Printer werkt niet naar behoren

Vragen over het gebruik van de printer, toepassingen etc.
Plaats reactie
Wibo41
Contacteer:

Printer werkt niet naar behoren

Bericht door Wibo41 » 23 sep 2019, 16:42

Van het weekend mijn Anet A6 in elkaar gezet. Vanmorgen geprobeerd een eerste test print te maken met het bijgeleverde stukje pla
De print leek er heel draderig uit te zien. het leek wel of alles als een pudding in elkaar zakte. Na wat zoeken kwam ik er achter dat het hotbed nog afgesteld moest worden tov de nozzle. Die netjes afgesteld en dat ik een tweede printje wou maken (bevestigings plaatje voor de mosfet). DEze wou ik in ABS maken en kreeg telkens dat hij de draad naast de fan weer naar boven spuwde. Nozzle er afgehaald en bleek er in het teflon buisje nog wat PLA te zitten. Alles netjes verwijderd en weer gemonteerd maar nu hoopt hij de draad op rondom de nozzle. Krijg het niet echt voor elkaar. (zie foto's) Wat doe ik verkeerd?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Rob52
Contacteer:

Re: Printer werkt niet naar behoren

Bericht door Rob52 » 23 sep 2019, 16:57

lijkt me in eerste instantie veroorzaakt te worden door een slechte hechting. Als het filament niet goed hecht wordt het tijdens het printen (deels) losgetrokken en bij de volgende laag zit er niets meer onder om op te printen. Gevolg is een kluwe spinrag. ABS zou ik in eerste instantie even van weg blijven. Dat kan je heel wat hoofdbrekens en ergernis schelen. Sowieso moet je ook een bedtemperatuur van minimaal 90 graden hebben en daar heeft de Anet best moeite mee als je de onderzijde van het bed niet hebt geïsoleerd. Ik heb er een isolatiedekentje van Ali onder geplakt en kan nu dik boven de 100 graden komen. En bij ABS is een omkasting eigenlijk een must, al heb ik dat ook niet, maar wrapping is dan dus geen uitzondering.

Ik denk toch dat je nozzle nog verstopt zit of beschadigd is.
Groeten, Rob.

* Gemodificeerde Anet A8
* Anycubic Kossel Lineair Plus

Wibo41
Contacteer:

Bericht door Wibo41 » 23 sep 2019, 17:15

Dank voor je antwoord.
Denk dat de nozzle beschadigd is er komt wel Abs uit wat er omheen blijft hangen.
Bestel wel een nieuwe nozzle. Als ik het goed begrijp, kan ik het beste gewoon beginnen met PLA? en ABS even laten zitten voor wat het is?
Had aan de bovenzijde van het heatbed ook de dat papier er afgehaald. Dacht dat dat een bescherm laag was net als om de acryl platen zaten. Of had ik die beter kunnen laten zitten?

Rob52
Contacteer:

Bericht door Rob52 » 23 sep 2019, 17:19

Dat papier is waarschijnlijk erg glad en geeft je dan sowieso hechtingsproblemen. Over ondergronden staat veel op het forum geschreven. Maar voor PLA kun je bijvoorbeeld blauwe schilderstape gebruiken. Er zijn nog legio andere mogelijkheden en ieder heeft zo z'n voorkeur. Ik zou even het forum afzoeken naar meer info.
Groeten, Rob.

* Gemodificeerde Anet A8

Caved
Contacteer:

Bericht door Caved » 23 sep 2019, 18:17

ABS is nou niet direct het beste materiaal om mee te beginnen. Om fatsoenlijk met ABS te printen
moet je toch wel wat ervaring hebben en dan nog word een dichte printer geadviseerd. De hechting
is idd vaak een drama met ABS. Als je wil, dat het aan je bed hecht zou je wat "slurrie"moeten maken.
Dit is ABS opgelost in aceton en dat op je bed smeren. Ook is het niet aan te raden in een ruimte te
verblijfen waar ABS geextrudeerd word ivm niet heel gezonde dampen die er vanaf komen.

Je zou beter met PLA kunnen beginnen imho

Mvg
Caved
Mvg
Caved

:idea: "Thinking outside the box" :idea:

Thingiverse
http://www.thingiverse.com/caved12/designs

CGTrader
https://www.cgtrader.com/caved

Printers:
FLSun Cube (Crealified)
Ender 3 (Oud werk beesje)

Design Software:
DS Mechanical

Rob52
Contacteer:

Bericht door Rob52 » 23 sep 2019, 18:43

Caved schreef:
23 sep 2019, 18:17
Ook is het niet aan te raden in een ruimte te verblijfen waar ABS geextrudeerd word ivm niet heel gezonde dampen die er vanaf komen.
Ik denk dat je een tikfoutje hebt gemaakt en ONgezonde bedoelt. En inderdaad, vorige week nog een paar dingen in ABS in m'n hobbykamer geprint en helemaal lekker was dat niet.
Groeten, Rob.

* Gemodificeerde Anet A8

3drob
Contacteer:

Bericht door 3drob » 24 sep 2019, 11:12

Heb geduld Wibo41
Het is eerst altijd even uitzoeken hoe alles gaat en werkt!

Succes!
VrGr Rob.
ik print met: DIY Prusa i3 - Cura - PLA - temp rond de: 215 / 54

Wibo41
Contacteer:

Bericht door Wibo41 » 24 sep 2019, 17:53

Ik heb er nu een nieuwe nozzle inzitten en heb gelijk een printje opgestart.(pla) Lijkt nu stukken beter te gaan. Wel merk ik dat hij wat hij geprint heeft erg poreus lijkt. Maar misschien is dat een verkeerde print instelling. Annet weekend wat meer tijd. Dan maar eens me goed verdiepen in alles.
Afbeelding

3drob
Contacteer:

Bericht door 3drob » 24 sep 2019, 20:03

Hallo Wibo,

MEESTAL WERKT HET NIET IN EEN KEER! ( alleen bij die geluksvogels dan weer wel! ) ;)
Waarschijnlijk staat jou plastic poeper op een te lage stap snelheid en misschien de temperatuur niet goed……
Als dat zo is is er niks aan de hand. ( heb geduld, bekijk het ff op je gemakkie! )
.
Bij mij stond de zelfbouw Prusa I3 voor PLA temperatuur nozzle rond de 215 En het Bed rond de 55
.
MAAR nu moet de motor die het filament naar de nozzle drukt wel de juiste hoeveelheid stapjes doen.
( we hebben het over de extruder motor! )
en OOK nog eens naar de verhouding van de snelheid van de X en de Y motor!!!!!!
Bekijk even een paar video’s:
https://www.youtube.com/results?search_ ... +Extrusion
Wat erg belangrijk is!!!!!! Dat de printer gekalibreerd is:
https://www.youtube.com/watch?v=YUPfBJz3I6Y&t=2s
bekijk zeker dit laatste filmpje even en zorg dat je begrijpt wat Thomas zegt!
https://youtu.be/YUPfBJz3I6Y?t=205

https://www.youtube.com/results?search_ ... r+extruder
https://www.youtube.com/watch?v=Jboqj0n ... rt_radio=1
in de hoop dat dit begrepen word?
Vriendelijke groetjes van uit omg. Rotterdam!
Rob.
ik print met: DIY Prusa i3 - Cura - PLA - temp rond de: 215 / 54

Wibo41
Contacteer:

Bericht door Wibo41 » 24 sep 2019, 20:36

Hoi Rob,

Dank voor je antwoord. Ga dit van het weekend even op mn gemak bekijken. Neem er ook zeker de tijd voor. En dan gaat hetgoedkomen.

Gr,
Wibo.

Plaats reactie