Even voorstellen - Jan

Stelt jezelf voor aan de leden van dit forum.
Plaats reactie
janvriend
Contacteer:

Even voorstellen - Jan

Bericht door janvriend » 13 nov 2019, 16:36

Hallo allemaal,
Allereerst, wat leuk dat ik dit forum heb gevonden! Mijn naam is Jan, 43 jaar, getrouwd, 2 kinderen en woon in Amsterdam. Ik ben eigenlijk al veel te lang een 3D printer aan het overwegen, maar weet echt niet wat een goed keuze is. Als ik ga google kom ik bv. op z'on vergelijkingssite: https://knibble.nl/3d-printer best handig, alleen niet als je niet weet waar je op moet letten. Dus alle tips zijn welkom voor de aanschaf van een 3D printer. groeten Jan

Chris1974
Contacteer:

Re: Even voorstellen - Jan

Bericht door Chris1974 » 13 nov 2019, 16:48

Hoi Jan, welkom hier en leuk dat je wilt beginnen met 3d printen. Waar wil je het voor gebruiken? Wat is je doel ermee? En hoe handig ben je zelf?
Mvg, Chris
Contacteer mij via: https://www.ct3d.nl
Creality CR10 op Marlin 1.1.9
Creality CR20 Pro op Marlin 1.1.9
Cura / Fusion360 / Octoprint / Raspberry Pi 3B+
Thingiverse: https://www.thingiverse.com/ChrisT1974/designs

Bobby
Contacteer:

Bericht door Bobby » 13 nov 2019, 17:01

Welkom Jan.

Je vraag is vergelijkbaar met: "er zijn zoveel modellen auto's. Welke is voor mij een goede keus?" Daar is dus geen advies te geven voordat we de antwoorden weten op de vragen die Chis1974 gesteld heeft. Ook een belangrijke vraag is: Wat is je budget?

Prusa heeft een goed verhaaltje over het aanbod en de keuze (niet alleen gericht op hun printers) dus dat geeft je al wat meer idee over waar je op moet letten en welke criteria je voor jezelf kan stellen. https://www.prusa3d.nl/vergelijk-3d-printers/ en http://welke3dprinterkiezen.nl/
Verder is het goed om reviews te lezen en/of op youtube te bekijken over printers waarin je geïnteresseerd bent.
Laatst gewijzigd door Bobby op 13 nov 2019, 17:09, 2 keer totaal gewijzigd.

hardy
Contacteer:

Bericht door hardy » 13 nov 2019, 17:02

Hallo Jan, welkom op het forum.
Bij een advies moeten we eerst weten wat je wensen zijn.
Gaat het je alleen om direct leuke dingen te kunnen printen of ben je ook in om zelf aan zo'n printer te sleutelen, veranderingen/verbeteringen toe te passen.
Je budget is ook belangrijk natuurlijk en ben je van plan ook grote dingen te printen, dat bepaalt dan weer het printer formaat met bijkomende hogere aankoop prijs.
Laat ons hier dat maar eens weten dan komen we er samen wel uit denk ik.

Suc6 alvast
Hardy
zelfbouw eigen ontwerp ULTI(F)AKER
zelfbouw eigen ontwerp CUBE-3D

Rob52
Contacteer:

Bericht door Rob52 » 13 nov 2019, 17:16

Welkom Jan.

Tja, dat twijfelen ken ik. Maar ik ben bij dat ik, nu precies een jaar geleden, die knoop heb doorgehakt en er toch eentje heb gekocht. Inmiddels zijn dat er al 2. (Zie onderschrift)

Welke je "moet" kopen is van een aantal dingen afhankelijk. Ik noem er zomaar een paar in willekeurige volgorde op.
  1. Welk budget heb je ter beschikking.
  2. Wil je zelf bouwen of kant en klaar kopen.
  3. Wat denk je dat je ermee wilt gaan doen.
  4. Hoe groot "moet" het bouwvolume zijn.
  5. Heb je een technische achtergrond.
  6. Kun je met 3D programma's omgaan of denk je dit gemakkelijk te leren.
  7. Hoeveel tijd wil/kun je erin steken.
Toelichting:
  1. Je hebt goedkope en dure printers. Wil je het zomaar eens uitproberen en er niet te veel aan uitgeven dan kun je voor onder de 200 euro al een hele leuke printer kopen. Heb je geen problemen met garantiezaken e.d. dan kun je ook een aankoop via Aliexpress (of zoiets) met een levering vanuit Europa overwegen. Dat kan veel geld schelen. Wat niet wil zeggen dat je geen garantie hebt, maar het kan een stuk moeilijker worden om het ook te krijgen. Je hebt diverse soorten printers waarvan de cartesiaanse en de deltaprinter de bekendste zijn. Als beginner kun je het beste een cartesiaanse (is de kubus met X-, Y- en Z-as) kiezen anders kun je weleens snel de lol er niet meer van inzien. Kies het liefst wel voor een printer met een verwarmd printbed.
  2. Wil je er meteen bij de opbouw al iets meer van leren dan is het zeker aan te raden om een bouwpakket te kiezen. Daar komt wel enige technische kennis bij kijken. Heb je meer budget en wil je terugvallen op een ondersteuning van de verkopende partij, dan kun je misschien beter een kan en klare machine kopen. Koop liever geen printer die alleen eigen rollen of onderdelen gebruikt, dat is altijd duur (en onhandig).
  3. Niet onbelangrijk is dat je, in ieder geval een beetje, een idee hebt wat je ermee wilt gaan doen. Anders bestaat de kans dat hij na een aantal, misschien mislukte, pogingen verder de kast ingaat of ongebruikt op zolder blijft staan.
  4. Het bouwvolume bepaalt hoe groot je print uiteindelijk kan zijn. Staar je daar echter niet op blind want een grote print duurt ook erg lang. Sommige erg grote prints kunnen dagen duren.
  5. Gebrek aan technische achtergrond hoeft niet meteen een probleem te zijn bij het printen maar het er wel van hebben is duidelijk een groot voordeel.
  6. Als je dingen wilt printen zul je daar eerst een 3D bestand van moeten hebben. Er zijn gelukkig erg veel dingen al door mensen ontworpen en veelal ook gratis gedeeld zoals op bijvoorbeeld Thingyverse. Maar het wordt pas echt leuk en interessant wanneer je je ideeën zelf gestalte kunt geven in een 3D tekenprogramma. Die zijn er zat en ook gratis, maar dan moet je beslist geen hekel aan computers hebben.
  7. Een deel van het succes is ook afhankelijk van hoeveel tijd je er in wilt en kunt steken. Want wil je er het beste uithalen dan gaat er erg veel tijd in zitten. Maar dat geldt natuurlijk voor meer hobby's.

En zo zijn er nog veel meer dingen, maar je kunt niet overal rekening mee houden.
Groeten, Rob.

* Gemodificeerde Anet A8
* Anycubic Kossel Lineair Plus

wim62
Moderator
Contacteer:

Bericht door wim62 » 13 nov 2019, 19:45

Hoi Jan,

Welkom op 3dprintforum .
Ik wens jou veel print plezier , verders hebt ik niets te vertellen want dat staat hier boven al .
Gr Wim

Anet A6 met Tatara frame en quadcopters.

GerardV
Contacteer:

Bericht door GerardV » 13 nov 2019, 20:11

Welkom Jan.
Veel print plezier...
:)
Groeten
Gerard

Caved
Contacteer:

Bericht door Caved » 13 nov 2019, 20:49

Welkom Jan, je bent erbij! Je vragen zijn door m'n voorgangers al beantwoord (en gesteld)
dus daar waag ik me verder niet aan! :D :D
Mvg
Caved

:idea: "Thinking outside the box" :idea:

Thingiverse
http://www.thingiverse.com/caved12/designs

CGTrader
https://www.cgtrader.com/caved

Printers:
FLSun Cube (Crealified)
Ender 3 (Oud werk beesje)

Design Software:
DS Mechanical

janvriend
Contacteer:

Bericht door janvriend » 14 nov 2019, 10:00

Jeetje wat een goede hulp hierboven. Ik ga alles goed doorlezen en de tips opvolgen, laat binnenkort weten welke printer het is geworden. Fijne dag allemaal.

3drob
Contacteer:

Bericht door 3drob » 14 nov 2019, 10:25

Hallo en welkom Jan,

Iedereen heeft al wat geschreven en Rob52 heeft al een aardig lijstje gemaakt.
Lees het en maak anders een nieuw topic aan met bijvoorbeeld waar je aan denkt te willen gaan beginnen.
Schrijf waar je aan twijfelt, je vragen enz…

VrGr Rob.
ik print met: DIY Prusa i3 - Cura - PLA - temp rond de: 215 / 54

Plaats reactie