Kun je printen op vensterglas?

Vragen over het gebruik van de printer, toepassingen etc.
Bobby
Berichten: 136
Lid geworden op: 24 dec 2017, 23:22
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Kun je printen op vensterglas?

Bericht door Bobby » 08 nov 2019, 18:13

Als echte gierige Hollander heb ik gewoon een paar goedkope fotolijstjes bij de Action gehaald en het glas ingekort op 21x22 cm (het bed van de A8 is 22x22 cm). Ik had er eerst 1 gehaald als test. Deze ingekort en gekeken hoe egaal mijn bed is zonder glas en met het goedkope glas van de Action.

Afbeelding

Zonder glas was de min/max verschil 0,3 mm, met glas 0,26 mm. Aangezien hier maar op 9 posities gemeten wordt heb ik de test met de glasplaat handmatig herhaald op 49 posities en daaruit rolde een min/max verschil van 0,24 mm. Nog twee lijstjes gehaald en nu heb ik dus voor €6 een zeer acceptabele glasplaat en nog 2 als reserve.

Afbeelding

Met het vast zitten van PETG heb ik geen probleem omdat ik de glasplaat bijna altijd voorzie van een laagje goedkope haarlak.

Dwissink360
Berichten: 6
Lid geworden op: 14 mar 2019, 09:09
Contacteer:

Re: Kun je printen op vensterglas?

Bericht door Dwissink360 » 09 nov 2019, 18:27

Erg tevreden met deze print op de nieuwe spiegel plaat. De print is helemaal vlak gebleven. En heb geen last meer van kromtrekken

Geprint met pla, 100% infil, 215 graden, bed op 60 graden. Ik heb pritstift gebruikt.

Top :)
Afbeelding

Chris1974
Berichten: 76
Lid geworden op: 21 sep 2019, 21:26
Locatie: Harkstede
Contacteer:

Re: Kun je printen op vensterglas?

Bericht door Chris1974 » 09 nov 2019, 23:23

Als je wil dat het echt knettervast zit, maak dan de spiegel eens schoon met zeepwater, spoel hem daarna onder de kraan af (los van de printer uiteraard) en droog hem heel goed met schone keukenrol. Daarna niet meer met de handen op het print oppervlak!
Dan zit ie muurvast! Als de spiegel afgekoeld is komt hij weer los. Niet aan trekken voor die tijd.
Mvg, Chris
Contacteer mij via: https://www.ct3d.nl
Creality CR10 op Marlin 1.1.9
Creality CR20 Pro op Marlin 1.1.9
Cura / Fusion360 / Octoprint / Raspberry Pi 3B+
Thingiverse: https://www.thingiverse.com/ChrisT1974/designs

Kees de k
Berichten: 5
Lid geworden op: 31 dec 2019, 19:38
Contacteer:

Re: Kun je printen op vensterglas?

Bericht door Kees de k » 31 dec 2019, 20:45

Printen op vensterglas en spiegels is volgens mij af te raden zo ook op oud glas dat is meestal wat harder geworden en moeilijk te snijden.
als de nozel door eind stop op glas drukt heb je een puntbelasting op het glas. het glas kan dan makkelijk breken met van die lekkere punten. boriumsilicaat of gehard of gelaagd glas kan wel wat hebben en is goed bruikbaar.
Ik gebruik PETG filamen en dat hechte ook voor geen meter. de voornaamste oorzaken waren kromtrekken van bed en frame het levellen van het bed maakte ook niet uit maar de temperatuur deed het meeste. het bed heb ik inmiddels aangepast en trekt nu niet meer krom.
Door het bed van 90 tot 95 graden en een nozel temperatuur van 245 tot 290 graden te gebruiken hecht de PETG nu wel goed zonder hulp middelen op het glas of de verwarmings plaat.
LET OP DIT GELD ALLEEN VOOR PETG filament.

wim62
Moderator
Berichten: 503
Lid geworden op: 20 nov 2017, 14:07
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Kun je printen op vensterglas?

Bericht door wim62 » 31 dec 2019, 22:27

Kees de k schreef:
31 dec 2019, 20:45
Printen op vensterglas en spiegels is volgens mij af te raden zo ook op oud glas dat is meestal wat harder geworden en moeilijk te snijden.
als de nozel door eind stop op glas drukt heb je een puntbelasting op het glas. het glas kan dan makkelijk breken met van die lekkere punten. boriumsilicaat of gehard of gelaagd glas kan wel wat hebben en is goed bruikbaar.
Ik gebruik PETG filamen en dat hechte ook voor geen meter. de voornaamste oorzaken waren kromtrekken van bed en frame het levellen van het bed maakte ook niet uit maar de temperatuur deed het meeste. het bed heb ik inmiddels aangepast en trekt nu niet meer krom.
Door het bed van 90 tot 95 graden en een nozel temperatuur van 245 tot 290 graden te gebruiken hecht de PETG nu wel goed zonder hulp middelen op het glas of de verwarmings plaat.
LET OP DIT GELD ALLEEN VOOR PETG filament.
Ik print al meer als een jaar op een spiegelplaat 200x200x2mm van de Xenos in combinatie met en zonder bl-Touch .
En de meeste prints 99% ervan lukken prima , en als er een niet goed wil hechten dan spuit ik er gewoon 3dlac op .
Ik print met pla alsmede petg , ben er al met al zeer tevreden over.
Je moet wel zorgen dat de glas(spiegel)plaat wat langer de tijd nodig hebben om de juiste temperatuur te hebben bereikt .
Gr Wim

Anet A6 met Tatara frame en quadcopters.

Rob52
Berichten: 1824
Lid geworden op: 21 nov 2018, 12:35
Locatie: Gendringen
Contacteer:

Re: Kun je printen op vensterglas?

Bericht door Rob52 » 31 dec 2019, 23:35

Kees de k schreef:
31 dec 2019, 20:45

Door het bed van 90 tot 95 graden en een nozel temperatuur van 245 tot 290 graden te gebruiken hecht de PETG ....
Knap hoor dat jij PetG bij 290 graden print ......... Volgens mij is de range 230~265 graden. Ideaal ca. 245 afhankelijk van het type en merk. Bij 290 gaat het wel aardig vloeien.
Groeten, Rob.

* Gemodificeerde Anet A8
* Gemodificeerde Anycubic Kossel Lineair Plus

Citeer a.u.b. alleen als het echt nodig is en antwoord normaal met de knop PLAATS REACTIE.
Meer weten over citeren, quoten en antwoorden? Klik HIER.

Kees de k
Berichten: 5
Lid geworden op: 31 dec 2019, 19:38
Contacteer:

Re: Kun je printen op vensterglas?

Bericht door Kees de k » 01 jan 2020, 10:06

Goede morgen dat moet inderdaad 260 graden zijn.
bij mij lukt het op 245 maar erg slecht de hoge temperaturen werken goed.
Je moet dit wel graad voor graad uitzoeken welke temperatuur het beste werkt.
En voor de temperatuur van het printerbed geld het zelfde al dan niet op glas.
Maar als het vast zit dan zit het ook goed vast.
En printen op een spiegel ja dat werkt mooi tot dat er een breukje in aansluiting van de Z eind schakelaar zit zo als bij mij.

Rob52
Berichten: 1824
Lid geworden op: 21 nov 2018, 12:35
Locatie: Gendringen
Contacteer:

Re: Kun je printen op vensterglas?

Bericht door Rob52 » 01 jan 2020, 10:19

Kees de k schreef:
01 jan 2020, 10:06
En printen op een spiegel ja dat werkt mooi tot dat er een breukje in aansluiting van de Z eind schakelaar zit zo als bij mij.
Ik dacht al, want in principe boort je nozzle standaard niet in je bed of glasplaat. Is mij ook wel een paar keer gebeurd met de Delta, maar dan tijdens het in elkaar zetten en afstellen. Maar als je het goed afgesteld hebt dan is een puntbelasting totaal niet aan de orde.

En printen op oud glas is inderdaad geen goede keuze, dat kan erg breekbaar zijn (geworden). Maar wie zou dat willen als je voor een paar euro een splinternieuwe spiegel bij de Action of Xenos kunt kopen. Zelf heb ik voor beide printers een boriumsilicaat glasplaat. Maar uiteindelijk heb ik die er weer vanaf gegooid en print ik nu zonder geneuzel op PEI sheet en Anycubic Ultrabase. Normale temperaturen en uitstekende hechting.
Groeten, Rob.

* Gemodificeerde Anet A8
* Gemodificeerde Anycubic Kossel Lineair Plus

Citeer a.u.b. alleen als het echt nodig is en antwoord normaal met de knop PLAATS REACTIE.
Meer weten over citeren, quoten en antwoorden? Klik HIER.

3Dwim
Berichten: 1017
Lid geworden op: 05 feb 2018, 16:00
Locatie: In het midden van NL
Contacteer:

Re: Kun je printen op vensterglas?

Bericht door 3Dwim » 01 jan 2020, 11:33

Kees de k schreef:
01 jan 2020, 10:06
En printen op een spiegel ja dat werkt mooi tot dat er een breukje in aansluiting van de Z eind schakelaar zit zo als bij mij.
Daar heb je geen glas of spiegel voor nodig. Dat lukt bij elk materiaal.

Grappig is dat de reden om op gals/spiegel te printen varieert.
Volgens mij is de enige reden: vlakheid. En dat gaat alleen met een spiegel, die moet vlak zijn. Vensterglas hoeft dat niet per se.
Hechting is een heel ander verhaal en heeft mijns inzien meer te maken met ontvetten en schoon oppervlak en mode.
Groet,
Wim

To quote or not to quote

Pro Deo 3D fanaat
Anet A6 - student
Big Red - student
SketchUp Pro - expert
Weistek WT150
Kossel mini

Chris1974
Berichten: 76
Lid geworden op: 21 sep 2019, 21:26
Locatie: Harkstede
Contacteer:

Re: Kun je printen op vensterglas?

Bericht door Chris1974 » 01 jan 2020, 12:25

Spiegelglas is goed te gebruiken ivm vlakheid en hechting. Vlakheid spreekt voor zich, hechting heeft wat voorbereiding nodig.

Goed schoonmaken van de spiegel is het belangrijkst. Neem de spiegel los van het heated bed, gebruik een zeepoplossing om het oppervlak goed te ontvetten. Spoel daarna de spiegel af onder de kraan om de zeep te verwijderen.
Neem een keukenrol doekje en droog het spiegeloppervlak goed af. Neem daarna een nieuw keukenrol doekje en zorg dat echt alle vocht van het oppervlak van de spiegel af is. Je voelt aan de spiegel dan ook dat hij heel erg stroef wordt.
Raak daarna het oppervlak van de spiegel niet meer mat handen of vingers aan!!!

Je hebt nu een oppervlak met een zeer goede hechting wat weer los laat als de spiegel is afgekoeld.

Alcohol wordt ook veel gebruikt om het oppervlak vetvrij te houden, maar dit laat toch nog een residu achter. Bovenstaande methode geeft de beste resultaten.
Mvg, Chris
Contacteer mij via: https://www.ct3d.nl
Creality CR10 op Marlin 1.1.9
Creality CR20 Pro op Marlin 1.1.9
Cura / Fusion360 / Octoprint / Raspberry Pi 3B+
Thingiverse: https://www.thingiverse.com/ChrisT1974/designs

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten