zin/onzin 20x20 calibration cube.

Vragen over het gebruik van de printer, toepassingen etc.
Plaats reactie
hardy
Contacteer:

zin/onzin 20x20 calibration cube.

Bericht door hardy » 24 sep 2019, 14:26

Er is mij gebleken op mijn beide printers dat zo'n calibration cube volgens mij gewoon nutteloos is, als ik die ga gebruiken en de afwijkende maten corrigeer, dan is de cube perfect, maar ga ik daadwerkelijk onderdelen maken dan blijken die een steeds grotere afwijking te hebben naar mate ze groter worden, stel ik nu de printers weer op mijn standaard 80, 80, 400(bij mij), dan blijven de maten gewoon goed, alleen hele kleine dingen (cube b.v.) zijn dan iets!! te groot, dit heeft volgens mij er gewoon mee te maken dat het filament aan de buitenkant relatief altijd iets uitpuilt, waardoor je dat dan mee meet, maar is eigenlijk verwaarloosbaar, dus wil je toch gaan kalibreren doe het dan minimaal met een 100x100 cube lijkt mij.

Hardy
zelfbouw eigen ontwerp ULTI(F)AKER
zelfbouw eigen ontwerp CUBE-3D

ilona
Contacteer:

Re: zin/onzin 20x20 calibration cube.

Bericht door ilona » 24 sep 2019, 15:17

zonde van je filament een 100 bij 100 kubus

ik zou dit eens proberen. werkt vast ook op andere apparaten
https://www.youtube.com/watch?v=_EfWVUJjBdA
ender 3 pro
3d printing noob

hardy
Contacteer:

Bericht door hardy » 24 sep 2019, 15:33

ilona schreef:
24 sep 2019, 15:17
zonde van je filament een 100 bij 100 kubus

ik zou dit eens proberen. werkt vast ook op andere apparaten
https://www.youtube.com/watch?v=_EfWVUJjBdA
Gaat over bedlevelen toch? daar heb ik geen probleem mee, ik heb sowieso geen probleem, dit was gewoon een constatering van wat mij opgevallen is.
Mijn beide printers zijn heel verschillend en helemaal zelfgebouwd met eigen getekende 3D geprinte onderdelen en toch kan ik alle dingen die ik print van beide printer door elkaar gebruiken, zit nergens maat verschil in, alleen toen ik ze met zo'n cube gekalibreerd had, was dat verschil er wel.
Dus ik kalibreer gewoon niet, als de mechaniek goed in elkaar zit moeten de maten gewoon kloppen, er zitten uiteindelijk stappenmotoren in die vaste stapjes maken die je één maal instelt en dus niet meer kunnen afwijken.

Hardy

Rob52
Contacteer:

Bericht door Rob52 » 24 sep 2019, 16:12

hardy schreef:
24 sep 2019, 15:33
Dus ik kalibreer gewoon niet, als de mechaniek goed in elkaar zit moeten de maten gewoon kloppen, er zitten uiteindelijk stappenmotoren in die vaste stapjes maken die je één maal instelt en dus niet meer kunnen afwijken.
Ik denk dat dat ook het belangrijkste is. Het zou niet mogen afwijken als de stappen en de overbrenging(en) kloppen.

Ik dacht eerst even dat een kubus van 100x100 printen helemaal geen probleem zou zijn of zonde van het filament zolang je er niet te veel filling inzet. Maar even een testje in Cura levert me bij een infill van slechts 10% toch nog een printtijd op van 8:45 uur bij een snelheid van 70 mm/sec en een hoeveelheid filament van ruim 60 meter. Toch iets te veel van het goede. Ik vertrouw wel op m'n huidige instellingen.
Groeten, Rob.

* Gemodificeerde Anet A8
* Anycubic Kossel Lineair Plus

3drob
Contacteer:

Bericht door 3drob » 26 sep 2019, 08:20

Bekijk deze video eens, is dit wat?
https://www.youtube.com/watch?v=-jsBI3OeUJQ&t=97s

VrGr Rob.
ik print met: DIY Prusa i3 - Cura - PLA - temp rond de: 215 / 54

hardy
Contacteer:

Bericht door hardy » 26 sep 2019, 09:31

3drob schreef:
26 sep 2019, 08:20
Bekijk deze video eens, is dit wat?
https://www.youtube.com/watch?v=-jsBI3OeUJQ&t=97s

VrGr Rob.
Hoi Rob.
Ik ken dit filmpje, wil dit nog steeds gaan proberen, is in ieder geval wel het probleem zoals ik het ervaren heb, maar moet dan ook eens gaan kijken wat het bij grotere objecten doet, want als die horizontal expension over alle horizontale layers wordt toegepast dan gaat het daar vermoedelijk toch weer uit de pas lopen.

Hardy

3drob
Contacteer:

Bericht door 3drob » 27 sep 2019, 17:06

Ja ik begrijp het,
Ik vind toch eerlijk gezegd dat je best wel scherp en precies kan printen met die printers hoor!
Ik was in het begin ook nog niet eens ZO heel erg onder de indruk van die printers maar ben er toen toch maar aan begonnen.
(ik was naar een soort meeting geweest van 3D printers en daar werd(vond ik!) niet veel goeds gebakken met die printers!)
Ik viel van mijn eerste printjes van mijn stoel! Ik had niet verwacht dat het bij mij zo strak en goed zou lukken!

Groetjes uit omgeving Rotterdam!
Rob.
ik print met: DIY Prusa i3 - Cura - PLA - temp rond de: 215 / 54

Plaats reactie