printen
phtvs
Contacteer:

Filament test

Bericht door phtvs » 13 apr 2018, 10:09

Beste leden van dit mooie forum,

Na aanleiding van een discussie die hier op het forum werd gevoerd over prijs/kwaliteit verhouding van filament, heb ik de handschoen opgepakt en heb bij verschillende leveranciers filament besteld.

Komende week ga ik beginnen met een vergelijkend waren onderzoek om te bezien of er (veel) verschil zit tussen de filamenten. Ik zal mijn ervaringen (met foto's) ook hier posten. Ik ben in ieder geval erg benieuwd wat de uitkomst zal zijn...

Groet,
Theo

PS, ik ben GEEN expert op dit gebied, het gaat mij erom dat ik als hobbyist wil weten met welk filament ik het beste resultaat haal en wat de prijs is van dat filament.
Groet,
Theo

Relicaddict
Contacteer:

Re: Filament test

Bericht door Relicaddict » 13 apr 2018, 10:56

Leuk Theo,

Ben erg nieuwsgierig hierna en zal het zeker volgen.

Gr Ton.
Gr, Ton.

Jean-Paul
Moderator
Contacteer:

Bericht door Jean-Paul » 13 apr 2018, 17:33

He dat is leuk! Ik denk dat veel mensen dit erg interessant gaan vinden!
Alles is code

bluemaster
Contacteer:

Bericht door bluemaster » 13 apr 2018, 19:35

Nice ! Ben benieuwd naar je bevindingen. Heb je er ook RealFilament tussen zitten ? Ik ben aan mijn eerste rol bezig en heb mixed
feelings, maar dat kan ook nog aan de instellingen van de slicer/printer liggen. Dus ben benieuwd naar jouw ervaring er mee.
Anycubic i3 Mega

phtvs
Contacteer:

Bericht door phtvs » 15 apr 2018, 10:40

Ik heb filament besteld bij:

- Fastttech
- Elektor
- Reprapworld
- Filamentenmeer
- Ebay

Nog niet alles is binnen, volgens track&trace worden de laatste pakjes dinsdag bij mij afgeleverd. Ik ben ook in gesprek met een andere Nederlandse leverancier die eventueel bereid is mij wat filament toe te sturen zodat deze ook meegenomen kunnen worden in de test.

Wel heb ik het filament wat ik al wel binnen heb eens goed bekeken en er zijn toch wel dingen die mij opvallen. Het duurdere filament voelt steviger en zwaarder aan. Filament van Reprapworld en Filamentenmeer (beide rond de 20 euro per kilo) is wat stugger en voelt zwaarder aan. Misschien dat in die filamenten wat minder weekmakers zitten want het buigt minder makkelijk dan het filament van Fasttech (7,50 dollar per kilo). De treksterkte verschilt ook nogal wat. Het filament van Fasttech is broos, en trek je met weinig kracht stuk.

Opvallend vind ik ook de kwaliteit van het filament wat ik bij elektor gekocht heb (24,95 per kilo, 22,46 voor leden) me tegen valt. Het is volgens mij bij exact dezelfde leverancier vandaan als het filament van Fasttech. Zelfs de verpakking is hetzelfde.

Bij Reprapworld kocht ik 2 rollen filament (16,49 per kilo). Bij één rol was de luchtdichte verpakking 'lek'. Ook was het filament van verschillende merken geleverd. De ene rol zat in een neutrale kartonnen verpakking, de ander in een witte doos met opdruk (deze laatste was overigens de rol waarvan de luchtdichte verpakking lek is)

Ik ben erg benieuwd of deze eerste indrukken ook verschil laten zien bij het printen met het filament. Maar dat ga ik komende dagen uittesten want uiterlijke kenmerken zeggen misschien niet zoveel over het uiteindelijke product.

Groet,
Theo
Groet,
Theo

3drob
Contacteer:

Bericht door 3drob » 15 apr 2018, 15:11

Eerlijk gezegd ben ik nieuwsgieriger naar resultaten van het printen!
Hoe kommen jou prints tevoorschijn met al dat verschillende filament?

Leuk ik kijk met je mee, succes!
VrGr Rob.
ik print met: DIY Prusa i3 - Cura - PLA - temp rond de: 215 / 54

3Dwim
Contacteer:

Bericht door 3Dwim » 15 apr 2018, 15:29

Ben benieuwd.
Maar hoe ga je testen ?
Groet,
Wim

Pro Deo 3D fanaat
Anet A6 - student
SketchUp Pro - expert

Relicaddict
Contacteer:

Bericht door Relicaddict » 15 apr 2018, 19:10

Dat is al goede informatie.
Hoe het van rol komt zeg al heel wat over je eindproduct.
We blijven dit volgen.

Gr Ton.
Gr, Ton.

HansieHansie67
Contacteer:

Bericht door HansieHansie67 » 19 apr 2018, 12:10

<- Admin edit: website link verwijderd - > Misschien kan eigenaar Malcolm je verder helpen. Zijn tel.nr. is 06 - ########. Succes!

3Dwim
Contacteer:

Bericht door 3Dwim » 19 apr 2018, 13:39

HansieHansie67 schreef:
19 apr 2018, 12:10
<- Admin edit: website link verwijderd - > Misschien kan eigenaar Malcolm je verder helpen. Zijn tel.nr. is 06 - ########. Succes!
Hallo,

Misschien alle verkoop praat in één topic plaatsen ?
Groet,
Wim

Pro Deo 3D fanaat
Anet A6 - student
SketchUp Pro - expert

Plaats reactie