Ender 3 refurbished

Alles over de verschillende soorten 3D printers die te koop zijn.
Caved
Contacteer:

Ender 3 refurbished

Bericht door Caved » 09 aug 2019, 01:05

Nou die aankoop was achteraf een verwaarloosd drama haha Kop verstopt, hotend koelblok gescheurd
en scheef, 4 poelie wieltjes zwaar beschadigd, assen die niet fatsoenlijk van A naar B wilden bewegen.
Hele ding vies en ongelijk gemonteerd. Zo aan het apparaatje te zien nooit enig onderhoud gehad en
veel printuren. Maar goed dat ik m bijna voor niks had denk ik dan en tja moet ik eerlijk zijn had ik
wel een beetje verwacht en ingecalculeerd.

3 dagen druk geweest met schoonmaak kapote onderdelen vervangen en zowat dat hele ding gesloopt
en opnieuw opgebouwd zoals het hoort, hotend los gemaakt en van nieuw koelblok voorzien. De hele
boel afgesteld, enkele broodnodige updates doorgevoerd zoals hotend "tegen maatregelingen" tegen snel verstoppen
(is een Ender kwaaltje) etc.

En nu? Nu doet ie t weer prima. Ja appels en peren vergelijken mag natuurlijk niet maar je houd de print
resultaten dan toch stiekem wel tegen je main printer in mijn geval de Flsun cube (upgraded). Het goede
nieuws voor mij dan is dat ie dat niet gaat redden, zou ook gek zijn maar het andere nieuws is dan dat ie
na wat liefde (heeel veeel liefde) toch wel z'n mannetje staat. En de instellingen kunnen beter IMHO

Op de foto links zie je wat prints van de cube, die zijn in transparant PETG en rechts in wit PLA de Ender 3.

Afbeelding
:idea: "Thinking outside the box" :idea:

Ik op Thingiverse:

http://www.thingiverse.com/caved12/designs

Printers:
FLSun Cube F3
Ender 3

Design Software:
Designspark Mechanical

3D Wens Shop
Contacteer:

Re: Ender 3 refurbished

Bericht door 3D Wens Shop » 09 aug 2019, 09:40

Tja sommige mensen zijn geen 3D printer waardig...
Fijn dat er toch nog mensen op de aarde zijn die er moeite insteken om dit soort verwaarloosde kindjes op te poetsen. :lol:
Hello Bee Prusa i3, Tronxy X3, Anet E12, Mass Portal XD20 Dual Extruder, Creality CR10-S
Voor al uw filamenten :!: -> https://3dwensshop.nl/ <- :!:

Caved
Contacteer:

Bericht door Caved » 09 aug 2019, 13:23

Ik moet even terug komen op mijn vorige post want als je denkt dat je het nu wel hebt gezien dan doet ie dit:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En dat maakt de print qualiteit minstens even goed al dan niet beter dan de cube LOL

Ik op Thingiverse:

Printers:
FLSun Cube F3
Ender 3

Design Software:
Designspark Mechanical

Caved
Contacteer:

Bericht door Caved » 11 aug 2019, 20:18

Resultaten na betere instellingen voor PETG. Die ouwe Ender blijft me verbazen. Hier dan het zoveelste
WTF momentje van de week :D :D In transparant PETG:

Afbeelding

Afbeelding

Ik op Thingiverse:

Printers:
FLSun Cube F3
Ender 3

Design Software:
Designspark Mechanical

Caved
Contacteer:

Bericht door Caved » 22 aug 2019, 11:37

Hier een klein vervolg op het updaten van die ouwe Ender. Gister kwam de 32bit moederbord upgrade
van Bigtreetech binnen de SKR E3 DIP waar E3 zoveel betekent als zelfde dimenties als het originele
ender 3 bordje en DIP zoveel als losse drivers op prikken. Ik heb in dit geval dan ook gekozen voor
4x TMC 2208 UART v3.0 drivers.

Het aanpassen en compileren van de aangepaste Marlin 2.0 versie was nog ff een dingetje maar zoals
op de foto's te zien is ben ik er nu mooi ver mee. De X en Y (positie) moet echter nog aangepast en
zit de print nog niet echt in de midden. Zoals op de eerste foto te zien is is de print qualiteit wel weer
belachelijk goed te noemen. Op de 2e en 3e foto zie je het instellellen van de UART drivers op het scherm.
Zo kan Stealthchop (stille modus) aan en uit en kan vrij de Vref worden aangepast op het scherm van t
printertje.

Stealthchop op de Z en E as is natuurlijk onzin maar dat je de Vref aan kan passen zonder sleutelen is dan
wel weer reuze handig.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Next upgrade: duall Z axis rods + motors.

Ik op Thingiverse:

Printers:
FLSun Cube F3
Ender 3

Design Software:
Designspark Mechanical

3D Wens Shop
Contacteer:

Bericht door 3D Wens Shop » 22 aug 2019, 14:51

Ziet er strak uit Caved. Mooi om te zien dat een verwaarloosde printer na wat upgrades het zo goed kan doen.
Hello Bee Prusa i3, Tronxy X3, Anet E12, Mass Portal XD20 Dual Extruder, Creality CR10-S
Voor al uw filamenten :!: -> https://3dwensshop.nl/ <- :!:

Caved
Contacteer:

Bericht door Caved » 23 aug 2019, 16:40

Gisteren was dit setje voor de Ender 3 binnen gekomen en natuurlijk heb ik dat netjes gemonteerd.
Daar na de Z Vref wat omhoog (1.1 volt) op de Z stepper en gaan met die banaan maar die 2e Z as maakt lawaai ja
net of ie vibreerd ofzo. Print dimenties nagemeten en alles inclusief de Z was wel op maat. Persoonlijk denk ik dat
de speling in die leadschroef en de draadstang te hoog is. Iemand nog ideeen ??

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik op Thingiverse:

Printers:
FLSun Cube F3
Ender 3

Design Software:
Designspark Mechanical

Rob52
Contacteer:

Bericht door Rob52 » 23 aug 2019, 16:47

Ik had op een geven moment, na wat wisselingen van bordjes, ook vibratie in de Z-as. Uiteindelijk bleek het toch een afstelling van Vref van de Z-as. Ik heb hem uiteindelijk gewoon op gevoel afgesteld totdat de trilling weg was. Dit kwam toch vrij precies, want te laag gaf problemen en te hoog ook. Logisch want overal waar te voorstaat ......... :) Wel nagemeten of de waarde niet te hoog was geworden en dat was niet het geval. Sindsdien geen last meer van gehad. Ik heb beide assen wel een drupje naaimachine-olie gegund.
Groeten, Rob.

* Gemodificeerde Anet A8
* Anycubic Kossel Lineair Plus

hardy
Contacteer:

Bericht door hardy » 23 aug 2019, 17:31

Lagertjes waar de leadsrcew in draait willen ook nog wel eens wat rammelen/vibreren door de stappen beweging, of leadscrew zelf heeft iets ruimte in de lagers, maakt ook lawaai.

Hardy

Caved
Contacteer:

Bericht door Caved » 23 aug 2019, 18:10

Ik had een printje gedraait en die was mooi strak maar je hoort steeds een tik uit die nieuwe motor.
als de as omhoog gaat. Als ik de Z as 10mm omhoog laat gaan IS dat ook exact 10 mm. Ik heb dat
ook echt getest met een meetlat en een naald aan het hotend met tape. De as op zich staat goed afgesteld
(zeker niet te strak ofzo) en de ouwe motor van de normale as draait prima en die hoor je ook niet het
is puur de rechtse as.

Ik weet ook wel dat een TMC 2208 geen werkpaard is en heb daarom ook een ouwe 8825 geprobeerd
netjes jumpers voor geplaatst op het bord en nieuwe firmware erop gezet voor de nieuwe stepper en
exact hetzelfde resultaat. Deze zelfs nog afgesteld op de potmeter bij verschillende Vrefs.

Het is natuurlijk mogelijk ff die draadstang eruit te trekken en de 2e motor voorlopig af te koppelen
dan heb ik gewoon de normale setup (met een extra achterplaatje rechts). Maar daar koop je natuurlijk
deze set niet voor he. Zelf denk ik eraan om een nieuwe orginele Creality as met leadscrew over te laten
komen. Bedankt voor de response en de tips guys!

Ik op Thingiverse:

Printers:
FLSun Cube F3
Ender 3

Design Software:
Designspark Mechanical

Plaats reactie