Wanhao??

Stelt jezelf voor aan de leden van dit forum.
Plaats reactie
Zappa
Contacteer:

Wanhao??

Bericht door Zappa » 08 nov 2019, 17:09

Hei hallo,

Zoekend naar informatie over Bandit filament kwam ik dit forum tegen in de zoekresultaten. Ik had er simpelweg niet eerder bij stilgestaan dat er ook wel eens een Nederlands forum over 3d printen zou kunnen zijn... Meteen maar even aanmelden dan!

Mijn naam is Roger, woon in het mooie Brabant in de buurt van Eindhoven en beschik sinds 2017 over een 3d printer, een Wanhao Duplicator i3+. Na lang twijfelen over het nut van een 3d printer heb ik voor de zomer van 2017 er toch maar eentje aangeschaft, van het vakantiegeld. We gingen toch nergens heen en mocht na de vakantie blijken dat het niks voor mij is, dan is het vakantiegeld toch goed besteed.
Eerst natuurlijk veel dingetjes printen van Thingiverse. Maar al snel wilde ik ook mijn eigen dingetjes maken. Twijfelend welke tool ik hiervoor zou gebruiken ben ik eerst maar eens begonnen met Sketchup. Dat werden lange dagen en erg korte nachten zo in de zomervakantie. De leercurve van Sketchup was voor mij erg groot. Ik ben dan wel technisch onderlegd, maar in 3d software moest ik echt mijn weg nog vinden. Omdat ik na verloop van tijd geen vriendjes kon worden met Sketchup ben ik op zoek gegaan naar een andere tool. En zo ben ik in aanraking gekomen met Fusion360. Dát is de tool die voor mij geschikt is. Het werkt zoals ik zelf denk over 3d design, dus het paste goed in mijn denkkader. Wel weer een nieuwe leercurve, maar deze keer ook een kortere.
Het maken van mijn eigen ontwerpen in Fusion360 ging al snel erg goed en ik wilde nu mijn nieuw verworven 3d-print-en-design-hobby combineren met mijn andere hobby: 'prutsen met elektronica'. Dat heeft ook al weer geleid tot leuke prutsel-dingetjes, zoals een nieuwe deurbel.

Deze zomer wilde ik een nieuwe 3d printer als aanvulling op mijn i3+. Ik was tevreden over de Wanhao i3+, maar ik wilde een groter build volume en ik had al eerder gelezen over de Duplicator 9 van hetzelfde merk. Ik kon echter niet zo veel informatie erover vinden en wát ik vond aan reviews, die waren niet zo heel positief. Eigenwijs als ik ben heb ik tóch voor de D9 gekozen, de D9 400 om precies te zijn.
Ooh, wat bleek dat een verkeerde keuze te zijn. Inmiddels ben ik bijna 4 maanden verder en dat ding print nog steeds niet zoals ik het graag wil. Aan de Z-as heb ik alles vervangen wat er vervangen kan worden, maar zonder resultaat. Ik heb een nieuwe cooling part fan shroud gemaakt met een betere fan. Ik heb een betere cold end fan met eigen gemaakt ontwerp fan shroud. Resultaat? De ene keer blokkades, de andere keer onregelmatige layers, dan weer over extrusie, bovendien komt de hot end niet op temperatuur. Grrr.
Nu ben ik eindelijk zover dat het hele temperatuur-gebeuren redelijk goed op elkaar is afgestemd. Met mijn eigengemaakte siliconen sokjes voor de hot end krijg ik deze nu weer op temperatuur en blijft deze ook stabiel. Eindelijk op een punt gekomen dat ik weer eens gewoon wat kan printen, in plaats van de vele (ja, écht vele) testprintjes.

'Tis een beetje lange introductie geworden. Tja, kort van stof zijn is nog een leerpuntje voor me.
Och, nu ben je wel op de hoogte van mijn hele 3d-print-verleden. Ik ga weer even een nieuw printje starten en dan even rondkijken hier op het forum. Wellicht tot later!
Printer 1: Wanhao Duplicator i3+
Printer 2: Wanhao Duplicator D9 400
Overig: Palette 2
Print met: 123-3d, AprintaPro, FilamentWorld, Fillamentum, FormFutura, Innofil, Polymaker, PrimaCreator, ProtoPasta.
SW: Fusion360, S3D

katjache
Contacteer:

Re: Wanhao??

Bericht door katjache » 08 nov 2019, 17:49

welkom en veel plezier hier
ik ben ook een nieuw persoon hier nog niet zo lang hier
wat ik wel merk hier dat als de kennis hier is ze je ook willen helpen
ps. fusion is een ideaal programma doe ik ook alles mee
anet a6 inmiddels in reparatie
Ender 3 pro

Zappa
Contacteer:

Bericht door Zappa » 08 nov 2019, 19:20

katjache schreef:
08 nov 2019, 17:49
welkom en veel plezier hier
ik ben ook een nieuw persoon hier nog niet zo lang hier
wat ik wel merk hier dat als de kennis hier is ze je ook willen helpen
ps. fusion is een ideaal programma doe ik ook alles mee
Dank je katjache.
Goed om te weten. De hulpvragen van mijn kant zullen vanzelf wel komen op z'n tijd. En misschien kan ik hier en daar ook wat bijdragen aan de community.
Print met: 123-3d, AprintaPro, FilamentWorld, Fillamentum, FormFutura, Innofil, Polymaker, PrimaCreator, ProtoPasta.

Caved
Contacteer:

Bericht door Caved » 08 nov 2019, 19:50

Welkom Roger, veel plezier op het forum. Kom erbij :D

Met plezier gelezen over je ervaring met diverse 3d programma's. Ik werk zelf met Designspark
Mechanical . Het maakt in principe niks uit waar je mee werkt zolang je dat wat er in je hoofd zit
maar in 3D krijgt, het zijn tools en niet meer dan dat. Creativiteit zit in de mens, niet in een software
tool. Ik heb qua software altijd dat gekozen wat voor mij prettig (en snel) werkt.
Mvg
Caved

:idea: "Thinking outside the box" :idea:

Thingiverse
http://www.thingiverse.com/caved12/designs

CGTrader
https://www.cgtrader.com/caved

Printers:
FLSun Cube (Crealified)
Ender 3 (Oud werk beesje)

Design Software:
DS Mechanical

Zappa
Contacteer:

Bericht door Zappa » 08 nov 2019, 20:31

Dank voor de leuke woorden.

"Creativiteit zit in de mens, niet in een software tool". True words, Caved.

hardy
Contacteer:

Bericht door hardy » 08 nov 2019, 21:36

Welkom Roger, hoe meer ervaring hier hoe liever hier, en wat betreft Bandit filament, ik gebruik het nu al een tijdje en ben erg tevreden, vooral het PETG is erg mooi, ik heb er mijn hele Cube inmiddels mee gebouwd.

Hardy
zelfbouw eigen ontwerp ULTI(F)AKER
zelfbouw eigen ontwerp CUBE-3D

Zappa
Contacteer:

Bericht door Zappa » 09 nov 2019, 11:28

Dank je Hardy.

Ik heb gisteren een eerste testprintje gemaakt met een sample van Bandit PLA. Ik moet zeggen dat mijn D9 hier betere resultaten mee haalt dan met het Primavalue PLA filament dat ik tot nu toe gebruik. Dus ik denk dat ik langzaam ga overstappen naar Bandit.

Plaats reactie