Zwaar lopend heated bed en extruder

Vragen over het gebruik van de printer, toepassingen etc.
Plaats reactie
Tegmos
Contacteer:

Zwaar lopend heated bed en extruder

Bericht door Tegmos » 13 okt 2019, 10:45

Dag mensen,

Ik heb een ender 3, tot op heden geen problemen mee gehad, echt een top printer voor de prijs.
Nu maakt de ender 3 veel geluid naar mijn mening en heb ik gisteren steppermotor dempers ertussen gezet.
Wat een verschil kwa geluid! , maar nu loopt mijn x en y as super zwaar, normaal kon ik het bed met de hand verplaatsen en ook de extruder. Nu gaat de riem tanden overslaan als ik het bed naar achter/voor duw.

- De riem opnieuw afgesteld kwa strakte, maakte geen verschil.
- Geleide wieltjes opnieuw gesteld

Wat kan ik nogmeer doen?

Verder print de printer nog wel goed, kwaliteit is niet minder, maar ik durf niet verder te printen op dit moment omdat weerstand naar mijn mening niet goed is. Ben bang dat de steppemotoren te heet worden of er teveel slijtage optreed?

Hoeveel kan dit kwaad?
Ik twijfel om de dempers er weer tussen uit te halen.

Groet,
Sander

Rob52
Contacteer:

Re: Zwaar lopend heated bed en extruder

Bericht door Rob52 » 13 okt 2019, 11:08

Hoe loopt het bed zonder de riem op de motor? Loopt het dan ook zwaar? Als dat het geval is dan zijn het de lagers. Probleem bij de motordempers is dat de tandwielen verplaatsen en dus ook de riem niet meer goed loopt. Je schrijft dit al te hebben afgesteld. Maar hoe zit het met de aansluiting op het bed? Kijk eens of alles, dus motor, bed en geleidewieltje aan de andere zijde allemaal in 1 lijn staan.

Vind je niks dan zou ik toch weer eens terugbouwen naar uitvoering zonder dempers. Werkt het dan wel weer goed dan zit het toch echt in de dempers in combinatie met de afstelling zoals boven omschreven.

Zelfde geldt natuurlijk voor de X-as.

En of het kwaad kan? Ja zeker het moet allemaal soepel zonder veel weerstand lopen. In het ergste geval brandt je stappenmotor door.
Groeten, Rob.

* Gemodificeerde Anet A8
* Anycubic Kossel Lineair Plus

Tegmos
Contacteer:

Bericht door Tegmos » 13 okt 2019, 13:19

Bedankt voor je antwoord.

Ik heb de motors los gehaald en idd, de motor rolt zwaar.
dit komt denk ik omdat ik het asje er een beetje uitgeslagen heb, om te compenseren voor de dempers.

Nu maar ff mounts printen.

bedankt!

Caved
Contacteer:

Bericht door Caved » 13 okt 2019, 15:35

Hallos,

De ender 3 heeft wieltjes die over het profiel lopen onder het bed. 2 van deze (aan weers zijde) van
het profiel kan je afstellen. Afstellen is simpel: het bed moet zo licht mogelijk bewegen MAAR er mag
geen speling in de wieltjes en het profiel zitten.

Ik heb zeer slechte ervaring met dempers. Het is welliswaar zo dat het geluid wat minder word maar
datzelfde gebeurd met de print qualiteit. Ik zou dempers dan ook nooit aanraden. Wat vele malen
beter werkt is een fatsoenlijk 32bit mainboard met goede stepper driver. Hiermee reduceer je sterk
het geluid van je printer en zijn dempers zeker overbodig + je boet niks in op de print qualiteit ja, deze
zal zelfs verbetern.

Mijn 2pc
Caved
Mvg
Caved

:idea: "Thinking outside the box" :idea:

Thingiverse
http://www.thingiverse.com/caved12/designs

CGTrader
https://www.cgtrader.com/caved

Printers:
FLSun Cube (Crealified)
Ender 3 (Oud werk beesje)

Design Software:
DS Mechanical

3drob
Contacteer:

Bericht door 3drob » 13 okt 2019, 18:34

asje er een beetje uitgeslagen heb
Ik weet dat het moet kunnen, maar met een hamer.....?
Ik vind dat maar eng, ik zou dat van mijn levensdagen nooit doen!
ALS het zou moeten dan zou ik het met iets als een soort pers doen of zo.
Strakjes heb je ze gesloopt.
En ja ik weet het op Y.T. ook gezien dat de as er werd uitgehaald en werd verwisseld door een spindel.
maar blijf het eng vinden,
ik zou dan ook zo gek zijn om andere motoren te kopen met langere assen of met zo'n spindel kant en klaar er in.

VrGr Rob.
ik print met: DIY Prusa i3 - Cura - PLA - temp rond de: 215 / 54

Plaats reactie